Finding the spectator's footprints

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46256

Keywords:

collective experience, theatrical ritual, spectatorship, discursive production, aesthetic reflection

Abstract

This article examines theater as a collective experience, highlighting its character as event, ritual and assembly. Following García Canclini, it points out how theatrical rituals preserve imaginaries, utopias and identities, providing meaning and encouraging reflection. The importance of the spectator's experience is emphasized, symbolically transferring them to the stage to explore their practices and perspectives. The premise is that sharing experiences enriches them, allows them to be investigated and generates common questions about expectation and aesthetic reflection.

The article also addresses the understanding of the various types of discursive production in theater, its diffusion, audience and repercussion in different social segments. It uses a synchronic approach to analyze the circulation of discourses at specific moments, focusing on the symbolic. It examines how theatrical experiences generate reactions in spectators, how they express them and to whom their discourses are addressed. In addition, it investigates the critical nature of these discourses, identifying evaluations, descriptions and analyses of cultural experience, and observing whether they are descriptive or reflexive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alejandro Arnold, National University of Córdoba

    Estudiante de la licenciatura en Artes Visuales de la Universidad Nacional de Córdoba. Integrante del Club de Espectadores Vi Luz y Entré, productor y realizador de la columna radial Públicos Dicen. Integrante del proyecto de investigación Nuevos Públicos Teatrales: Creación y Formación, en el CePIA.

  • Valentina Etchart, National University of Córdoba

    Magister en Teatro (UNICEN - Buenos Aires). Licenciada en Comunicación Social (UNC- Córdoba). Docente titular de la cátedra "Crítica Teatral" Licenciatura en teatro (UNC - Córdoba). Mediadora en diferentes espacios de degustación escénica para espectadores.  Actriz  y directora formada en la Escuela Internacional de Teatro Jacques Lecoq (Paris - Francia). Directora Compañía Errante - Teatro. Posgrado en gestión de emprendimientos creativos (UNC -Córdoba) posgrado en Gestión Cultural (UNC -Córdoba). Integrante en variadas Investigaciones en dirección, formación de públicos SECYT. UNC y CePIA Abierto (UNC) (2018-2023). Coordinadora de Investigaciones en actuación CePIA -Abierto (UNC) (2018-2020).

  • Guadalupe Pedraza, National University of Córdoba

    Licenciada en Comunicación Social (UNC). Gestora cultural. Docente adscripta en la Facultad de Comunicación Social (UNC). Integra la red de profesionales latinoamericanos para el desarrollo de públicos (REDLAP). Responsable de Comunicación del proyecto CePIAbierto “Nuevos públicos de artes escénicas: creación y formación”. Radialista, crítica de artes escénicas y jurado del Premio Provincial de Teatro.

     

  • Ximena Silbert, National University of Córdoba

    Licenciada en Teatro (UNC). Doctoranda en Artes con beca SeCyT. Actriz, gestora y productora escénica. Desarrolla programas de Formación de Públicos. Con posgrado en Gestión de Emprendimientos Creativos y Culturales (UNC). Integra la red de profesionales latinoamericanos para el desarrollo de públicos (REDLAP). Dirige el proyecto CePIAbierto “Nuevos públicos: creación y formación”.

References

Dubatti, J. (2020). Hacia una Historia Comparada del espectador teatral. II Introducción. En M. Ortiz Rodríguez y M. Bracciale Escalada (Comps.), De bambalinas a proscenio: perspectivas de análisis para el estudio de las artes escénicas (pp. 8-24). Universidad Nacional de Mar del Plata.

https://www.academia.edu/44790136/Primeras_experiencias_de_intervencionismo_estatal_en_teatro_la_Comisi%C3%B3n_Nacional_de_Cultura

Duprat, G. y Cohn, M. (Dirs.) (2021). Competencia oficial [largometraje]. España/Argentina: Mediapro.

Bacon, J. y Midgelow, V. (2017). Proceso de enunciación de la creación [Trad. Gabriela González]. En M. B. Errendasoro (Ed.), Hacer es saber. I Jornadas Internacionales de Investigación a través de la Práctica Artística (pp. 6-31). Tandil: Universidad Nacional del Centro de la provincia de Buenos Aires.

Gabriele, S. (2021, 15 de octubre). Mesa Actuación y Ciencias Cognitivas. De la teoría a la práctica y viceversa [video]. YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=x6ggvlW-PQc&t=1478s&ab_channel=TeatroMunicipalMor%C3%B3n

García Canclini, N. (2022, 20 de octubre). Discurso principal. III Bienal Córdoba Ciudad Diseño 2022. Teatro Real, Córdoba, Argentina.

Greco, J. (2022, 3 de junio). Miro, luego existo. Revista Anfibia.

https://www.revistaanfibia.com/el-publicole-public-the-audience-miro-luego-existo/

Kozel, S. (2015). Process Phenomenologies. En M. Bleeker, J. Foley Sherman y E. Nedelkopoulou (Eds.), Performance and Phenomenology: Traditions and Transformations (F. Centurión y S. Tambutti, trads.). London: Routledge.

Sontag, S. (1984). Contra la interpretación. Barcelona: Seix Barral.

Published

2024-09-01

How to Cite

Similar Articles

1-10 of 28

You may also start an advanced similarity search for this article.