Psychosocial risk of fossilization by occupationally-used non-native English in information and communication technologists of Argentina
DOI:
https://doi.org/10.31053/1853.0605.v73.n1.11175Keywords:
Bilingualism, cognition, language stage, learning, occupational health.Abstract
Aims. Companies use non-native language as a service tool, and they may incur in occupational psychosocial risks. Interlanguage can be chronic under poor communicative situations, leading to fossilization. It could be an adverse effect because of its impact in productivity and occupational health. Thus, our aim was to establish factors of this psychosocial risk.
Methods. 348 information and communication technologists (ICT) were analyzed. They were native Spanish speakers with normal hearing, and used English as a work tool. Age, gender, L2 stages and errors were recorded in relation to fossilization risk. Statistical methods were applied for categorical data (p<0.05).
Results. After gender and age adjustments, a significant inverse association was found between L2 stages and fossilization risk (p<0.0001), with higher risk being in the acquisition stage. Also, L2 errors showed a significant direct relation with fossilization risk (p=0.0005).
Conclusions. Summing up, ICT in acquisition L2 had upper psychosocial risk to fossilization with mechanistic execution of it, under poorer communicative formats. This results have high sanitary impact given they involved a massively demanded professionals.
Downloads
References
Torras M. (1994). La interlengua en los primeros estadios de aprendizaje de una lengua extranjera (inglés). Comunicación, Lenguaje y Educación, 6-4.
Alarcon Neve, L J. (2008). El fenómeno del bilingüismo y sus implicaciones en el desarrollo cognitivo del individuo. . Revista de Investigación Educativa, Universidad Veracuzana .
Bronkhorst, Adelbert W. (2000). El fenómeno del cóctel: una revisión de inteligibilidad del habla en múltiples hablador Condiciones . Acta Acústica United., 86, pp. 117-128.
Canción J, S. E. (2011). Capacitación para mejorar la audición en ruido: mecanismos biológicos. Cerebra cortex. doi:doi: 10.1093/cercor/bhr196
Cifarrelli V, Rubio H, Martínez O. (2011). Trabajadores y salud laboral a la conquista de la salud en los lugares de trabajo-talleres de estudios laborales. Buenos Aires.
Fonseca Oliveira A. (2007). Análisis de la interlengua fónica. . PHONICA, 3, 3-31. Retrieved from http://www.publicacions.ub.edu/revistes/phonica3/pdf/articulo_01.pdf
Gómez Ruiz M I. (2010). Bilingüismo y cerebro: mito y realidad. . Neurología(25), 443- 452.
Katz J, Medwetzky L, Burkard R, Hood L. (2009). Handbook of clinical audiology. ( Sexta Edición ed.). Baltimore, Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins;.
Krizman, J, Marian, V, Shook, A, Skoe, E, Kraus, N. (2012). Subcortical encoding of sound is enhanced in bilinguals and relates to executive function advantages. . Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(20), 7877-7881.
Landone E. (2004). Plurilinguismo y pluriculturalismo en el portfolio Europeo de las Lengua. Moss Palabras Words, 5, 33-52.
López Varón, A. (n.d.). Fosilización y adquisición de las segundas lenguas. . 101-129. Retrieved from http://human.kanagawa-u.ac.jp/gakkai/publ/pdf/no166/16609.pdf
Lozano, R A. . (2005). Sobre el vocalismo y la pronunciación. . Phonica. Retrieved from . url: http://www.publicacions.ub.edu/revistes/phonica1/PDF/articulo_01.pdf
Luceño Moreno L, G. J. (2005). De factores psicosociales en el entorno laboral. EduPsykhé, 4(1), 19-42.
Malavé L. . (1996). Fundamentos Cognoscitivos: La Enseñanza del Inglés Como Segundo Idioma Mediante un Enfoque Multidisciplinario. NYSABE Journal .
Mozillo I. (2009). Code-switching: fenômeno inerente ao falante bilíngue. . PAPIA: Revista Brasileira de Estudos e Crioulos Similares, 19, 185-200.
Nomura, M. (2003). Bilingualism and multilingualism: A study of code switching. . The Bulletin of the International Student Center, Kobe University, 8.
Okuniewska H. (2007). Impacto de la segunda competencia lingüística en la tarea Stroop Polaco-Inglés bilingüe. . Psychol. Lang, 11, 49.63.
Ortega, B. S. T. (2011). Algunas reflexiones sobre las deficiencias en el aprendizaje de un segundo idioma. Revista UNAVance , 25-28.
Padilla E, García, X. A. (2006). El lugar de la pronunciación en la clase de ELE. Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE. XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE), (pp. 871-888). Logroño.
Porto, J. G. (2005). Una visión del Marco común europeo de referencia para las lenguas a través de mapas conceptuales. . Glosas didácticas: revista electrónica internacional de didáctica de las lengua y sus culturas,, 2, 14.
Roberts R, Lister J. (2005). Efectos de la edad y la pérdida de la audición sobre la detección de las deficiencias y el efecto de precedencia: Los estímulos de banda ancha. . Journal of Speech, Language, and the hearing Investigation 2, 48, 482-493.
Salamova M, Llorens S. (2008). Estado actual y retos futuros en el estudio del Burnout. . Papeles del Psicólogo, 29, 59-67.
Samelli, A G Schochat, E. . (2008). Processamento auditivo, resolução temporal e teste de detecção de gap: revisão da literatura:(revisão]. ,. Revista CEFAC;, 10(3), 369-377.
Serra SV, Brizuela ML, Lucini MB, Serra MA, Baydas LA, Soria EA . (2011). Desempeño bilingüe condicionado laboralmente y definido el cierre auditivo en hispanoparlantes (abstract). Suplemento de la Facultad de Ciencias Médicas UNC, 68(1), 144.
Serra SV, Buonanotte F, Frankel L. (2011). Bilingüismo laboral: usos del inglés como herramienta de trabajo.(abstract). Suplemento de la Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de la UNC., 1(68), 17.
Serra SV, Serra MA, Brizuela ML. (2014). Audición y Voz, interpretaciones fonoaudiológicas. Cordoba: Brujas.
Simó P, Sallán JM. (2008). Capital intangible y capital intelectual: Revisión, definiciones y líneas de investigación. . D’Empreses, Departament d’Organització Estudios de Economía Aplicada 26.2 , 65-78.
Soria EA, Nores ML, Díaz MP, Kremer LE. (2010). Effect of a health care gender gap on progression of HIV/AIDS defined by clinical-biological criteria among adults from Cordoba City (Argentina] from 1995 to 2005. . Gaceta Sanitaria(24), 204-208.
Taleisnik S. (2012). Influencias ambientales y neurogénesis. In T. S., Neurogénesis. (pp. 146-150). Córdoba: Encuentro Grupo Editor.
Wigglesworth Chin Bee. (2009). Estudios en la adquisición de la segunda lengua. Journal Cambridge Online, 31(1), 127-128.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Universidad Nacional de Córdoba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.