Art in contexts and temporalities. In search of a situated thinking: a reading of Byung-Chul Han
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25314Keywords:
art, present, context, polished, philosophyAbstract
The aim of this work is to introduce some triggers that derive from the reflection around the diagnosis of Byung-Chul Han within the framework of a situated thought and how it is possible to glimpse the art and its relation with the context from these readings. On the other hand, the concept of the "polished" in Han will be discussed with the artistic proposal of the Chinese artist Ai Weiwei regarding the unwanted migratory flows and the humanitarian crisis that they present in our present.Downloads
References
Walter Benjamin, “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”, en Discursos interrumpidos (Barcelona: Planeta, 1994), 15-57.
Peter Bürger, Teoría de la vanguardia (Barcelona: Península, 1997).
Hal Foster, Malos nuevos tiempos. Arte, crítica y emergencia (Madrid: Akal, 2017).
Boris Groys, Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea (Buenos Aires: Caja negra, 2016).
Byung-ChulHan, La sociedad de la transparencia (Buenos Aires: Herder, 2013).
Byung-ChulHan, En el enjambre (Barcelona: Herder, 2013).
Byung-ChulHan, La sociedad del cansancio (Buenos Aires: Herder, 2014).
Byung-ChulHan, La salvación de lo bello (Barcelona: Herder, 2015).
Byung-ChulHan, “Ahora uno de explota a sí mismo y cree que está realizándose”, entrev. Carles Geli, Diario El país(8 de febrero de 2018). Consultado el 10 de diciembre de 2018 en https://elpais.com/cultura/2018/02/07/actualidad/1517989873_086219
Max Horkheimer y Theodor Adorno, Dialéctica del Iluminismo (Buenos Aires: Sudamericana, 1987).
Fredric Jameson, El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado (Barcelona: Paidós, 1995).
Sarah Thornton, 33 artistas en 3 actos (Buenos Aires: Edhasa, 2015).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 María José Melendo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.