Educational Innovation and reflection on the Nature of Science in Training Scenarios for Natural Science Teachers

Main Article Content

Silvana Ferragutti
Carola Astudillo
Isabel Pastorino

Abstract

This paper explores the role given to the Nature of Science (NOS) in teaching proposals elaborated by teachers who completed the Higher Diploma in Teaching of Experimental Practices in Science (UNRC). Through a documentary analysis, the NOS axes contemplated in the proposals were identified and the scope and limitations of the included Laboratory Practical Activities (LPA) were characterized. The results indicate that most of the productions recover epistemological, sociological and historical aspects, both in foundations and in activities, although with different scopes and levels of integration and argumentation. In the analysis of the structural phases of the LPA, innovative features were identified that coexist with classical, linear, unquestionable and decontextualized perspectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferragutti, S., Astudillo, C., & Pastorino, I. (2000). Educational Innovation and reflection on the Nature of Science in Training Scenarios for Natural Science Teachers. Journal of Biology Education, 23(2), 18–31. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v23.n2.28748
Section
Investigaciones y desarrollos

References

Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L. y Lederman, N.G. (1998). The nature of science and instructional practice: making the unnatural natural. Science Education, 82(4): 417-436. Disponible en: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<417::AID-SCE1>3.0.CO;2-E

Acevedo Díaz, J.A. (2008). El estado actual de la naturaleza de la ciencia en la didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(2): 134-169.

Acevedo Díaz, J.A. (2009). Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (ii): una perspectiva. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(2): 164-189.

Acevedo, J.A., Acevedo, P., Manassero, M.A., Oliva, J.M., Paixão, M.F. y Vázquez, A. (2004). Naturaleza de la ciencia, didáctica de las ciencias, práctica docente y toma de decisiones tecnocientíficas. En: I. P. Martins, F. Paixão y R. Vieira (Org.), Perspectivas Ciência-Tecnologia-Sociedade na Inovação da Educação em Ciência (pp. 23-30). Aveiro (Portugal): Universidade de Aveiro. Disponible en: https://www.oei.es/historico/salactsi/acevedo21.htm

Acevedo C., Porro, S. y Adúriz Bravo, A. (2013). Concepciones epistemológicas, enseñanza y aprendizaje en las clases de ciencias. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, N° 34, 29-46.

Adúriz Bravo, A. (2005). Una introducción a la naturaleza de la ciencia. La epistemología en la enseñanza de las ciencias naturales. 1º Ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Adúriz Bravo, A. (2010). Aproximaciones histórico-epistemológicas para la enseñanza de conceptos disciplinares. Revista EDUCyT, 1 (1): 125-140.

Adúriz Bravo, A. y Ariza, Y. (2012). Importancia de la filosofía y la historia de la ciencia en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. En Monroy Nasr, León- Sánchez y Álvarez (comp). Enseñanza de la Ciencia. México D.F.: Universidad Autónoma de México.

Astudillo, C. y Rivarosa, A. (2012). Un papel para la epistemología en la enseñanza de las ciencias. Revista Ciencia Escolar, 2(2): 11-34.

Banet, E. (2007). Finalidades de la educación científica en secundaria: opinión del profesorado sobre la situación actual. Enseñanza de las Ciencias, 25(1): 5-20.

Bell, R. L., Lederman, N.G. y Abd-El-Khalick, F. (2000). Developing and acting upon one’s conception of the nature of science: a follow-up study. Journal of Research in Science Teaching, 37(6): 563-581.

Bonito, J. y Trindade, V. (2008). La calidad de la enseñanza y las actividades prácticas de laboratorio: análisis e implicaciones de las actividades alternativas a las propuestas del manual escolar, realizadas por alumnos visitantes de la Universidad de Évora. En A. Calonge, L. Rebollo, M.D. López Carrillo, A. Rodrigo e I. Rábano (eds.), Actas del XV Simposio sobre Enseñanza de la Geología (pp. 23-32). Madrid: Instituto Geológico y Minero de España. Disponible en: http://rdpc.uevora.pt/bitstream/10174/4843/1/Bonito_Trindade.pdf

Caamaño, A. (2004). Experiencias, experimentos ilustrativos, ejercicios prácticos e investigaciones: ¿una clasificación útil de los trabajos prácticos? Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 39: 8-19.

Carrascosa, J., Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2006). Papel de la actividad experimental en la educación científica. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 23(2): 157-181.

Fernández-Marchesi, N. (2014). Los trabajos prácticos de laboratorio de biología en los libros de texto de ciencias naturales para el nivel secundario utilizados en la ciudad de Ushuaia (tesis de maestría). Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Fernández-Marchesi, N. (2018). Actividades prácticas de laboratorio e indagación en el aula. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, 44: 203-218.

Hanuscin, D.; Lee, L. y Akerson, V. (2008). Pedagogical content knowledge for teaching the nature of science: a study of teachers effective in impacting students’ views. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Baltimore, BA (March 30 - April 2).

Hodson, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12(3): 299-313.

Lecumberry, G., Astudillo, C. y Orlando, S. (2019). Propuesta novedosa, contextualizada e interdisciplinar para la formación de docentes de ciencias. Diplomatura Superior en Enseñanza de Prácticas Experimentales. Revista de Educación en Biología, 22(1): 89-94.

Lederman, N.G. (1999). Teachers’ understanding of the nature of science: factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8): 916-929.

Lederman, N.G. (2006). Research on nature of Science: reflections on the past, anticipations of the future. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 7(1).

Martins, I., Veiga, M.L., Teixeira, F., Tenreiro- Vieira, C., Marques Vieira, R., Rodrigues, A. y Couceiro, F. (2007). Educação em Ciências e Ensino Experimental. Formação de Professores. Colecção Ensino Experimental das Ciências. Lisboa: Ministério da Educação – dgidc.

Matthews, M.R. (1994). Historia, filosofía y enseñanza de las ciencias: la aproximación actual. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 12 (2): 255-77.

Mordeglia, C. y Mengascini, A.S. (2014) Caracterización de prácticas experimentales en la escuela a partir del discurso de docentes de primaria y secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 32 (2): 71-89.

Nieto Calleja, E., Carrillo Chávez, M., González Muadás, R., Montagut Bosque, P. y Sansón Ortega, C. (2005) Nuevos contenidos, nuevos enfoques. Trabajos prácticos en microescala. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra. VII Congreso.

Pujalte, A., Adúriz-Bravo, A. y Porro, S. (2015). Las imágenes de ciencia en profesoras y profesores de Biología: entre lo que se dice y lo que se hace. Revista Boletín Biológica, 33: 5-10.

Rodríguez, M. (1999). Modelos del cambio conceptual. Madrid: Aique.

Urbano, C. y Yuni, J. (2014). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Córdoba: Brujas.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Barcelona: Gedisa.