The importance of naming. The political imprint of feminist collectives at the Autonomous University of Chiapas

Authors

  • Emma del Carmen Aguilar Pinto Universidad Autonóma de Chiapas

Keywords:

Gender inequalities, Violence against Women, University Activism, University Violence

Abstract

This paper presents the results of an investigation into the process of forming university feminist collectives in a university in southeastern Mexico, the Autonomous University of Chiapas (UNACH), who publicly denounced their rage and indignation after the feminicide of the medical intern Mariana Sánchez Dávalos in January 2021 and carried out a strong mobilisation to denounce the expressions of violence they face at the university. The aim of the essay is to make university violence visible, from the voice of young university activists who are members of two collectives, and to analyse the institutional strategies of action in the face of the students' mobilisation. Semi-structured in-depth interviews were conducted with students organised in two collectives; the agreements published on the university website were also analysed in order to identify the scope and limitations of the institutional strategy. Initially, it is perceived that the university authorities acted in a reactive manner, i.e. they responded to an extreme situation of violence in a hasty manner, by creating the Coordination for Gender Equality, the Office for the Defence of Human and University Rights, as well as the implementation of a protocol of attention to violence, providing workshops and courses to the university population; However, the existence of these bodies within the organisational structure does not guarantee a comprehensive and systematic strategy for dealing with violence in order to carefully address a structural problem, and they are subject to the political will of the university authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristegui Noticias. (5 de marzo de 2020). Con “Tendederos del acoso”, alumnas exhiben a profesores acosadores en Chiapas. Aristegui Noticias, México. https://aristeguinoticias.com/0503/mexico/con-tendedero-del-acoso-alumnas-exhiben-a-profesores-acosadores-en-chiapas/.

Barreto, Magali. (2017). “Violencia de género y denuncia pública en la universidad”. Revista mexicana de sociología, 79(2). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032017000200262&lng=es&tlng=es.

Bermúdez Urbina, Flor Marina y Evangelista García, Angélica. (2018). “Referentes teórico-conceptuales en los estudios sobre género y violencia en México”, en Bermúdez Urbina, Flor Marina y Evangelista García, Angélica [coordinadoras], Espacios y Fronteras de la Violencia y el Género, Chiapas: ECOSUR, UNICACH, CESMECA.

Bermúdez Urbina, Flor Marina. (2013). “Transversalidad de género en el ámbito universitaria. El caso de a Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH). GenÉros. Revista de Investigación y Divulgación sobre Estudios de Género. No. 11. Época 2, marzo-agosto. Universidad Autónoma de Colima, Colima.

Castro Pérez, Roberto. (2012). “Problemas conceptuales en el estudio de la violencia de género. Controversias y debates a tomar en cuenta”, en Norma Baca Tavira y Graciela Vélez Bautista (coords.), Violencia de género y la desigualdad en el Estado de México, Buenos Aires, Argentina.

Castro Pérez Roberto e Irene Casique. (2009). “Violencia de pareja contra las mujeres en México: una comparación entre encuestas recientes”, Notas de Población, Volumen 35, No. 87, CEPAL-Naciones Unidad: Santiago de Chile.

Castro Pérez Roberto y Riquer Florinda. (2003). “La investigación sobre violencia contra las mujeres en América Latina: entre el empirismo ciego y la teoría sin datos”, Cad. Saúde Pública, 19 (1), Río de Janeiro: 135-146.

Carmona, Sandra. (2015). “La institucionalización del género en México”. Revista de El Colegio de San Luis, 5(9), http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-899X2015000100220&lng=es&tlng=es.

Cerva Cerna, Daniela. (2020). “Criminalización de la protesta feminista: el caso de las colectivas de jóvenes estudiantes en México”. DOI: https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/69469.

Cerva Cerna, Daniela. (2020a). “Activismo feminista en las universidades mexicanas”. Revista de la Educación Superior (RESU). Volumen 29, junio de 2020, ANUIES, México. DOI: https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1128.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (1996). Violencia de género. Un problema de derechos humanos, Santiago de Chile: CEPAL

Fernández Matos, Dhayana Carolina. (2015), “Mujeres con VIH y Violencia basada en Género” en Straka, Úrsula [coord.], Violencia de género, Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.

Ferrándiz Martin, Francisco y Feixa Pampols, Carles. (2004). “Una mirada antropologica sobre las violencias”. Alteridades, volumen 14, número 27, enero-junio, UAM-Iztapalapa, Ciudad de México. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74702710

Garriga Zucal José Antonio y Gabirel Noel. (2010). “Notas para una definición antropológica de la violencia: Un debate en curso.” Revista Publicar en antropología y Ciencias Sociales, Colegio de Posgraduados en Antropología de la República de Argentina. 9, Argentina, https://publicar.cgantropologia.org.ar/index.php/revista/article/view/302.

Güereca Torres, Raquel E., María Guadalupe Huacuz Elías, Eugenia Martín Moreno (Coordinadoras). (2020). Estrategias de Intervención ante la violencia por motivos de género en las Instituciones de Educación Superior, UAM-Lerma, México.

