The Gender Roundtable of the Faculty of Arts: a trajectory of learning and the exercise of rights in university life
Keywords:
Inequalities/Violences, Discrimination, Dissident Identities, Gender, Institutional ApproachAbstract
In this article we present the work experience of the Gender and Priority Populations Committee of the Faculty of Arts of the National University of Córdoba in addressing gender inequalities/violence at the university and the theoretical, methodological, and ethical frameworks from which we intervene. We present the device from its creation and the actions and challenges of its beginnings, passing through the first constructions of data. We then analyze the reconfigurations that took place during the pandemic, with the challenges and trials carried out by the team. And, finally, we offer some reflections on post-pandemic work and the current situation.
Downloads
References
Bonavitta, Paola; Maritano, Ornella; de Garay Hernandez, Jimena; Coseani, Daniela; Menoyo, Sofía; Segura, Gisela; deAngeli, Melina; Muñoz Rodriguez, Luisa Fernanda; Saab, Delfina; Presman, Clara; Sarmiento, Laura; Gastiazoro, María Eugenia; y Colombero, Luciana. (2019). “¿Universidad Arcoíris? Desandar binarismos y heteronormas.” Artículo de coautoría. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Volumen 7, N°7. Consejo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales y el Instituto de Investigaciones Sociales – UNAH. 85-100. 2019. ¿Universidad arco iris? Desandar binarismos y heteronormas en la UNC
Honorable Consejo Superior de la Facultad de Artes (2017) Res. 182/2017 Digesto UNC
Honorable Consejo Superior de la Universidad Nacional de Córdoba (2011).Ordenanza 9/11 Derecho a la identidad de género. Modificada por Ordenanza 5/21. HCS – UNC. 2021
Honorable Consejo Superior de la Universidad Nacional de Córdoba (2015). Res. 1011/2015 Plan de Acciones y herramientas para prevenir, atender y sancionar las violencias de género en el ámbito de la UNC.
Informe 2018-2019. Mesa de Género y Poblaciones Prioritarias, Facultad de Artes.
Ley N°26743 de Identidad de género (2012)
Ley Micaela N°27499 Capacitación obligatoria en la temática de género y violencia contra las mujeres. 2019
Schnell, Rocío; y Coseani, Daniela. Universidad ¿desde y para quién? Escapar de la heteronormatividad binaria. RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 17(17), Pág 103-114. 2021. Universidad ¿desde y para quién? Escapar de la heteronormatividad binaria.
Tenenbaum, Tamara (2022) Entrevista a Sara Ahmed “Algunas feministas terminan siendo parte del problema porque las instituciones recompensan a las personas que callan”. El DiarioAr. Entrevista de Tamara Tenenbaum a Sara Ahmed.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Daniela Coseani, Daniela Bustos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
From 2022: Attribution - Non-Commercial - Share Alike (CC BY- NC- SA 4.0)
From 2011 to 2021: Attribution - Non-Commercial - No Derivative Works (CC BY- NC- ND)