Admissibility to the medical course of studies at the school of medical sciences of the National University of La Plata: its efectiveness
DOI:
https://doi.org/10.31053/1853.0605.v62.n1.27824Keywords:
admissibility, entrance exam, performanceAbstract
ABSTRACT
Background:
The present paper, based on studies carried out as from the year 1972 at the Department of Anatomy "C" of the Medical Sciences School of the National University of La Plata, analyzes the performance of students who entered the aforementioned School with and without entrance examination.
Objectives:
To evaluate the performance achieved by the students, considering for the analysis a cross section of two groups, those who entered the School between the years 1985 and 1988 and those who did It between 1992 and 1999, without and with entrance examination respectively.
Materials and methods:
The following variables were evaluated:
- Dropout average percentage
- Average percentage of students who
passed in November, December and March
- Average percentage of students who
passed the mid-term tests.
- Mid-term tests average mark
The performance records of each student in the department were audited: personal information, assistance, mid-term tests marks, hornework, familiarity with topic of the day, interest in the practical activity and student overali impression. The statistical analysis evaluated whether there were any particular differences between the groups compared.
Results:
Dropout average percentage: without admissibility*: 27,15%, with admissibility: 7,91% Average percentage of students who passed in November, December and March: without admissibility: 50,75%, with admissibility: 90,43% Average percentage of students who passed the mid-term tests: without admissibility: 68.75%, with admissibility: 93,29% Mid- term tests average mark: without admissibility: 6,63%, with admissibility: 6,86% * Admissibility = entrance examination
Conclusions:
The overall performance of the students with entrance selection surpasses the one of those Who entered directly.
Downloads
References
Actas del Seminario Internacional "Sistemas de Admisión a la Universidad", Buenos Aires 13 y 14 de Agosto d 1998. Ministerio de Educación de la Nación.
Anuaire de la Université de Montréal. Canadá. 1977-1978
Cumbre Mundial de Decanos y Expertos en Salud y Educación Médica. Actas y Conferencia. Buenos Aires. 3 al 7 de Septiembre de 1996.
Enseñanza de las Ciencias de la Salud en América Latina, OPS, 1990. Harvard Medies school, Course Catalogue . Boston. Estados Unidos. 1978- 1979.
Medical College Admission Test. Editorial Association of American Medical Colleges. Washington 1995.
Programa de Evaluación Externa de la Facultad de Ciencias Médicas de La Plata de la T. Jefferson University, Filadelfia, Pensilvania, Estados Unidos. 1994-1996.
S. Revista Universidades, de Elvira Martín Sabina, docente de la Universidad de La Habana, Cuba, N° 17. Enero – Junio 1999.
Bertranou E.G. "Metodología de la Investigación clínica". Editorial Akadia. Año 1995.
Cárdenas, Cardeño. Prueba de actitud académica: Matemática II, III y IV Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Cóler, José, de Guzrná, Miguel. Selectividad CO. U. Editorial Arnaya. Madrid 1996.
Dalmau Fices, J. Satoca, J. Selectividad C.O.U. Editorial Amaya. Madrid 1998.
Daniel, Wayne W. Biestaclistica. Grupo Noriega Editores. México D.F. 1996.
Espinosa, Roberto. Pruebas de conocimientos específicos : Biología 1 y II. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Niveiro, M. Pérez Albizú, E.; Binetti, J.; Hernández, A." Evaluación de los alumnos cursantes en el ciclo lectivo 1985 relacionando cada ciclo con los resultados de los parciales". XXIII Congreso de la Asociación Rioplatense de Anatomía. Rosario. Argentina. año 1986.
Pérez Albizú, E. "Evaluación comparativa del rendimiento de los exámenes parciales del ciclo 1986 y el promedio de sus exámenes parciales" Cátedra III de Anatomía. Facultad de Ciencias Médicas. U.N.L.P Trabajo de Adscripción a la Cátedra. Año 1987.
Pérez Albizú, E. "Relación en el rendimiento entre los alumnos cursantes en el ciclo 1987 y el resultado promedio de los exámenes parciales". Trabajo de Adscripción a la Cátedra. Año 1988.
Pérez Albizú, E.; Manes, L.; Narduzzi, A.; Scarpinelli, P; Arrondo, O.; "Estudio comparativo entre el rendimiento de los alumnos cursantes en el ciclo 1987 y el resultado de los exámenes parciales". XXV Congreso de la Asociación Rioplatense de Anatomía. Rosario. Argentina. Año 1988.
Pérez Albizú, E.; Manes, L.; Scarpinelli, P; Arrondo, G.; Drago, A. Estudio comparativo entre el rendimiento de los alumnos cursantes en el ciclo 1988 y el resultado promedio de los exámenes parciales". XXVI Congreso de la Asociación Rioplatense de Anatomía. La Plata. Argentina. Año 1989.
Pérez Albizú, E.; Tobia González, S. ; Fontana, A. "Estudio comparativo entre el rendimiento de los alumnos en el ciclo 1993 y el resultado de los exámenes parciales". XXXI Congreso de la Asociación Rioplatense de Anatomía. San Miguel de Tucumán. Argentina. Año 1994.
Pérez Albizú, E.; Urrutia, M. I. "Encuesta efectuada a los Profesores en los meses de Marzo y Abril de 1997 sobre la Reforma Curricular". Publicada en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata. Año 1998.
Puebla, R. Estudiando Biología para la prueba de conocimientos específicos. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Roa, C. Prueba de actitud académica: Matemática 1 y IV. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Satoca, J. Rius, J. Selectividad C.O.U. Editorial Amaya. Madrid 1996. Stoichevich E; Urrutia, M. I. "Encuesta de opinión efectuada a los Egresados en el año 1997, sobre la formación recibida durante la carrera y sobre su formación inmediata". Publicada en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata. Año 1998.
Sokal R; James Rohlf. Biometría. Principios y métodos estadísticos en la investigación biológica. H Blume Ediciones. Madrid. España 1979.
Viveros, M. Pruebas de conocimientos específicos Química. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Morera, M. 1. y Brissón M. E."Carreras de Riesgo". El caso de Medicina. Metodología, Procesos y Productos en la formulación de los patrones y estándares previstos por la Ley de Educación Superior. Editorial La Prensa Médica Argentina. Año 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universidad Nacional de Córdoba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.