Psychosocial risk of fossilization by occupationally-used non-native English in information and communication technologists of Argentina.

  • Silvana Valeria Serra Chief Professor of Audiology School of Phonoaudiology, Faculty of Medical Sciences, National University of Cordoba
  • Federico Buonanotte Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Lilian Frankel Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Rosario, Argentina
  • Mónica Brizuela Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Mariel Serra Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  • Elio Andres Soria Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud, Universidad Nacional de Córdoba – CONICET, Argentina

Resumen

Aims. Companies use non-native language as a service tool, and they may incur in occupational psychosocial risks. Interlanguage can be chronic under poor communicative situations, leading to fossilization. It could be an adverse effect because of its impact in productivity and occupational health. Thus, our aim was to establish factors of this psychosocial risk.

Methods. 348 information and communication technologists (ICT) were analyzed. They were native Spanish speakers with normal hearing, and used English as a work tool. Age, gender, L2 stages and errors were recorded in relation to fossilization risk. Statistical methods were applied for categorical data (p<0.05).

Results. After gender and age adjustments, a significant inverse association was found between L2 stages and fossilization risk (p<0.0001), with higher risk being in the acquisition stage. Also, L2 errors showed a significant direct relation with fossilization risk (p=0.0005).

Conclusions. Summing up, ICT in acquisition L2 had upper psychosocial risk to fossilization with mechanistic execution of it, under poorer communicative formats. This results have high sanitary impact given they involved a massively demanded professionals.

Biografía del autor/a

Silvana Valeria Serra, Chief Professor of Audiology School of Phonoaudiology, Faculty of Medical Sciences, National University of Cordoba

Doctoranda en Fonoaudiologia-UNR- Prof. titular regular en Audiología- Escuela de Fgia. FCM-UNC

 

Federico Buonanotte, Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
Doctor en Medicina. Prof. titular de la cátedra de Clinica Neurológica de la Escuela de Fonoaudiologia-FCM-UNC
Lilian Frankel, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Rosario, Argentina
Dra en Fonoaudiología Profesor titular regular en la Escuela de Fonoaudiologia- FCM-UNR-
Mónica Brizuela, Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
Licenciada en Fonoaudiología- Prof. titular de las Practicas de Tercer NIvel y prof. Adjunto de Acústica y Psicoacústica en la Escuela de Fonoaudiología.
Mariel Serra, Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
Licenciada en Fonoaudiología- Prof. Regular de Diganóstico y terapéutica de la Fonación I y II en la Escuela de Fonoaudiología-FCM-UNC.
Elio Andres Soria, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud, Universidad Nacional de Córdoba – CONICET, Argentina
Doctor en medicina. Prof. Regular en la Escuela de Medicina- FCM-UNC

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Publicado
2016-02-27
Cómo citar
Serra, S. V., Buonanotte, F., Frankel, L., Brizuela, M., Serra, M., & Soria, E. A. (2016). Psychosocial risk of fossilization by occupationally-used non-native English in information and communication technologists of Argentina. Revista De La Facultad De Ciencias Médicas De Córdoba, 73(1). https://doi.org/10.31053/1853.0605.v73.n1.11175
Sección
Artículos Originales