Audiovisual production of feminist pornography: reflections from the film Skin (2009)
DOI:
https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30760Keywords:
Feminist Studies, feminist pornography, cinema, sexuality, SkinAbstract
This work addresses tensions between Feminist Studies and the audiovisual production of feminist pornography. Despite the “anti-pornography” arguments of theorists who are in favor of censorship by the porn industry, audiovisual production of pornography that contradicts traditional, hegemonic pornography can be analyzed as one of the forms of political resistance to gender inequality. Finally, we analize the film Skin (2009) by Elin Magnusson, in order to observe the representation of female pleasure in a central point, placing the woman as a desiring subject, not objectified, as well as other elements which are disruptive for mainstream pornography.
__
ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/f52jlzpvm
Downloads
References
Abreu, N. C. (1996). La mirada porno: la representación de lo obsceno en cine y video. Campinas: Mercado de letras.
Biroli, F. y Miguel, L. (2014). Feminismo y política: una introducción. São Paulo: Editorial Boitempo.
Cornell, D. (2000). Feminismo y pornografía. Nueva York: Editorial de la Universidad de Oxford.
Despentes, V. (2016). Teoría King Kong. São Paulo: ediciones n-1.
Dworkin, A. (1981). Hombres que poseen mujeres. Londres: The Women’s Press.
Eaton, A. (2017). La pornografía feminista en Más allá del discurso: Pornografía y filosofía analista feminista, (pp. 243-257). Nueva York: Editorial de la Universidad de Oxford.
Gregori, M. (2016). Placeres peligrosos: erotismo, género y límites de la sexualidad. São Paulo: Editora Companhia das Letras.
hooks, B. (2009). Reel to real: raza, clase y sexo en el cine. Nueva York: Routledge.
Hunt, L. (1999). La invención de la pornografía. São Paulo: Hedra.
Kaplan, A. (1995). La mujer y el cine: los dos lados de la cámara. Río de Janeiro: Rocco.
Magnusson, E. (2009). Skin [cortometraje]. Suecia: FilmForm.
Mclaren, M. A. (2016). Foucault, feminismo y subjetividad. São Paulo: Editora Intermeios.
Mulvey, L. (1983). Placer visual y cine narrativo. La experiencia del cine: antología (pp. 437-453). Río de Janeiro: Ediciones del Grial: Embrafilmes.
Rubin, G. (2017). Políticas sexuales. São Paulo: Ubu Editora.
Williams, L. (1999). Hard Core: Poder, placer y el “Frenesí de lo visible”. Berkeley: Prensa de la Universidad de California.
Williams, L. (2019). Movimiento y e-moción: lujuria y el "frenesí de lo visible". Revista de Cultura Visual, (18)1, 97-129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
LicenseThis work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 Argentina .