The restoration process and the problem of reinterpreting art made by others

Authors

  • Alejandro Brianza Universidad Nacional de Lanús

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25315

Keywords:

restoration, media art, reinterpretation, original, copy

Abstract

The passage of time and the obsolescence of the supports are today the two elementary factors that invite to submit an artistic piece, in any of its forms, to a process of restoration. With this in mind, there is no doubt about the importance of the safeguarding and subsequent restoration of all heritage: the material and tangible art works; and also the immaterial, sound and audiovisual works that live inside different media storage supports.

In this paper, we are going to analize this situation and propose some solutions coming mostly from philosophic thoughts about the context of actual media art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alejandro Brianza, Universidad Nacional de Lanús
    Compositor, investigador y docente. Magister en Metodología de la Investigación Científica, Licenciado en Audiovisión, Técnico en sonido y grabación, y flautadulcista. Es docente en la USAL y en la UNLa, donde además forma parte de investigaciones relacionadas con la tecnología del sonido, la música electroacústica y los lenguajes contemporáneos, de las cuales ha dado conferencias y talleres en congresos y distintos encuentros del ámbito académico nacional e internacional.

References

Walter Benjamin, La obra de arte en la época de su reproducibilidad técnica (México: Itaca, 2003).

Nicolas Bourriaud, Post producción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo (Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2004).

Michel Foucault, La arqueología del saber (Buenos Aires: Siglo XXI editores, 2008).

Byung-Chul Han, Shanzai. El arte de la falsificación y la deconstrucción en China (Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2016).

Mikel Iriondo Aranguren, “Copias del arte y arte de la copia”. Presentado en el congreso Art, Emotion and Value. 5th Mediterranean Congress of Aesthetics (España, Cartagena, 4 al 8 de Julio de 2011).

Anne Laforet, Le Net Art au musée. Stratégies de conservation des œuvres en ligne (París: L>P, 2011).

Clément Rosset, Lo real. Tratado de la idiotez (Valencia: Pre-Textos, 2004).

Mikel Rotaeche, Conservación y restauración de materiales contemporáneos y nuevas tecnologías (Madrid: Editorial Síntesis, 2010).

Daniel Teruggi, “Ethics of Preservation”. Conferencia presentada durante Cultural heritage on line (Florencia, 15 y 16 de diciembre de 2009, organizado por Fondazione Rinascimento Digitale).

Alvin Toffler, La tercera ola (Bogotá: Plaza & Janes, 1980).

Published

2019-09-01

How to Cite

The restoration process and the problem of reinterpreting art made by others. (2019). Artilugio, 5, 32-41. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25315

Similar Articles

1-10 of 169

You may also start an advanced similarity search for this article.