Reflections on pandemic's impact in women's knowledge production
Keywords:
COVID-19, women, science, caregiving tasks, post-pandemicAbstract
The pandemic has aggravated the existing gap between men and women in scientific production and citation. In this paper we attempt to reconstruct the state of the situation through scientific and popularization journals, information portals and documents from governmental and non-governmental organizations. Starting from the structural dimension of the problem linked to the cis-heteropatriarchal system at both international and local levels, we will investigate what has happened to gender inequality in scientific production during the pandemic. In this context, we will attempt to make a diagnosis of the situation and examine specific institutional policies that will allow us to reflect on possible ways to prevent the gender gap in the production of knowledge from continuing to widen. We also warn about the need to consider long-term measures aimed at ensuring that the consequences of the pandemic do not mean a postponement of women's careers that would lead in the future to an even greater reduction in the low percentage of women scientists and academics in the highest positions of the Scientific Researcher Career and in senior university teaching and management positions.
Downloads
References
Bango, Julio (2020). Cuidados en América Latina y el Caribe en tiempos de COVID-19. Hacia sistemas integrales para fortalecer la respuesta y la recuperación. ONU Mujeres y CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45916/190829_es.pdf
Barcena, Alicia y Pinheiro, Vinícius (2020, 21 de mayo). El trabajo en tiempos de pandemia: desafíos frente a la enfermedad por coronavirus (COVID-19). Coyuntura Laboral en América Latina y el Caribe Nº 22. Comisión Económica para América Latina y el Caribe/Organización Internacional del Trabajo. https://www.cepal.org/sites/default/files/presentation/files/ppt_version_final_oit-cepal-_covid-19_-_21-05-20.pdf
Bidaseca, Karina; Costa, Michelly Aragão Guimarães; Brighenti, Maura y Ruggero, Santiago (2020). Diagnóstico de la situación de las mujeres rurales y urbanas, y disidencias en el contexto de COVID-19. Ministerio de las Mujeres, Géneros y Diversidad y Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación, Argentina. https://www.clacso.org/diagnostico-de-la-situacion-de-las-mujeres-rurales-y-urbanas-y-disidencias-en-el-contexto-de-covid-19/
Brock, Jon (2020, 17 de marzo). Women rival men in scientific research publications and citations. But short careers set them back. Nature. https://www.natureindex.com/news-blog/women-rival-men-in-scientific-publications-citations
CONICET (2020a, 6 de mayo). Investigadores argentinos logran desarrollar el primer test serológico del país para el nuevo coronavirus SARS-CoV-2. https://www.conicet.gov.ar/investigadores-argentinos-logran-desarrollar-el-primer-test-serologico-del-pais-para-el-nuevo-coronavirus-sars-cov-2/
CONICET (2020b). Conicet en cifras. Personas: ¿quiénes y cuántos somos? https://cifras.conicet.gov.ar/publica/categoria/14/show
CONICET (2022). Informes CIC Bienales 2022. https://convocatorias.conicet.gov.ar/informes-cic-bienales-2022/
CONICET-CADIC (2021). La Mujer en la Ciencia Argentina. https://cadic.conicet.gov.ar/la-mujer-en-la-ciencia-argentina/
Cui, Ruomeng; Ding, Hao y Zhu, Feng (2020, 9 de junio). Gender Inequality in Research Productivity during the COVID-19 Pandemic. Manufacturing & Service Operations Management. https://ssrn.com/abstract=3623492
Díaz, Ángel (2020, 8 de junio). Las mujeres han publicado menos estudios sobre la pandemia. El mundo. https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/ciencia/2020/06/08/5eda7777fdddff2e368b461d.html
Edelsztein, Valeria (2012). Científicas. Cocinan, limpian y ganan el premio Nobel (y nadie se entera). Siglo XXI.