Güereca Torres, Raquel. (2017). “Violencia epistémica e individualización: tensiones y nudos para la igualdad de género en las IES”. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios. 29, 74, julio, pp. 11-32.

Guadarrama Sánchez, Gloria Jovita y Emma del Carmen Aguilar Pinto. (2020). Deshilando la madeja. Algunos hilos en la trama de la investigación académica sobre mujeres y género en México, El Colegio Mexiquense A. C., Zinacantepec, México.

González, Christian. (5 de marzo de 2021). Con “tendedero del acoso” alumnas de la UNACH denuncian abuso sexual. La Silla Rota. México. https://lasillarota.com/estados/2020/3/5/con-tendedero-del-acoso-alumnas-de-la-unach-denuncian-abuso-sexual-219510.html.

González, Ainer. (8 de marzo de 2023). UNACH cesó a más de 80 hostigadores. Diario de Chiapas, Tuxtla Gutiérrez. https://diariodechiapas.com/metropoli/unach-ceso-a-mas-de-80-hostigadores/.

Hataway, Donna J. (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Ediciones Cátedra, Madrid.

Martín Moreno, Eugenia. (2020). “Protocolos de atención a la violencia de género en las universidades públicas en México. ¿Un Traje a la Medida?”. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 32(79), 70-94. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1044.

Mingo Araceli y Hortensia Moreno. (2014). El ocioso intento de tapar el sol con un dedo: violencia de género en la universidad. Perfiles Educativos, XXXVII (148), 138-155. [Fecha de Consulta 10 de diciembre de 2021]. ISSN: 0185-2698, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13236858009.

Mesa Peluffo, Silvya. (2020). “Violencia contra las mujeres en las universidades: una realidad que tenemos que afrontar”. En Güereca Torres, Raquel E., María Guadalupe Huacuz Elías, Eugenia Martín Moreno (Coordinadoras), Estrategias de Intervención ante la violencia por motivos de género en las Instituciones de Educación Superior, UAM-Lerma, México.

Méndez, Fabiola y Damián Mendoza. (2019). “2019, el año del #MeeToo en México”. Revista UNAM Global. UNAM, México, https://unamglobal.unam.mx/global_revista/2019-el-ano-del-metoo-en-mexico/.

Mosquera Aguilar Antonio (9 de mayo de 2021). Con su patria en el corazón. Prensa libre. Periódico líder en Guatemala. Guatemala. https://www.prensalibre.com/opinion/columnasdiarias/con-su-patria-en-el-corazon/.

Organización Panamericana de la Salud. (2003). Informe mundial sobre violencia y salud. Washington D. C.: Oficina Regional para la Américas de la Organización Mundial de la Salud.

Reina, Elena. (01 de febrero de 2021). “Mariana Sánchez, el nuevo rostro del terror de los feminicidios en México. El País, https://elpais.com/mexico/2021-02-01/mariana-sanchez-el-nuevo-rostro-del-terror-de-los-feminicidios-en-mexico.html.

Rowlands, Joanna. (1997). “Empoderamiento y mujeres rurales en Honduras: un modelo para el desarrollo”. En Magdalena León (Comp). Poder y empoderamiento de las mujeres. Colombia. Tercer Mundo, editores-Género, mujer y desarrollo. Programa de estudios.

Ruiz Trejo, Marisa G. (2020). Descolonizar y Despatriarcalizar las Ciencias Sociales, la memoria y la vida en Chiapas, Centroamérica y el Caribe. Universidad autónoma de Chiapas, Tuxtla Gutiérrez.

Segato, Rita Laura. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: contrato y status de la etiología de la violencia. Prometeo, Universidad de Quilmes, Argentina.

Varela Guinot, Helena. (2020). “Las universidades frente a la violencia de género. El caso de la Universidad Autónoma de Guanajuato”. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género del Colegio de México, No. 6, e556.

Zabalgoitia Herrera, Mauricio. (2019). “Estudiantes y violencia de sexo/género en la universidad. Propuestas de acción comunitaria en la UNAM (2017-2019)”. DOI: https://e-revistas.uc3m.es/index.php/FEMERIS/article/view/5158.

Yáñez, Brenda. (3 de febrero de 2021). “El feminicidio de Mariana Sánchez causa indignación y pone a Chiapas en la mira”. Expansión política. https://politica.expansion.mx/mexico/2021/02/03/el-feminicidio-de-mariana-sanchez-causa-indignacion-y-pone-a-chiapas-en-la-mira.

Wong, Alma Paola. (11 de febrero de 2021). Inmujeres, ANUIES y Subsecretaría de la SEP condenan feminicidio de Mariana Sánchez. Milenio, México. https://www.milenio.com/politica/inmujeres-anuies-sep-condenan-feminicidio-mariana-sanchez?utm_medium=recommended-edt-two.

Páginas electrónicas

Boletín UNAM-DGCS-462. (2009). Reunión Nacional de Universidades Públicas. Caminos para la Equidad de Género en las IES. “Declaratoria”. https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2009_462.html#ANEXO.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2021). Anuarios Estadísticos de Educación Superior. http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior.

