The Oneiric Machine: Creation In Real Time.
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n4.2018.21066Keywords:
perfomance, improvisation, dreams, creative processes, dramatic multiplicationAbstract
We investigate creative processes in real time as a scenic proposal. To do this, we build improvisation devices to generate ephemeral and unrepeatable multidisciplinary group creations.As a result of this inquiry, we present the fundaments of the creative process of the theatrical and musical performance "Oneiric Machine", based on the improvisation of the spectator’s oneiric stories. We propose to work with the dream scene’s intimacy, transforming it into a creative act of multiple senses in a social space.
Downloads
References
Roger Bastide, El sueño, el trance y la locura (Buenos Aires: Amorrortu, 2001).
Sigmund Freud, Obras completas (Madrid: Biblioteca Nueva, 1981).
Gustavo Geirola, Ensayo teatral, actuación y puesta en escena (Buenos Aires: Argus-a, 2013).
Gilles Lipovetsky y Jean Serroy, La pantalla global. Cultura mediática y cine en la época hipermoderna (Barcelona: Anagrama, 2009).
Hernán Kesselman y Eduardo Pavlovsky, “La multiplicación dramática: un quehacer entre el arte y la psicoterapia”, Topía, VII, 21 (noviembre/marzo de 1998), Buenos Aires.
Peggy Phelan, Unmarked. The politics of performance (Nueva York: Routledge, 1993).
Janine Puget, “Piera Aulagnier: Lo social 27 años después”, Psicoanálisis. Revista de la Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires, XXIV, 3 (2013): 1-17.