Hitchener, Caroline (2020, 24 de abril). Women academics seem to be submitting fewer papres during coronavirus. The Lily. https://www.thelily.com/women-academics-seem-to-be-submitting-fewer-papers-during-coronavirus-never-seen-anything-like-it-says-one-editor/
INDEC (2020). Estudio sobre el impacto de la COVID-19 en los hogares del Gran Buenos Aires. Agosto-octubre. https://www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/sociedad/EICOVID_primer_informe.pdf
INDEC (2013). Encuesta sobre trabajo no remunerado y uso del tiempo. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-Tema-4-31-117
Kessler, Gabriel (coord.) (2020). Relevamiento del impacto social de las medidas del Aislamiento dispuestas por el PEN. CONICET, Comisión de Ciencias Sociales de la Unidad Coronavirus COVID-19. https://www.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/Informe_Final_Covid-Cs.Sociales-1.pdf
Kibbe, Melina R. (2020). Consequences of the COVID-19 Pandemic on Manuscript Submissions by Women. JAMA Surgery, 155 (9).
https://jamanetwork.com/journals/jamasurgery/fullarticle/2769186
King, Molly M. y Frederickson, Megan E. (2021) The Pandemic Penalty: The Gendered Effects of COVID-19 on Scientific Productivity. Socius: Sociological Research for a Dynamic World, Vol. 7. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/23780231211006977
Lamarre, Philippe Vincent, Sugimoto, Cassidy R. y Larivière, Vincent. (2020, 19 de mayo). “The decline of women's research production during the coronavirus pandemic”. Nature. https://www.natureindex.com/news-blog/decline-women-scientist-research-publishing-production-coronavirus-pandemic
Luna, Nadia (2020, 12 de mayo). Científicas en cuarentena: Más desigualdad y menos productividad. UNSAM. https://www.unsam.edu.ar/tss/cientificas-en-cuarentena-mas-desigualdad-y-menos-productividad/
Magallón, Carmen (2021, 20 de mayo). Paz, cuidados y mejor ciencia, un legado de mujeres para la post-pandemia. [Video] YouTube. https://www.lacasaencendida.es/encuentros/paz-cuidados-mejor-ciencia-legado-mujeres-post-pandemia-12564
Maguregui, Cristina (2021, 8 de febrero). Mujeres y ciencia. Una historia a medias. Educ.ar Portal. https://www.educ.ar/recursos/155547/mujeres-y-ciencia-una-historia-a-medias
Minello, Alessandra (2020, 17 de abril). The pandemic and the female academic. Nature. https://www.nature.com/articles/d41586-020-01135-9
MinCyT (2021, febrero). Diagnóstico sobre la situación de las mujeres en Ciencia y Tecnología. Documento de trabajo Nro. 8. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/documento_n8_-_diagnostico_situacion_de_las_mujeres_en_cyt_-_febrero_2021.pdf
MinCyT (2020a, abril). Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva 2030. Documento preliminar. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/plan_cti_2030_-_documento_preliminar_septiembre_2020.pdf
MinCyT (2020b, octubre). Informe temático de capacidades CyT en violencia de género. Documento de trabajo Número 5. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informe_de_capacidades_tematicas_en_id-_violencia_de_genero.pdf
Ministerio de Educación y Secretaría de Políticas Universitarias (2020). Mujeres en el sistema universitario argentino 2018-2019. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/noticias/la-participacion-de-las-mujeres-en-el-sistema-universitario
Ministerio de Obras Públicas (2021). Infraestructura del cuidado. Aportes para la toma de decisiones. Obras públicas, Género y Niñez. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/serie_de_documentos_de_trabajo_n_1_infraestructura_de_cuidados_25-01-2021.pdf
ONU (2020a). Policy Brief: The Impact of COVID-19 on Women. https://www.unwomen.org/en/digitallibrary/publications/2020/04/policy-brief-the-impact-of-covid-19-on-women
