The Construction of Identity in Learning Autobiographies of Science Teachers

Main Article Content

Rocío Belén Martín
Nahuel Ezequiel Palombo
María Cristina Rinaudo

Abstract

From the socio-cultural learning theories, attention is focused on the study of processes such as identity, with the approach of other forms and methodologies aimed at learning diverse social phenomena. There are studies that are beginning to pay attention to learning narratives, but their use in science teacher training is scarce. Therefore, the objective of this paper is to explore the emerging aspects in the construction of identity from three autobiographies of novice teachers and professionals in the area of natural sciences. The stories are analyzed according to two dimensions, one of them referring to environmental identity and the first approaches to the environment that are developed from childhood; and another dimension considers the practices in academic, environmental and social contexts.

Article Details

How to Cite
The Construction of Identity in Learning Autobiographies of Science Teachers. (2023). Journal of Biology Education, 26(2), 39-54. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v26.n2.40002
Section
Artículos

How to Cite

The Construction of Identity in Learning Autobiographies of Science Teachers. (2023). Journal of Biology Education, 26(2), 39-54. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v26.n2.40002

References

Adúriz-Bravo, A. y Revel Chion, A. (2016). El pensamiento narrativo en la enseñanza de las ciencias. Revista Inter Ação, 41(3), 691–704. https://doi.org/10.5216/ia.v41i3.41940

Alheit, P. (2018). Biographical learning–within the lifelong learning discourse. En Illeris K., Contemporary theories of learning: learning theorists... in their own words. (153-165). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315147277

Barron, B. (2006). Interest and self-sustained learning as catalysts of development: a learning ecology perspective. Human Development, 49, 193-224. https://doi.org/10.1159/000094368

Barron, B. y Bell, P. (2016) Learning environments in and out of school. En: L. Corno y E. Anderman. Handbook of Educational Psychology. 323-335. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315688244

Boeve-de Pauw, J. y Halbac-Zamfir, R. (2020). Environmental Citizenship in the Context of Primary Non-formal Education. En A.C. Hadjichambis, P. Reis, D. Paraskeva-Hadjichambi, J. Činčera, J. Boeve-de Pauw, N. Gericke, y M.C. Knippels. (Eds.), Conceptualizing Environmental Citizenship for 21st Century Education (pp. 179-191). Cham: Springer.

Bruner, J. (2018). Culture, mind and education. En Illeris K., Contemporary theories of learning: learning theorists... in their own words. (179-188). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315147277

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Machado Libros: Madrid.

González Calvo, G. y Barba, J.J. (2013). La perspectiva autobiográfica de un docente novel sobre los aprendizajes de Educación Física en diferentes niveles educativos. Cultura, Ciencia y Deporte, 8(24), 171-181. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v8i24.355

Clayton, S. (2003). Environmental identity: a conceptual and operational definition [Identidad ambiental: una definición conceptual y operativa]. En: S. Clayton y S. Opotow (Eds.), Identity and the natural environment (45–65). MIT Press.

Clayton, S. (2012). Environment and Identity. En Clayton S., The Oxford Handbook of Environmental and Conservation Psychology (1-21). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199733026.001.0001

Clayton, S., Czellar, S., Nartova-Bocha ver, S., Skibins, J.C., Salazar, G., Tseng, Y.-C., Irkhin, B. y Monge-Rodriguez, F.S. (2021). Cross-Cultural Validation of a Revised Environmental Identity Scale. Sustainability, 13(4), 2387. https://doi.org/10.3390/su13042387

Conrado Murillo, Y.N. y Henao Cardona, L.M. (2020). La investigación narrativa como una oportunidad para expresar las emociones del ser maestro desde su experiencia. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1 (3), 172-191. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9493

Darwin, C. (1993). Autobiografía. Madrid. Alianza.

Díaz, S., Pascual, U., Stenseke, M., Martín-López, B., Watson, R.T., Molnár, Z. y Shirayama, Y. (2018). Assessing nature's contributions to people. Science, 359(6373), 270-272. https://10.1126/science.aap8826

Dorneles, A. y Galiazzi, M. do C. (2020). Ruedas de investigación narrativa en la formación de profesores de química. Márgenes Revista De Educación De La Universidad de Málaga, 1(3), 344-354. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9499

Elisondo, R.C. (2016). Creatividad y Ciencias. Un estudio biográfico de científicos argentinos. Ciencia, Docencia y Tecnología, 27(52), 6. http://pcient.uner.edu.ar/cdyt/article/view/125

