The return of the original? Aura, art and reproductibility (from Benjamin to Groys)

Authors

  • Victor Lenarduzzi Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25320

Keywords:

art, aura, reproductibility, contemporaneity, installation

Abstract

This text aims to reconsider and problematize the contributions made by Walter Benjamin for the analysis of art and technical reproducibility to put them in contact, on the one hand, with the questions presented by contemporary art in the context of the current media culture and, on the other, with the elaborations that Boris Groys has produced to rethink these issues, as well as their theoretical potentials. In this way, we start with a review of the relations between art and reproduction and the formulation of the concept of aura, to then turn to the transformations of culture and the conceptual reelaborations that allow us to read them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Victor Lenarduzzi, Universidad de Buenos Aires

    Argentino. Licenciado en Comunicación Social. Magister en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural. Doctor en Ciencias Sociales. Profesor Adjunto de Teorías y Prácticas de la Comunicación I (UBA) y Profesor Titular de Arte y Cultura de Masas (UNER). Es autor de Placeres en movimiento. Cuerpo música y baile en la escena electrónica y co-autor de Escuela de Frankfurt. Razón, arte y libertad.

References

Theodor Adorno y Walter Benjamin, Correspondencia.1928-1940 (Madrid: Trotta, 1998).

Giorgio Agamben, “¿Qué es lo contemporáneo?”, en Desnudez (Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2011).

Walter Benjamin, Discursos interrumpidos (Taurus: Madrid, 1989).

Walter Benjamin, La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica (México: Itaca, 2003).

Walter Benjamin, Libro de los Pasajes (Madrid: Akal, 2005).

Walter Benjamin, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (Berlin: Surkamp, 2010).

Nicolas Bourriaud, Postproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo (Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2007).

Claire Bishop, Museología radical. O ¿qué es “contemporáneo” en los museos de arte contemporáneo? (Buenos Aires: Libretto, 2018).

Peter Bürger, Crítica de la estética idealista (Madrid: Visor, 1996).

Peter Bürger, Teoría de la vanguardia (Barcelona: Península, 1997).

Douglas Crimp, “Sobre las ruinas del museo”, en Hal Foster y otros, La posmodernidad (Barcelona: Kairós, 1986).

Boris Groys, Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural (Valencia: Pre-textos, 2005).

Boris Groys, Art power. Cambridge (Massachusetts: MIT Press, 2008).

Boris Groys, Obra de arte total Stalin (Valencia: Pre-textos, 2008).

Boris Groys, “La topología del arte contemporáneo”. Esferapública. Buenos Aires, 2009. Consultado el 10 de octubre de 2015, disponible en http://esferapublica.org/nfblog/la-topologia-del-arte-contemporaneo

Boris Groys, Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea (Buenos Aires: Caja Negra, 2014).

Boris Groys, Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente (Buenos Aires: Caja Negra, 2016).

Boris Groys, Introducción a la antifilosofía (Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2016).

Andreas Huyssen, En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización (Buenos Aires: FCE, 2001).

Andreas Huyssen, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo (Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2002).

Douglas Kellner, Cultura mediática. Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno (Madrid: Akal, 2011).

Josu Larrañaga, Instalaciones (San Sebastián: Nerea, 2006).

Bruno Latour, “La obra de arte en la época de su reproducción digital”, en Crónicas de un amante de la ciencia (Buenos Aires: Dedalus, 2006).

Marshall McLuhan, Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano (Barcelona: Paidós, 1996).

Terry Smith, ¿Qué es el arte contemporáneo? (Buenos Aires: Siglo XXI, 2012).

Brian Wallis, editor, Arte después de la modernidad (Madrid: Akal, 2001).

Published

2019-09-01

How to Cite

The return of the original? Aura, art and reproductibility (from Benjamin to Groys). (2019). Artilugio, 5, 88-101. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25320

Similar Articles

61-70 of 148

You may also start an advanced similarity search for this article.