ONU (2020b). La Pandemia en la sombra: violencia contra las mujeres durante el confinamiento. https://www.unwomen.org/es/news/in-focus/in-focus-gender-equality-in-covid-19-response/violence-against-women-during-covid-19
Programa de Género de la Universidad Nacional del Litoral (2021, 8 de marzo). Género e igualdad en tiempos de pandemia. https://www.unl.edu.ar/noticias/news/view/8m_g%C3%A9nero_e_igualdad_en_tiempos_de_pandemia#.YLgzR6hKg2w
RAGCyT (2011). Red Argentina de Género, Ciencia y Tecnología. Institucional. http://www.RAGCyT.org.ar/institucional
Rodríguez Navia, Alizon; Romero Granados, Luis; Moreno Caballero, Lucía; Gonzales del Carpio, Adriana Thalia y Paredes Neyra, Erika Rubí (2020). En tiempos de pandemia: aportes de las mujeres a la ciencia y la tecnología. Red Peruana de Ciencia, Tecnología y Género. https://www.researchgate.net/publication/350740379_En_tiempos_de_pandemia_Aportes_de_las_mujeres_a_la_ciencia_y_la_tecnologia
Staniscuaski, Fernanda; Reichert, Fernanda; Werneck, Fernanda P.; Oliveira, Letícia de; Mello-Carpes, Pâmela B.; Soletti, Rossana C.; Almeida, Camila Infanger; Zandona, Eugenia; Ricachenevsky, Felipe Klein; Neumann, Adriana; Schwartz, Ida Vanessa D.; Sayuri, Alessandra; Tamajusuku, Kikuchi; Seixas, Adriana; Kmetzsch, Livia y Parent in Science Movement (2020). Impact of COVID-19 on Academic Mothers. Science, 368 (6492). https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abc2740
UNESCO (2021, 8 de marzo). Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/03/Las-mujeres-en-la-educacio%CC%81n-superior_12-03-21.pdf
UNESCO (2020a). Global Education Monitoring Report 2020: Gender Report, A New Generation: 25 Years of Efforts for Gender Equality in Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375470
UNESCO (2020b). Women in Science. Fact Sheet No. 60. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375033?posInSet=6&queryId=1228
UNESCO (2017). Women are Missing from the Ranks of Higher Education and Research. http://uis.unesco.org/en/news/women-are-missing-ranks-higher-education-and-research
UNESCO-IESALC. (2020). Where are the Women University Rectors in Latin America? http://www.iesalc.unesco.org/en/2020/03/07/where-are-the-women-universityrectors-in-latin-america-unesco-iesalc-data-reveals-that-only-18-of-the-regionsuniversities-have-women-as-rectors/
UNLP-FaHCE (2021). Relevamiento sobre proyectos de investigación FaHCE en pandemia. http://www.fahce.unlp.edu.ar/investigacion/noticias/informe-2021-relevamiento-sobre-situacion-de-proyectos-de-investigacion-fahce-en-pandemia
Van Gool, Julia (2020, 20 de octubre). Mujeres en la ciencia: Edición pandemia. Bacap. https://bacap.com.ar/2020/10/20/mujeres-en-la-ciencia-edicion-pandemia/
Vega Figueroa, Enver (2021, 15 de marzo). Intereses investigativos y producción científica de mujeres: la pandemia desde las ciencias sociales. Un análisis a partir de la base de datos Scopus 2020-2021. Pensar la pandemia. Observatorio Social del Coronavirus, CLACSO. https://www.clacso.org/intereses-investigativos-y-produccion-cientifica-de-mujeres-la-pandemia-desde-las-ciencias-sociales/
Villafañe, Soledad y Bustos, Juan Martín (2020). Cuidados y Mujeres en tiempos de COVID-19. La experiencia en la Argentina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) y Ministerio de las Mujeres, Géneros y Diversidad de Argentina (contraparte). https://www.cepal.org/es/publicaciones/46453-cuidados-mujeres-tiempos-covid-19-la-experiencia-la-argentina
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Anabella Di Pego
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
From 2022: Attribution - Non-Commercial - Share Alike (CC BY- NC- SA 4.0)
From 2011 to 2021: Attribution - Non-Commercial - No Derivative Works (CC BY- NC- ND)