Between the public space and the scales: a way by the language of puppets/ objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45965

Keywords:

puppets, objects, scales, public space, language

Abstract

The language of puppets/objects seems to be one of those languages that operates with known coordinates and with recurring functionalities, however, each production has contingent characteristics and that results in the complexity to systematize and analyze. In this article we will propose a link between public space and scales to analyze four performances with very unique features: a proposal for puppets to present in hospitals, a Theater for Identity project with puppets that collaborates with the search for grandsons and granddaughters, a street proposal with surprising implications and a conversion of rammed earth into an altarpiece to embrace childhood within the framework of quarantine in times of pandemic. Affectivity, resistance, teaching in the key of puppeteer/object language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andrea Mónica Berman, University of Buenos Aires

    Doctora en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires), Magister en Análisis del Discurso (UBA), Licenciada y Profesora en Enseñanza Media y Superior en Letras (UBA), Adjunta de Semiótica de las Mediatizaciones, Carrera de Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales (UBA). Coordina el Área de Comunicación y Artes Escénicas. Fue docente en la Universidad Nacional de las Artes, la Escuela Metropolitana de Arte Dramático y el Instituto Superior de Enseñanza Radiofónica. Crítica e investigadora de artes escénicas. Autora de Las resistencias del objeto. Máquina Hamlet, La construcción de un género radiofónico: el radioteatro, Teatro en el borde, entre otros libros.

References

Alvarado, A. (2018). Cosidad, carnalidad y virtualidad. Cuerpos y objetos en la escena. Buenos Aires: UNA. Artes Dramáticas.

Berman, M. (2013). Teatro en el borde. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Bourriaud, N. (2006). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Celedón Bañados, P. (2006). Espectáculos itinerantes de Royal de Luxe-Grandes creadores del mundo. Apuntes, 128-129, pp. 136-142.

Garff, J. (2020, 11 de abril). Bella experiencia comunitaria con títeres sobre un tapial que ya llegó a las redes. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/bella-experiencia-comunitaria-con-titeres-sobre-un-tapial-que-ya-llego-a-las-redes-nid2352716/

González, M. (2019). Buenos Aires como escenario: hacia un decálogo de vínculos entre lo urbano y lo teatral. Telondefondo. Revista de teoría y crítica teatral, 29. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/6521

Metz, C. (1970). El decir y lo dicho en el cine: ¿hacia la decadencia de cierto verosímil? En Lo verosímil. Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo.

Trastoy, B. y Zayas de Lima, P. (2006). IV Los objetos. VII La puesta en espacio. En Lenguajes escénicos (pp. 129-155 y 225-255). Buenos Aires: Prometeo.

Published

2024-09-01

How to Cite

Between the public space and the scales: a way by the language of puppets/ objects. (2024). Artilugio, 10, 11-27. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45965

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.