Alerted but not panicked. The role of the media during the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.31053/1853.0605.v77.n1.28066Keywords:
communications media, pandemics, human rights, democracyAbstract
This paper analyzes the media coverage of the advance of the Covid-19 pandemic in Argentina and the measure of preventive and obligatory social isolation decreed by the national government. It highlights problematic trends and good practices according to a theoretical and normative approach, and links them to the historical characteristics of the media system in the country. It uses a theoretical-methodological perspective that conceives communication as a fundamental human right, essential in a democratic society, and the mass media as a fundamental vehicle for its exercise, and is supported by the recommendations made by international agencies, civil society organizations and national institutions. The argument is that mass media in Argentina have the historical opportunity to show the relevance of their contribution not only to face this situation, but also to come out of it as a better and more just society.
Downloads
References
1. Ghebreyesus TA. Desinformación frente a medicina: hagamos frente a la ‘infodemia’. El País, Madrid, 2020 18 de febrero. Disponible en: https://elpais.com/sociedad/2020/02/18/actualidad/1582053544_191857.html
2. Telam. Frases salientes del mensaje presidencial al anunciar el aislamiento social. Telam. 2020 19 de marzo. Disponible en: https://www.telam.com.ar/notas/202003/442764-alberto-fernandez-frases-discurso-coronavirus-aislamiento.html
3. Minutouno. Alberto Fernández se reunió con empresarios de medios de comunicación. Minutouno, Buenos Aires, 2020 17 de marzo. Disponible en: https://www.minutouno.com/notas/5089216-alberto-fernandez-se-reunio-empresarios-medios-comunicacion
4. Sistema de Información Cultural de la Argentina (SINCA). Encuesta Nacional de Consumos Culturales 2017, Buenos Aires 2019. Disponible en: https://encuestadeconsumo.sinca.gob.ar/
5. Calvo E. Aruguete N. Tarifazo: Medios tradicionales y fusión de agenda en redes sociales. Inmediaciones de la Comunicación. 2018; 13(1):189-213. Disponible en: https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2831
6. Espada A. Los medios en cuarentena. LetraP, Buenos Aires, 2020 24 de marzo. Disponible en: https://www.letrap.com.ar/nota/2020-3-24-14-50-0-medios-en-cuarentena
7. Mandelli M. Pandemia restaura confiança no jornalismo tradicional. Folha do São Paulo, São Paulo, 2020 26 de marzo. Disponible en: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/03/pandemia-restaura-confianca-no-jornalismo-profissional.shtml
8. Observatorio de Medios. Informe del Mes de Marzo, 2020. UNCuyo, Mendoza.
9. Focás B. ¿Cuánta información somos capaces de soportar? Página 12, Buenos Aires, 2020 31 de marzo. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/256408-cuanta-informacion-somos-capaces-de-soportar
10. Lijalad A. Información versus show: la cobertura mediática del coronavirus. El Destape, Buenos Aires, 2020 21 de marzo. Disponible en: https://www.eldestapeweb.com/nota/informacion-vs-show-la-cobertura-mediatica-del-coronavirus-202032119260
11. Defensoría del Público de Servicios de Comunicación Audiovisual. Recomendaciones para la cobertura de la pandemia COVID-19, Buenos Aires, 2020. Disponible en: https://defensadelpublico.gob.ar/recomendaciones-para-la-cobertura-de-la-pandemia-covid-19/
12. Organización Panamericana de la Salud (OPS). Capacitación en Cobertura Periodística, Coronavirus COVID-19, Washington DC, 2020.
13. Waisbord S. Cuando la salud es titular: dengue, gripe AH1N1 y ciclos ‘mediático-epidémicos’. Folios. 2010; 23: 93-103. Disponible en: https://www.academia.edu/3075038/CUANDO_LA_SALUD_ES_TITULAR_DENGUE_GRIPE_AH1N1_Y_CICLOS_MEDI%C3%81TICOS-EPID%C3%89MICOS_
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Universidad Nacional de Córdoba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.