Nativa: Explorations about contemporary artistic practices in Patagonia and Artist´s Book
Keywords:
Patagonia, Territory, Art-Book, identity, diversityAbstract
In the midst of the discussion around the construction of the Patagonian identity from a foreign perspective, 'Nativa' suggests the review of categories that take part of the collective imaginary associated with the territory, such as the desert, the emptiness and the monotony.
Through a publication that puts tension on the practices of artist's book and art magazine, this project seeks to expand the boundaries of the disciplinary and the material and conceptual possibilities of these genres. By working together with local artists, 'Nativa' is presented as a creative and collaborative platform that brings together knowledge from different areas such as archival practices, visual expression, editorial design and cultural management.
In the rupture of the frontier and the action of overflow, the margin becomes significant as a zone of pronunciation and resistance to the idea of Patagonia as a desert and a monotonous land, despite imaginary distances through a publication that exhibits and puts into dialogue contemporary artistic practices that address the concept of territory.
Downloads
References
Beccaría, H., Garay, D., Gago, L., Valente, A. y Valent, G. (2010). El libro de artista como experiencia artística de interfase [objeto de conferencia]. II Congreso Iberoamericano de Investigación Artística y Proyectual, Facultad de Artes de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/39006
Carrión, U. (1975). El arte nuevo de hacer libros. Plural, 41, pp. 33-38.
Catlin, S. L. (1990) El Artista Viajero-Cronista y La Tradición Empírica En El Arte Latinoamericano Posterior A La Independencia (pp. 41-61). En Ades, D. (Dir.) Arte En Iberoamérica. 1820-1980. Madrid: Turner.
Crespo Martín, B. (2010). El Libro-Arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del Libro-Arte. Arte, Individuo y Sociedad, 22, pp. 9-26.
Darwin, C., y Mateos, J. (1921). Diario del viaje de un naturalista alrededor del mundo: en el navío de S. M., Beagle. Madrid: Calpe. https://hdl.handle.net/11441/75752
Drucker, J. (1995). The Century of Artists Books. Nueva York: Granary Books.
Izquierdo, J. E. (2012). Bibiana Crespo: teoría y práctica del Libro de Artista. Estúdio. Artistas sobre outras obras, 3, pp. 129-135.
Lightowler, M. (2021). El humo que se desvanece inexorablemente siempre. Sobre la colección de “Señales de humo para otros mundos”. En P. Viel (Ed.), Colección de señales 2018-2021 (pp. 10-19). https://www.patriciaviel.com/_files/ugd/503ced_605202d3c61b4daab78cf6b21540b15f.pdf
Mastrandrea, D. (2020). Crónicas urgentes. Daniela Mastrandrea. http://www.danielamastrandrea.com/proyectos-ensayosycronicas.html
Montiel, A. (s. f.). Home. Ale Montiel. https://www.alemontiel.com/
Montiel, A. (2019). Habitar 1. Ale Montiel. https://www.alemontiel.com/habitar-1
Penhos, M. (2012) Viajes, viajeros e imágenes: una relación necesaria. En Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina, Vol. II (pp. 57-79). Buenos Aires: CAIA/UNTREF.
Penhos M. (2020) Conrad Martens, un paisajista en el fin del mundo. Las imágenes y el viaje del Beagle (1831-1836). Magallania (Volumen espacial. El viaje de Magallanes. 1520-2020.), pp. 189-214 https://scielo.conicyt.cl/pdf/magallania/v48nespecial/0718-2244-magallania-48-especial-189.pdf
Viel, P. (s. f.). Bio. Patricia Viel. https://www.patriciaviel.com/bio
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ornella Fasanelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.