Be-life-work: about abstraction, writing and performance

Authors

  • Luciana Irene Sastre Universidad Nacional de Córdoba
  • Sebastián Huber Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
  • Soledad Sánchez Goldar Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25324

Keywords:

action, bodies, writing, performance, system

Abstract

According to Giorgio Agamben, certain artistic expressions during Modernity are characterized by the artist's knotting to his work and to the operation he sets in motion. In this way, any productive or reproductive sense is retracted in terms of emancipation. On the basis of these aesthetic concepts, the following are some reflections on the process of research and creation carried out within the framework of the project "Performative writings: body and action in ephemerodramas" during "Relation I.". In Black. Trayecto Finlandia", as an experience situated in the installation by the artist Mónica Ostchega carried out at the Genaro Pérez Museum between May and June 2017. The work carried out articulating the method of Repetitive Minimalist Systems (SMR) elaborated by José Sanchis Sinisterra, action art and performative writing allows us to reformulate the agambenian approach and propose that when the arctic machine stops, the link with life is re-established.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Irene Sastre, Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Humanidades. Profesora asistente en la cátedra de Literatura Latinoamericana II (Escuela de Letras, FFyH, UNC) y co-directora del Proyecto de Investigación “Archivos de la modernidad latinoamericana: escrituras contemporáneas de la teoría, la crítica y la literatura” (CIFFyH, UNC). Integrante del proyecto de investigación y creación artística “Escrituras performáticas: cuerpo y acción efimerodramas” (INT, CePIA, UNC).

Sebastián Huber, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Dramaturgo, director de teatro. Máster en Estudios Teatrales por la Universidad Autónoma de Barcelona. Jefe de trabajos prácticos en la cátedra Práctica integrada de teatro II (Departamento de Teatro, Facultad de Arte, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires). Integrante del proyecto de investigación y creación artística “Escrituras performáticas: cuerpo y acción efimerodramas” (INT, CePIA, UNC).

Soledad Sánchez Goldar, Universidad Nacional de Córdoba

Artista y gestora cultural. Licenciada en Teatro por la UNC. Organizadora de numerosos proyectos de arte de acción. Integrante del Proyecto de investigación y creación artística “Escrituras performáticas: cuerpo y acción efimerodramas” (INT, CePIA, UNC).

References

Giorgio Agamben, Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. (Valencia: Pre-Textos: 2010).

Giorgio Agamben, “Arqueología de la obra de arte”, Fractal, 78 (enero-abril de 2016). Consultado en marzo de 2019 en: https://www.mxfractal.org/articulos/RevistaFractal78Agamben-2.php

Giorgio Agamben, Karman. Court traité sur l'action, la faute et le geste (Seuil: Paris: 2018).

Published

2019-08-30

How to Cite

Sastre, L. I., Huber, S., & Goldar, S. S. (2019). Be-life-work: about abstraction, writing and performance. Artilugio, (5), 151–165. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25324