The time is out of joint: about a censored mural from Chimbas

Authors

  • Mariana Olivares Universidad Nacional de San Juan

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25317

Keywords:

gender identities, mural, censorship, time-space, binarism

Abstract

This essay proposes to reflect on non-binary corporealities in relation to the concepts of time / space, based on the censorship of a mural[1] that occurred in November of 2018, in the locality of Chimbas, San Juan - Argentina. This censorship allows us, through notions of temporality and queer geography, to dislocate the temporal and spatial line of what happened and to link it to other marginalization facts. The text leads us to a possible way of understanding the erasure of the mural as part of the control device of the sex-gender dichotomy system that shapes bodies, performances, as well as spaces-times.


[1] Mural made within the "Maaanso International Meeting of Muralists and Graffiti" in the locatily of Chimbas, San Juan, in November 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Mariana Olivares, Universidad Nacional de San Juan
    Licenciada en Artes Visuales por la Universidad Nacional de San Juan (Argentina, 2013). Fue becada para realizar sus estudios de Maestría por LSU, donde se maestró en Estudios Hispánicos con concentración en Estudios Culturales (2015). Es docente en la UNSJ y JTP en la ENERC Sede Cuyo. Ha mostrado sus proyectos artísticos y artículos en diferentes lugares, entre ellos Argentina, España y Estados Unidos.

References

AAVV, Queer Geographies (Denmark: Museet for Samtidskunst, 2014).

Mary Douglas, Pureza y Peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú (Madrid: Siglo XXI, 1973).

Mircea Eliade, Lo sagrado y lo profano (Guadarrama: Punto Omega, 1981).

Elizabeth Freeman, Time Binds: Queer Temporalities, Queer Histories (California: Duke University Press, 2010).

José Miguel García Cortés, Orden y Caos. Un estudio cultural sobre lo monstruoso en las artes (Barcelona: Anagrama, 1997).

Laura Malosetti Costa, "Escándalos (como en París). Desnudo y modernidad en Buenos Aires en las últimas décadas del siglo XIX", Los estudios de artes desde América Latina (s/d). Instituto de Teoría e Historia del Arte Julio E. Payró, Universidad de Buenos Aires. Consultado el 21 de enero de 2019, disponible en http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Queretaro/complets/maloseti_queretaro.pdf

Laura Malosetti Costa, “Eduardo Schiaffino: la modernidad como proyecto”, Los estudios de artes desde América Latina (s/d). Consultado el 21 de enero de 2019, disponible en http://www.esteticas.unam.mx/edartedal/PDF/Buenosaires/complets/malosetti_buenosaires.pdf

Lynda Nead, El desnudo femenino. Arte, obscenidad y sexualidad (Madrid: Técnos, 2013).

Lucía Sánchez, “Ser trans en Argentina”, La tinta. Periodismo hasta mancharse (9 de marzo de 2018). Consultado el 2 de marzo de 2019, disponible en https://latinta.com.ar/2018/03/ser-trans-argentina/

Severo Sarduy, “Entrevista a Severo Sarduy por Blas Matamoro”, Cuadernos Hispánicos, 563 (mayo de 1997): 13-18.

William Shakespeare, Hamlet, Prince of Denmark (United Kingdom: Cambridge University Press, 2003).

Beatriz Evelyn Silva, “Las muertes trans, por asesinatos o exclusión”, Diario digital femenino (9 de febrero de 2019). Consultado el 2 de marzo de 2019, disponible en https://diariofemenino.com.ar/las-muertes-trans/

Published

2019-09-01

How to Cite

The time is out of joint: about a censored mural from Chimbas. (2019). Artilugio, 5, 54-62. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25317

Similar Articles

21-30 of 61

You may also start an advanced similarity search for this article.