Espinoza Cara, A. y Lisa, M.N. (2020). Pensando la incorporación de la perspectiva de género y la interculturalidad en la formación inicial del profesorado de Ciencias Naturales. 3° Jornadas sobre Práctica Docente en la Universidad Pública. Universidad Nacional de La Plata.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Foresto, E. (2020). Aprendizajes formales, no formales e informales. Una revisión teórica holística. Contextos de Educación, 29 (21). http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1142/1235

Hooker Blandford, A. y Castillo Gómez, L. (2020). La Educación Superior en contextos multiculturales, visión de futuro. Ciencia e Interculturalidad, 26(01), 9-17. https://doi.org/10.5377/rci.v26i01.9880

Illeris, K. (Ed.). (2018). Contemporary theories of learning: learning theorists... in their own words. Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315147277

Ives, C.D., Abson, D.J., von Wehrden, H., Dorninger, C., Klaniecki, K. y Fischer, J. (2018). Reconnecting with nature for sustainability. Sustainability science, 13(5), 1389-1397. https://doi.org/10.1007/s11625-018-0542-9

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Nueva York: Cambridge University Press.

Larrosa, J. (2007). Narrativa, Identidad y Desidentificación. La Experiencia de la Lectura. Barcelona: Laertes.

Leite Méndez, A., Rivas Flores, I. y Cortés González, P. (2019). Narrativas, enseñanza y universidad. En: R.B. Martín, M.C. Rinaudo y P. V. Paoloni, Comunidades. Estudios y experiencias sobre contextos y comunidades de aprendizaje (63-73). EDUVIM.

Martín, R.B. y Donolo, D.S. (2019). Aprendizajes informales. Perspectivas teóricas y relatos de aprendizajes. Ikastorratza, e-Revista de didáctica, (23)5. http://www.ehu.eus/ikastorratza/23_alea/5.pdf

Paoloni, P.V. y Rinaudo, M.C. (2021). Tareas académicas en la orientación de los aprendizajes. Promesas, desencantos, esperanzas. En A. Chiecher, Enseñanza universitaria: de profesores que hacen magia y tareas que inspiran aprendizajes (pp.49-84). Río Cuarto, Argentina: UNIRio.

Porras Contreras, Y.A. y Pérez Mesa, M.R. (2019). Identidad ambiental: múltiples perspectivas. Revista Científica, 34(1), 123–138. https://doi.org/10.14483/23448350.14003

Rinaudo, M.C. (2019). Psicología Educacional: logros, problemas persistentes y metas a futuro. En R.B. Martín, M.C. Rinaudo y P.V. Paoloni, Comunidades. Estudios y experiencias sobre contextos y comunidades de aprendizaje (pp. 17-48). Villa María, Argentina: EDUVIM.

Rivas-Flores, J.I. (2014). Narración frente al neoliberalismo en la formación docente. Visibilizar para transformar. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 7(14), 99-112. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.NFNF

Rogoff, B. (1995). Observing sociocultural activity on three planes: Participatory appropriation, guided participation, and apprenticeship. En J.V. Wertsch, P. del Río y A. Alvarez (Eds.), Sociocultural studies of mind (pp. 139–164). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139174299.008

Rosa, C.D., Profice, C.C. y Collado, S. (2018). Nature experiences and adults’ self-reported pro-environmental behaviors: the role of connectedness to nature and childhood nature experiences. Frontiers in psychology, 9, 1055. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01055

Suárez, D.H. (2016). Escribir, leer y conversar entre docentes en torno de relatos de experiencia. Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica,1 (3), 480-497. https://10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n3.p480-497

Tennant, M. (2018). The life history of the self. En: Illeris, K. Contemporary Theories of Learning Theorists … In Their Own Words (pp. 166-178). Londres: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315147277

Usher, R. (2018). Experience, pedagogy and social practices. En K. Illeris. Contemporary Theories of Learning Theorists … In Their Own Words. (189-203). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315147277

Vaja, A.B. y Manavella, A.M. (2021). Emociones en la universidad. Un estudio en una asignatura vinculada con el Trabajo Final de Grado. Investigación en la Escuela, 103, 153-165. http://dx.doi.org/10.12795/IE.2021.i103.11

Vaja, A., Palombo, N. y Martín, R.B. (2021). Emociones y aprendizaje informal en Biología. ¿Qué lugar le damos en la formación del profesorado? Revista Insignare Scientia, 2 (3). https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i3.12125

Wenger, E. (2010). Communities of practice and social learning systems: the career of a concept. En C. Blackmore (Eds.), Social Learning System and communities of practice. (179-198). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-84996-133-2_11

Wenger, E. (2018). A social theory of learning. En K. Illeris. Contemporary Theories of Learning Theorists … In Their Own Words. (219-229). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315147277