omprehensive conservation strategies: enhancement of the Museum of the City, Villa Dolores, Córdoba, Argentina
Keywords:
Local heritage, Preventive conservation, Enhancement, Community appropriation, Artistic practicesAbstract
The article presents progress and projections of the project “Preventive conservation and regional cultural development: enhancement of the Museum of the City, Villa Dolores, Córdoba, Argentina” currently under development within the framework of the Master's Degree in Conservation of Cultural Assets, National University of Córdoba and who was benefited from a Master's Initiation scholarship granted by the Ministry of Science and Technology (2021). The Municipally-managed City Museum, located in the town of Villa Dolores, contains an extensive exhibition of archaeological, biological, geological, paleontological, historical, artistic, textile, property, and machinery pieces. Currently, these cultural assets are in danger due to multiple factors, including the constant absence of conservation and dissemination actions. From preventive conservation guidelines, the design of strategies that allow mitigating the material deterioration of the pieces is proposed, as well as proposals for the creation of a reserve area and the implementation of new exhibition criteria for the collections. Together with the actions to safeguard tangible heritage, it is proposed to review its intangible values in a community way, making the heritage visible from cultural policies that question the heritage object in an artistic key.
Downloads
References
Antomarchi, C., Michalski, S. y Pedersoli, J. (2016). Guía de gestión de riesgos para el patrimonio museológico. ICCROM-CCI. https://www.iccrom.org/es/resources/publications?keywords=gestion+riesgos.
Baldasarre, M. y Usubiaga, V. (2021). Los patrimonios son políticos o Tilcara como centro del mundo. En Los patrimonios son políticos (pp. 13-22). RGC Ediciones y Ministerio de Cultura de la Nación.
Camnitzer, L. (2012). La enseñanza del arte comofraude [conferencia]. Museo de Arte de la Universidad Nacional de Bogotá. Colombia.
Consejo de Monumentos Nacionales (2018). Estándares mínimos de registro y conservación preventiva de colecciones arqueológicas y paleontológicas. Gobierno de Chile.
DeCarli, G. (2008). Innovación en museos: museo y comunidad en la oferta al turismo cultural. Rotur/Revista de Ocio y Turismo, 1. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7679.
Delavenay, A. H. (2011). De almacén a centro de conservación de colecciones. ICOM CE Digital: Revista del Comité Español de ICOM, 3.
Desvallées, A. y Mairesse, F. (Eds.) (2010). Conceptos claves de Museología. ArmandColin.
García Canclini, N. (1999). Los usos sociales del patrimonio cultural. Consejería de Cultura. Junta de Andalucía.
Herráez, J., Cirujano, C., Durán, D., Arenas, J. y Fernández, D. (2015). Fundamentos de conservación preventiva. Instituto del Patrimonio Cultural de España.
Jiménez Ramírez, M. B. y Sainz Navarro, M. (2011). ¿Quién hace al patrimonio?: Su valoración y uso desde la perspectiva del campo de poder. Intervención, (3), 14-21. https://www.scielo.org.mx/pdf/inter/v2n3/v2n3a3.pdf.
Peralta J. y Zablosky, C. (2006). La red de museos como recurso para el desarrollo local. En N. Goytía (Ed.), Cuando el patrimonio se convierte en fuente de revitalización: el caso del norte cordobés (pp. 157-189). Imprenta FAUD, Universidad Nacional de Córdoba.
Ramos, J. (2012). Los tiempos múltiples: conversación con Ticio Escobar. Caracol, 4, pp. 96-127.
Rose, C. (1992). Asociación para la Conservación del Patrimonio Cultural de las Américas. Boletín 3:2. https://apoyonline.org/wpcontent/uploads/2015/11/1992-Bolet%C3%ADn-3-2.pdf.
Ruiz, B. L. (2016). Propuesta de iluminación museográfica Museo Lukas. [Tesis de grado]. https://diseno.uc.cl/memorias/pdf/memoria_dno_uc_2016_1_LOPEZ_RUIZ_B.pdf
Spano, R. C. (2016a). Protocolo descripción de objetos arqueológicos I, Lítico. Ministerio de Cultura, Presidencia de la Nación. CONAR.
Spano, R. C. (2016b). Protocolo descripción de objetos arqueológicos II, Cerámica. Ministerio de Cultura, Presidencia de la Nación. CONAR.
Toby, R. (1997). Elección del Formato de La Exposición. Asociación para la Conservación del Patrimonio Cultural de las Américas. Boletín 7:1. https://apoyonline.org/wp-content/uploads/2015/11/1997-Bolet%C3%ADn-7-1.pdf.
UNESCO (2001). Convención sobre la Protección y Promoción de la Diversidad de Expresiones Culturales. Documentos Fundamentales para el Patrimonio Cultural. Instituto Nacional de Cultura.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Celeste Villanueva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.