A (possible) repertoire of Cordoba's filmography: an incessant and diverse decade of feature film production (2010-2020)

Authors

  • Cristina Andrea Siragusa Universidad Nacional de Córdoba / Universidad Nacional de Villa María https://orcid.org/0000-0001-6986-9466
  • Carlos Ignacio Trioni Bellone Universidad Nacional de Córdoba
  • Viviana Inés García Universidad Nacional de Córdoba
  • María Marcela Yaya Aguilar Universidad Nacional de Córdoba
  • Juan Tello Universidad Nacional de Córdoba
  • Elena Gabriela Jayat Universidad Nacional de Córdoba
  • Marcos Georgieff Universidad Nacional de Córdoba
  • María Constanza Curatitoli Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0000-0001-5709-6590

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35805

Keywords:

region, public policies, cinematography, feature films, inventory

Abstract

In the last ten years, the cinematographic production in the province of Córdoba has not stopped growing, reaching recognition and legitimation on screens and very varied geo-cultural environments. It can be seen that, at the beginning of the century, the rhythm was slow but progressive, until reaching a centrifugal dynamic that produced a transformation in the offer of Cordovan feature films. In this way, a modulation time operated that enabled the circulation of other narrative rhythms, figures of subjects, landscapes, problems and sounds; at the same time that the field of production and the ways of making cinema in the region were reconfigured.

The State (national, provincial, local at different times) and its policies to promote content production provided a fundamental enclave for the development of this unprecedented phenomenon in Cordoba's cinematographic history. It is time, then, for an update of the “list” of local productions. Based on the experience of investigating the regional audiovisual field, a (possible) repertoire, by no means exhaustive, of feature films from Córdoba is proposed where stylistic plurality and the evolution of audiovisual/cinematographic trajectories and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristina Andrea Siragusa, Universidad Nacional de Córdoba / Universidad Nacional de Villa María

    Doctora en Semiótica (UNC), docente e investigadora de la UNC y la UNVM. Directora del proyecto “Travesías por la Audiovisualidad de Córdoba: el espacio, los espacios (2010-2020)”. Directora técnica del Observatorio Audiovisual Córdoba de la Asociación de Productores Audiovisuales de Córdoba (OAC-APAC). 

  • Carlos Ignacio Trioni Bellone, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciado en Cine y TV (UNC), realizador audiovisual, docente universitario, investigador y coordinador del Festival Internacional de Cineminutos de Córdoba. En 2019 estrenó su largometraje ópera prima, Los hipócritas

  • Viviana Inés García, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y TV (UNC), docente e investigadora (UNC y UPC). Jurado de Festivales Internacionales y Concursos Nacionales. Directora y productora de largometrajes.

  • María Marcela Yaya Aguilar, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y TV (UNC), docente e investigadora (UNC). Integrante de DivAC (Diverses Audiovisuales Córdoba), colectiva feminista+activista audiovisual. Co-organizadora de “El detonar preciso. Encuentro Audiovisual Feminista” (2018 a 2020).

  • Juan Tello, Universidad Nacional de Córdoba

    Técnico Productor en Medios Audiovisuales (UNC), docente e investigador (UNC). Director y realizador audiovisual.

  • Elena Gabriela Jayat, Universidad Nacional de Córdoba

    Técnica Productora en Medios Audiovisuales (UNC), estudiante avanzada de la Licenciatura en Cine y TV (UNC), co-autora del Trabajo Final de Carrera en desarrollo para la Licenciatura en Cine y TV Visibilidades LGBTIQ+ en el nuevo Cine Cordobés.

  • Marcos Georgieff, Universidad Nacional de Córdoba

    Estudiante avanzado de la Licenciatura en Cine y TV (UNC), co-autor del Trabajo Final de Carrera en desarrollo para la Licenciatura en Cine y TV Visibilidades LGBTIQ+ en el nuevo Cine Cordobés.

  • María Constanza Curatitoli, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y TV (UNC), doctoranda en Artes, becaria doctoral SeCyT (UNC), docente de la UNC. Productora del Festival Internacional de Animación de Córdoba ANIMA.

References

Flores S. (2019). La producción regional en el cine argentino y latinoamericano. Imagofagia, (20), pp.279-298. Recuperado el 2021, 15 de septiembre de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1935.

Kriger C. (Ed.) (2019). Nueva cartografía de la producción audiovisual argentina. New York: Peter Lang Publishing.

Lusnich, A. L. y Campo, J. (2018). Introducción: El cine argentino y su dimensión regional. Aura Revista de Historia y Teoría del Arte, (8), pp. 2-7. Recuperado el 2021, 15 de septiembre de http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/614.

Olivera, G. (2012). Entre lo innombrable y lo enunciable: visibilidades y espacialidades LGBT en el cine argentino (1960-1991). Designis 19 - Estudios queer: semióticas y políticas de la sexualidad. Buenos Aires: La Crujía.

Siragusa C. et al. (2018). Emerger de/desde Córdoba (2010-2015): una lista que provoca vértigo. Toma Uno, 6(6), pp. 163-170. Recuperado el 2021, 15 de septiembre de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20904.

AAVV (2015). Catálogo 8va edición concurso Raymundo Gleyzer. INCAA, Buenos Aires.

Observatorio Audiovisual de APAC (2020). Estudio Permanente de la Actividad Audiovisual (EPAA). Asociación de Productores Audiovisuales de Córdoba, Córdoba.

Published

2021-11-01

How to Cite

A (possible) repertoire of Cordoba’s filmography: an incessant and diverse decade of feature film production (2010-2020). (2021). Toma Uno, 9. https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35805

Similar Articles

81-90 of 108

You may also start an advanced similarity search for this article.