Between the line and the matrix. Andrea Brunotti, María Gimeno and intermediality in the rewriting of art history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n9.2023.42246

Keywords:

intermediality, art history, canon, feminism, gender

Abstract

This essay reviews contemporary artistic productions that attemp to rewrite art history from feminist perspectives, through intermediality practices. We analise María Gimenos ́s performance Queridas viejas and Labores feministas by Andrea Brunotti. We sustain that they seek to reformulate the modern paradigm that organizes a canon of singularities and exceptional figures. Gimeno enriches the canon and Brunotti reinvents it. Art as a rewriting of art history would also enables an analysis perspective on interme-
diality towards the intersection between artistic practice, theory, criticism, and history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sabrina Gil, National University of Mar del Plata

    Docente e investigadora especializada en cruces entre lenguajes artísticos en Latinoamérica. Doctora en Letras, Profesora y Licenciada en Historia, Especialista en Lenguajes artísticos y Profesora de Juegos dramáticos. Miembro del  Centro de Letras Hispanoamericanas (CELEHIS) de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Este año fue designada Investigadora Asistente de la CIC-PBA. Ha sido becaria doctoral y posdoctoral de CONICET y del DAAD.

References

Anguissola, S. (1559). Bernardino Campi pintando a Sofonisba Anguissola [pintura]. Pinacoteca nacional de Siena, Italia.

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós.

Borges, J. L. (2011). Otras inquisiciones. Obras Completas, v. 6. Buenos Aires: Sudamericana.

Bourgeois, L. (1994). Woman house [escultura]. s/d.

Brunotti, A. (2018). Labores feministas [litografía con técnica mixta]. Colección particular. Mar del Plata, Argentina.

Brunotti, A. (2018-19). Develar [litografía con técnica mixta]. Colección particular. Mar del Plata, Argentina.

Brunotti, A. (2019a). Lo que anhelo (aún hoy) [litopoliéster con técnica mixta]. Colección particular. Mar del Plata, Argentina.

Brunotti, A. (2019b). Sofonisba [litografía con técnica mixta]. Colección particular. Mar del Plata, Argentina.

Brunotti, A. (2021). Ausentes por omisión (homenaje a María Gimeno) [libro de artista]. Colección particular. Mar del Plata, Argentina.

Escobar, T. (2015). Imagen e intemperie. Buenos Aires: Capital intelectual.

García Canclini, N. (2010). La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires: Katz.

Garramuño, F. (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad del arte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gombrich, E. H. (1999). La historia del arte. México: Conaculta-Diana.

Gimeno, M. (2019a). Queridas viejas. Gombrich re/editado [performance]. https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/queridas-viejas-de-maria-gimeno/233602.

Gimeno, M. (2019b). Habitando ausencias [bordado]. https://www.mariagimeno.com/HABITANDO-AUSENCIAS.

Higgins, D. (2019). Intermedia. En M. Mayer (Comp.), Fluxus escrito. Actos texturales antes y después de fluxus (pp. 73-79). Buenos Aires: Caja negra.

Jenkins, H. (2013). Transmedia Storytelling. Massachusetts: MIT Technology Review. www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/.

Mecke, J. (2005). Técnicas intermediales, transmediales e hipermediales de la vanguardia: el caso de Jardiel Poncela. Vanguardia hispánica e intermedialidad (pp. 585-604). Madrid/ Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert.

Nochlin, L. (2007). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En K. Cordero Reiman e I. Sáenz (Comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 17-43). México: Universidad Iberoamericana/Conaculta.

Pollock, G. (2007). Diferenciando: el encuentro feminista con el canon. En K. Cordero Reiman e I. Sáenz (Comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 149-158). México: Universidad Iberoamericana/Conaculta.

Pollock, G. (2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Buenos Aires: Fiordo.

Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermedialités, 6, pp. 43-64.

Trasforini, M. A. (2021). Una historia indisciplinada. El género en la historia del arte. En G. Gluzman et al., El canon accidental: mujeres artistas en Argentina: 1890-1950 (pp. 54-61). Buenos Aires: Asociación de amigos del Museo Nacional de Bellas Artes.

Published

2023-09-01

How to Cite

Between the line and the matrix. Andrea Brunotti, María Gimeno and intermediality in the rewriting of art history. (2023). Artilugio, 9, 149-165. https://doi.org/10.55443/artilugio.n9.2023.42246

Similar Articles

71-80 of 150

You may also start an advanced similarity search for this article.