Image retrieving flow. Three episodes of Argentine contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38503Keywords:
Argentinian art, Contemporary art, Originality, Archive, Imagined theoryAbstract
This article aims to delimit an area for aesthetic experimentation in the field of Argentinian art in the last decades. We propose three scenes: Sistema Copiador (2020), by Hernán Camoletto, A la sombra de un granado en flor and Trabajos prácticos (2021), by Leticia Obeid, and an untitled piece by Verónica Meloni exhibited in 2018. We take them as a starting point, asking these questions: How can we decide if these images are contemporary or not? Where do they stray from their actuality and how do they come along at the present? To explore these questions, we analyze the mentioned poetics from three perspectives. First, as image retrieving flows. Then, as artworks that create citation networks. Finally, as ways of revitalizing culture archives. From there, we move forward to make up the horizon of what we propose to call an imagined theory.
Downloads
References
Agamben, G. (2011). ¿Qué es lo contemporáneo? (C. Sardoy, trad.). En Desnudez (pp. 17-29). Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Benjamin, W. (1982). Historia y coleccionismo: Eduard Fuchs (J. Aguirre, trad.). En Discursos Interrumpidos (pp. 89-135). Madrid: Taurus.
Benjamin, W. (2010). Voy a desembalar mi biblioteca. Un discurso sobre el coleccionismo (J. Navarro Pérez, trad.). En Obras Completas Libro IV, Vol. I (pp. 337-345). Madrid: Abada.
Contreras, S. (2010). Cuestiones de valor, énfasis del debate. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, 15, pp. 1-10. Recuperado el 08/07/2022 de https://www.cetycli.org/cboletines/contreras.pdf.
Didi-Huberman, G. (2012). Arde la imagen. Oaxaca de Juárez: Ediciones Ve.
La Rocca, P. (2022). Materialidad y desmaterialización. La imaginación territorial conceptualista. En J. Jorge. B. Zalazar (Comps.), Pulsiones materiales. Buenos Aires: Teseo. Recuperado el 08/07/2022 de https://www.teseopress.com/pulsionesmateriales/chapter/materialidad-y-desmaterializacion-la-imaginacion/.
Libertella, H. (1990). Ensayos o pruebas sobre una red hermética. Buenos Aires: Grupo editor latinoamericano.
Neuburger, A. (2020). El presente y sus restos. Arte, literatura e imagen en la estética contemporánea. La Palabra, 37, pp. 41-56. doi: http://dx.doi.org/10.19053/01218530.n37.2020.8950.
Quaranta, M. (2022). El avance de la curaduría frente a la retracción de la crítica. En S. Gil et al., Concurso de Ensayos Críticos de Arte Argentino y Latinoamericano 2021. Buenos Aires: Fundación Proa.
Speranza, G. (2012). Atlas portátil de América Latina. Arte y ficciones errantes. Buenos Aires: Anagrama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.