Brujas, Colectiva de Feministas Universitarias. (2021). https://www.facebook.com/BrujasColectiva. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.

Dalias, Colectiva de Feministas Universitarias. (2021). https://www.facebook.com/Dalias-Colectiva-de-Feministas-Universitarias-104097234518007. San Cristóbal de las Casas, Chiapas.

Instituto Nacional de la Mujeres. (2021). Inmujeres y Universidad Autónoma de Chiapas suscriben Convenio General de Colaboración por la Igualdad de Género. Inmujeres, México.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2022). Chiapas, 2020. https://www.cuentame.inegi.org.mx/monografias/informacion/chis/poblacion/educacion.aspx?tema=me&e=07.

Neuronas, Colectiva de Feministas Chiapanecas en el área de Salud. (2021). https://www.facebook.com/Neuronas-Colectiva-de-feministas-chiapanecas-en-el-%C3%A1rea-de-salud-101582564810202. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.

Organización Mundial de la Salud. (2019), Violencia, OMS. Disponible en: https://www.who.int/topics/violence/es/ [24 de abril de 2020].

Organización de Naciones Unidas. (1993). Declaración sobre la eliminación de la violencia contra la mujer. Resolución de la Asamblea General 48/104 del 20 de diciembre de 1993. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/declaration-elimination-violence-against-women.

Secretaría de Educación. (2019). Programa Sectorial de Educación. Chiapas. https://icti.chiapas.gob.mx/media/marcojuridico/2020/Programa.Sectorial.Educacion.pdf.

Secretaría de Educación. (2019b). Informe de resultados de la consulta del anteproyecto de Ley General de Educación Superior. Gobierno del Estado de Chiapas, Chiapas. https://educacionsuperior.sep.gob.mx/LGES/concentrados/Chiapas.pdf.

Real Académica Española. (2021). https://dle.rae.es/?id=brdBvt6.

Rosa Luxemburgo. Colectiva Universitaria. (2021). https://www.facebook.com/RosaLuxemburgoColectiva. San Cristóbal de las Casas, Chiapas.

Secretaría de Salud. (2006). Informe Nacional sobre Violencia y Salud. México. http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/documentos/InformeNalsobreViolenciaySalud.pdf.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2023). La creación de la UNACH. UNACH, Tuxtla Gutiérrez. https://www.unach.mx/convocatoria-julio-diciembre-2012-presenciales/item/download/20.html.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2023). Defensoría de los Derechos Humanos y Universitarios. UNACH, Tuxtla Gutiérrez. https://defensoria.unach.mx/acerca-de#antecedentes.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2022). Noveno informe de avances de los acuerdos entre la Universidad Autónoma de Chiapas e Integrantes de la Red de Colectivas Feministas Universitarias de Chiapas. UNACH, Tuxtla Gutiérrez. https://www.unach.mx/component/k2/9o-informe-de-avances.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2021). Primer informe de avances de los acuerdos entre la Universidad Autónoma de Chiapas e Integrantes de la Red de Colectivas Feministas Universitarias de Chiapas. UNACH, Tuxtla Gutiérrez. https://www.unach.mx/component/k2/1er-informe-de-avances.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2021). Protocolo de actuación ante situaciones de violencia. UNACH, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas. https://www.unach.mx/component/k2/programa-contra-la-violencia-violencia-de-genero-acoso-hostigamiento-y-discriminacion-de-la-unach-y-protocolo-de-actuacion.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2019). Protocolo de actuación ante situaciones de violencia. UNACH, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas. https://www.unach.mx/component/k2/programa-contra-la-violencia-violencia-de-genero-acoso-hostigamiento-y-discriminacion-de-la-unach-y-protocolo-de-actuacion

Universidad Autónoma de Chiapas. (2007). Proyecto académico 2006-2010.UNACH, Tuxtla Gutiérrez. https://www.planeacion.unach.mx/images/2Planeacion_Institucional/ProyectosAcademicos/PA2006-2010.pdf.

Universidad Autónoma de Chiapas. (2003). Proyecto académico 2002-2006.UNACH, Tuxtla Gutiérrez. https://planeacion.unach.mx/images/2Planeacion_Institucional/ProyectosAcademicos/PA2002-2006.pdf.

Testimonios

Colectivo Dalias. (2021). Entrevista semiestructurada virtual. San Cristóbal de las Casas, Chiapas, 8 de diciembre de 2021.

Colectivo Neuronas. (2022). Entrevista semiestructurada virtual. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, 22 de enero de 2022.

Colectivo Neuronas. (2022). Entrevista semiestructurada virtual. Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, 8 de febrero de 2022.

Published

2024-03-24

How to Cite

The importance of naming. The political imprint of feminist collectives at the Autonomous University of Chiapas. (2024). Polémicas Feministas, 8(1), 1-26. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/polemicasfeminista/article/view/42017

Similar Articles

51-60 of 106

You may also start an advanced similarity search for this article.