On the trails of the territory: Reflexions about Ferroviarios and Curapaligüe, memorias del desierto
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34548Keywords:
Memories, Territory, Cinema of CórdobaAbstract
The Córdoba films Ferroviarios (Rocha, 2011) and Curapaligüe, memorias del desierto (Schmucler, 2010) explore, through various audiovisual resources, different ways of approaching the subjects memories and practices that had been part of a specific geography. By showing the width of physical boundaries we observe how frontiers arise, in this case laid out by the heterogeneous conditions and dynamics that belong to the groups that inhabit those spaces. Every and each geography preserve memories which may vanish with the passing of time and consequent forgetfulness. The present work inquires into the spaces latent memory, as an identity concept made up not only by its geographical boundaries, but also by the sum of practices and events that take place in order to build up subjects collective memories.
Downloads
References
Aguilar, G. (2006). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor.
Asís Ferri, P. y Curatitoli, M. (2018). Filmar sobre todo: paisajes y personajes en la filmografía de Rosendo Ruiz. VI Congreso Internacional AsAECA: Intensidades políticas en el cine y los estudios audiovisuales latinoamericanos. Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado el 2021, 26 de junio de http://asaeca.org/wp-content/uploads/2018/08/Libro-de-actas-AsAECA-2018-2.pdf.
Amado, A. (2009). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.
Aprea, G. (Comp.) (2012). Filmar la memoria: los documentales audiovisuales y la reconstrucción del pasado. Buenos Aires: Ed. Los Polvorines-Universidad Nacional de General Sarmiento.
Beceyro, R. (2008). El Documental Hoy. Cuadernos De Cine Documental, (2), pp. 54-63. Recuperado el 2021, 26 de junio de https://doi.org/10.14409/ccd.v1i2.3971.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós.
Cozza, A. (Comp.) (2013). Diorama. Ensayos sobre cine contemporáneo de Córdoba. Córdoba: Caballo Negro Editora.
Didi-Huberman, G. (2015). Remontajes del tiempo padecido. El ojo de la historia, 2. Buenos Aires: Biblos y Universidad del Cine.
Filippelli, R. (2005). El montaje de la historia. En D. Oubiña (Comp.) Jean-Luc Godard: el pensamiento del cine. Cuatro miradas sobre Histoire(s) du cinéma (pp. 63-77). Buenos Aires: Paidós.
Provitina, G. (2014). El cine-ensayo: la mirada que piensa. Buenos Aires: La Marca.
Segato, R. (2008). La faccionalización de la república y el paisaje religioso como índice de una nueva territorialidad. En A. Alonso (Comp.), América Latina y el Caribe. Territorios religiosos y desafíos para el diálogo (pp. 41-81). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
Siragusa, C. et al. (2018). Emerger de/desde Córdoba (2010-2015): una lista que provoca vértigo. Toma Uno, (6), pp. 163–170. Recuperado el 2021, 26 de junio de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20904.
Sonzini, R. (2016). Tras la pista del cine de indagación. Cinéfilo, 7(22). Córdoba: Editorial Los Ríos.
Rocha, V. (Dir.) (2011). Ferroviarios [largometraje]. Argentina: La Pecera Productora Audiovisual.
Schmucler, S. (Dir.) (2010). Curapaligüe, memorias del desierto [largometraje]. Argentina: INCAA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.