The struggle for water in Mendoza. A reading from performance
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38664Keywords:
Extractivism, Mendoza, Struggle for waterAbstract
This paper analyses from the point of view of performance two events that took place during the struggle for the defence of water in Mendoza and against polluting mega-mining. Both The Largest March in History and The March of the Drums for Water present unique characteristics that distinguish them from other demonstrations because in their development they attain the characteristics of performance art. These characteristics are analysed on the basis of the particular structures and conventions present in each. In addition, we observe how multimediality operates in both events in what is known as performance constellations. Finally, we make a brief comparative reflection on a play inspired by the December manifestations from the point of view of archive and repertoire.
Downloads
References
Barría Jara, M. (2011). ¿Qué relata una performance? Límites y tensiones entre cuerpo, video, performance. En M. Barría Jara y F. Sansfuentes (Eds.), La intensidad del acontecimiento. Escrituras y relatos en torno a la Performance en Chile (pp. 13-29). Recuperado el 05/08/2022 de https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/178464.
Breccia, F. (2019, 31 de diciembre). Río desbordadx. Crónica del levantamiento en Mendoza. Lobo Suelto. Recuperado el 05/08/2022 de https://lobosuelto.com/rio-desbordadx-cronica-del-levantamiento-en-mendoza-florencia-breccia/.
Didi-Huberman, G. (2017). Sublevaciones. Argentina: Universidad de Tres de Febrero.
Diéguez, I. (2014). Escenarios liminales. Teatralidades, performatividades, políticas. México D. F.: Paso de gato.
Fuentes, M. (2020). Activismos tecnopolíticos. Constelaciones de performance. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Jardel, P. (2019, 29 de diciembre). LA 7722 NO SE TOCA. Movilizarse es la que va. Sin retorno. Recuperado el 05/08/2022 de https://www.sinretornofm.com/7722.
Leigh Foster, S. (2016). Coreografías de la protesta. En V. Pérez Royo y D. Agulló (eds.), Componer el plural. Escena, cuerpo, política (pp. 71-96). Barcelona: Mercats de Les Flors.
Leyton, B. (2020). La teatralidad de la protesta y la urgencia de liminalidad en “La Rebelión de las Hojas”. Revista Artescena, 9, pp. 22-33. Recuperado el 05/08/2022 de http://www.artescena.cl/la-teatralidad-de-la-protesta-y-la-urgencia-de-liminalidad-en-la-rebelion-de-las-hojas/.
Liceaga, G., Ivars, J. y Parise Schneider, N. (2020). Subjetividades hidropolíticas y megaminería en Mendoza (Argentina). Revista de Paz y Conflictos, (13)2, pp. 195-213. Recuperado el 05/08/2022 de https://doi.org/10.30827/revpaz.v13i2.15545
Martín, F. y Wagner, L. (2013). Agua o minería. Determinaciones y movilizaciones en la construcción pública del conflicto ambiental en Mendoza. En G. Merlinsky (Comp.), Cartografías del conflicto ambiental en Argentina (pp. 287-320). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación CICCUS.
Salomone, M. (2020, 21 de febrero). La defensa del agua y la complicidad entre arte y política. Unidiversidad. Recuperado el 05/08/2022 de https://www.unidiversidad.com.ar/la-defensa-del-agua-y-la-complicidad-entre-arte-y-politica.
Schechner, R. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires: Libros del Rojas.
Taylor, D. (2012). Performance. Buenos Aires: Asunto impreso ediciones.
Taylor, D. (2015). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Turner, V. (1974). Dramas, Fields, and Metaphors. Symbolic Action in Human Society. Ithaca: Cornell University Press.
Wagner, L. (2019). Agricultura, cultura del oasis y megaminería en Mendoza. Debates y disputas. Mundo Agrario, abril-julio (20)43. Recuperado el 05/08/2022 de https://doi.org/10.24215/15155994e106
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.