La Ciénaga: a Martelian political view that emphasizes the sound

Authors

  • Ana-Inés Echenique Universidad Nacional de Salta

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35791

Keywords:

Lucrecia Martel, La Ciénaga, sound, representations, political view

Abstract

Lucrecia Martel’s political views focuses both hegemonic representations and subaltern representations made invisible by that social discourse that reproduces common sense. This article will seek to analyze the soundtrack of the film La Ciénaga to account for how it operates when deconstructing established and predetermined meanings; focusing attention on the perceptual transformations operated by sound and the different levels of meaning production.

These potentialities of sound that filmmaker finds in the sound allow denaturing, making sense slides, through operations (implosion/abduction) in her filmic stories; in them, ways of looking are built that make visible what is not said in social, cultural and political conflicts from differentiated and differentiating matrices. This politics of the view of the filmmaker proposes other ways of knowing and perceiving.

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Author Biography

  • Ana-Inés Echenique, Universidad Nacional de Salta

    Doctora en Comunicación Social, Magister en Antropología Social, Licenciada en Comunicación Social. Profesora Adjunta a cargo de Teoría y Práctica de TV y Teoría y Práctica de Cine y Video de la carrera de Comunicación, Facultad de Humanidades, UNSa. Coordinadora del Laboratorio de Producción Audiovisual Experimental de la Facultad de Humanidades, Investigadora del Consejo de Investigación de la Universidad de Salta e integrante del Instituto de Comunicación Política y Sociedad.

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Published

2021-11-01

How to Cite

La Ciénaga: a Martelian political view that emphasizes the sound. (2021). Toma Uno, 9. https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35791

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