Gestures, spiritual activism and engaged pedagogies. An interdisciplinary approach to the works of Tau Luna Acosta, Rita Ponce de León and Verena Melgarejo Weinandt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46276

Keywords:

contemporary art, engaged pedagogies, philosophy, sociology, interdisciplinary practices

Abstract

This essay proposes a reading of the practices of artists Tau Luna Acosta, Verena Melgarejo Weinandt and Rita Ponce de León based on a cross-reference with tools and methodologies from sociology, philosophy and pedagogy by authors such as Silvia Rivera Cusicanqui, Gloria Anzaldúa, Marie Bardet and bell hooks. In order to exemplify the diverse ways in which these ideas land in the works of Acosta, Weinandt and Ponce de León, I will analyze a selection of installations, videos, drawings and workshops that allow us to understand their practice beyond the material results, where the process has more or equal relevance than the final result. Taking their own experience as migrants to other countries, I will also contemplate processes of collective memory and identity construction as themes that are problematized in different ways in their work. The goal is to show how their artistic practices materialize tools from other disciplines in order to generate transforming, healing and alliance-building experiences among the people who participate, resulting in processes that aim to generate complicity and solidarity beyond the work and its formal exhibition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Renata Cervetto, Investigadora Independiente

    Magíster en Historia del Arte Contemporáneo y Cultura Visual (UCM, Museo Reina Sofía, 2023); Licenciada en Artes (Universidad de Buenos Aires, 2011) y egresada del programa curatorial del Appel arts centre en Ámsterdam (2014). Ha sido coordinadora del área de Educación de MALBA (2015-2018), curadora de la 11va Bienal de Berlín (2019-2020), junto a Agustín Pérez Rubio, María Berríos y Lisette Lagnado, y tutora del programa de Residencias Artísticas de Matadero Madrid (2023). En 2016 editó Agítese antes de usar. Desplazamientos educativos, sociales y artísticos en América Latina, junto a Miguel López (TEOR/éTica y MALBA), y en 2023 Agítese antes de usar. Proximidad y reciprocidad en las prácticas artísticas/educativas (Terremoto/Temblores)junto a M. López y Macarena Hernández. Actualmente, es editora de la publicación Fora per fer Escola. Archivos de renovación pedagógica catalana (Manifesta 15, Barcelona). 

References

Anzaldúa, G. E. (2002). Now Let Us shift…the Path of Conocimiento…Inner Work, Public Acts. En G. Anzaldúa y A. L. Keating (Eds.), This Bridge We Call Home: Radical Visions for Transformation (pp. 540-576). Londres: Routledge.

Anzaldúa, G. E. (2016). Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. Madrid: Capitan Swing.

Barrientos, P. (2018, abril). Contar historias y dibujar sobre arena. Autohistoria, escritura e identidad en la obra de Gloria Anzaldúa. LIMINALES. Escritos sobre psicología y sociedad, VII(13), pp. 61-82. https://www.bibliotecafragmentada.org/wp-content/uploads/2019/06/Barriemtos-Panchiba-Contar-historias-y-dibujar-sobre-arena.-.pdf

Bardet, M. y Haudricourt, A. (2019). El cultivo de los gestos entre plantas, animales y humanos/Hacer mundos con gestos. Buenos Aires: Editorial Cactus.

Bardet, M., Clavel J. y Ginot, I. (2018). Ecosomatiques: Introduction. En Ecosomatiques. Penser l’écologie depuis le geste (pp. 9-19). Montpellier: Deuxième Epoque.

Betasamosake Simpson, L. (2022). La tierra como pedagogía: inteligencia Nishnaabeg y transformación rebelde. (S. Aréchiga Mantilla, trad.). Guadalajara: Taller de Ediciones Económicas.

http://t-e-e.org/files/prisa-mata/Simpson%20%20La%20tierra%20como%20pedagogia%20%282022%29.pdf

Camnitzer, L. (2016). Ni arte ni educación. En Ni Arte ni Educación. Una experiencia en la que lo pedagógico vertebra lo artístico (pp. 19-25). Madrid: Catarata.

Cariaga, S. (2020). Now Let Us Shift. A Conocimiento Praxis with Students of Color in an English Classroom. En M. Cantú Sánchez, C. de León-Zepeda y N. E. Cantú (Eds.), Teaching Gloria E. Anzaldúa. Pedagogy and Practice for Our Classrooms and Communities (pp. 123-136). Arizona: The University of Arizona Press.

hooks, b. (2010). Teaching Critical Thinking: practical wisdom. London: Routledge.

Lebanyi, Jo (2021). Pensar lo material. Kamchatka. Revista de análisis cultural, 18, pp: 15-31.

Maicoño, S. (2023). Pewma ull. El sueño del sonido. Movimiento por la lengua. https://reunionreunion.com/El-Sueno-del-Sonido

Marambio, C. y Vicuña, C. (2019). Slow Down Fast, A Toda Raja. Berlin: Errant Bodies Press.

Rivera Cusicanqui, S. (2018). Un mundo ch´ixi es posible. Ensayos desde un presente en crisis. Buenos Aires: Tinta Limón.

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch´ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón.

Solís, V. (2020). Writing Autohistoria through Conocimiento. En M. Cantú Sánchez, C. de León-Zepeda y N. E. Cantú (Eds.), Teaching

Gloria E. Anzaldúa. Pedagogy and Practice for Our Classrooms and Communities (pp. 91-111). Arizona: The Universtiy of Arizona Press.

Taylor, D. (2015). El archivo y el repertorio. El cuerpo y la memoria cultural en las Américas. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Vidal Mackinson, S. (2022). Resituar la creatividad. La Escuela. https://laescuela.art/es/campus/library/essays/emilio-renart-resituar-la-creatividad-emilio-renart-sebastian-vidal-mackinson

Published

2024-09-01

How to Cite

Gestures, spiritual activism and engaged pedagogies. An interdisciplinary approach to the works of Tau Luna Acosta, Rita Ponce de León and Verena Melgarejo Weinandt. (2024). Artilugio, 10, 234-250. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46276

Similar Articles

31-40 of 82

You may also start an advanced similarity search for this article.