The personal is poetic. And about how the personal becomes collective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45970

Keywords:

dramaturgies, acting, direction, pandemic, gadget

Abstract

This article recovers the main experiences of five years of research affected by the pandemic. The art-life tension is evident in the construction of gadgets and methodologies developed in an affective, dialogic and reflective manner with the members of the group for the creation of acting dramaturgy and stage dramaturgy. These dramaturgies are created from shared and intimate sensibilities in relation to the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Verónica Aguada Bertea, National University of Córdoba

    Dirige, escribe, enseña e investiga con relación al teatro. Sus búsquedas siempre están en torno a las relaciones humanas. Su tesis doctoral analiza las operaciones de dirección actoral desde Córdoba Capital. Enseña en Actuación, Dirección de Actores y Seminario de Escritura Actoral (UNLaR) y Metodología de la enseñanza teatral II y Dirección (UNC). 

References

Aguada Bertea, V. (2020). Dirección Actoral. Operaciones en el teatro contemporáneo de Córdoba Capital [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/16973

Baricco, A. (2021). Lo que estábamos buscando. De la pandemia como criatura mítica. Barcelona: Anagrama.

Blanco, S. (2016). LA AUTOFICCIÓN: UNA INGENIERÍA DEL YO. Temporales. https://wp.nyu.edu/gsas-revistatemporales/la-autoficcion-una-

ingenieria-del-yo/

Goffman, E. (2001). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Kantor, T. (2010). El teatro de la muerte y otros ensayos (1944-1986). Barcelona: Alba.

Quignard, P. (2018). El origen de la danza. Buenos Aires: Interzona.

Pavis, P. (2003). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología. Buenos Aires: Paidós.

Reguillo, R. (1998). La clandestina centralidad de la vida cotidiana. Quinta Pata. Revista de Artes Visuales, 1. https://rolandoperez.files.wordpress.com/2009/02/laclandestinacentralidaddelavidacotidiana-por-rossanareguillo.pdf

Sánchez, J. (2007). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Madrid: Visor Libros.

Sosa Villada, C. (2018). El viaje inútil. Córdoba: Ediciones DocumentA/Escénicas.

Tossi, M. (2019). Procedimientos poéticos y figuraciones autoficcionales en los biodramas de Vivi Tellas: estudio de casos. Valparaíso: Panambi.

Tossi, M. (2017). Condiciones estético-políticas de la autoficción teatral. Ana Casas (éd.), El autor a escena. Intermedialidad y autoficción (pp. 59-80), Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.

Valenzuela, J. L. (2020). De la palabra encontrada al dispositivo escénico. Residencia pedagógica Luciano Delprato y Alberto Moreno. Crónica y comentarios José Luis Valenzuela. Argentina: Plan Ediciones Teatrales Patagónicas-Instituto Nacional del Teatro.

Vivas, E. (2021). Mamá desobediente. Una mirada feminista a la maternidad. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Published

2024-09-01

How to Cite

The personal is poetic. And about how the personal becomes collective. (2024). Artilugio, 10, 113-130. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45970