Potentialities of Teaching in Natural Sciences from an Interdisciplinary Approach in the Context of a Pandemic

Main Article Content

Sebastián Gabriel Herrera
Agustín Emiliano Disca
Rocío Belén Martín

Abstract

Interdisciplinarity implies interaction, communication and consensus among different disciplines, which provides a point of view from the collective construction of knowledge. Knowing the experience of teachers about this teaching approach is relevant for the development of educational proposals. For this purpose, in this study, surveys were carried out with teachers in the area of Natural Sciences of the province of Córdoba; Argentina, in order to know and describe the curricular spaces and the topics they prefer to teach, as well as to identify and analyze the barriers and promising aspects of this interdisciplinary approach. The results indicate that this approach favors student learning, strengthening practices in the current context of the COVID-19 pandemic.

Article Details

How to Cite
Potentialities of Teaching in Natural Sciences from an Interdisciplinary Approach in the Context of a Pandemic. (2022). Journal of Biology Education, 25(1), 58-72. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v25.n1.34518
Section
Artículos

How to Cite

Potentialities of Teaching in Natural Sciences from an Interdisciplinary Approach in the Context of a Pandemic. (2022). Journal of Biology Education, 25(1), 58-72. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v25.n1.34518

References

Arnal, C.M.Z. y Salinas, J.R. (2017). La Interdisciplinariedad En El Aula De Educación Secundaria: Una Investigación A Través De La Opinión Del Profesorado De Las Áreas De Música, Lengua Castellana Y Literatura,Y Ciencias Sociales. European Scientific Journal, ESJ, 13(19): 281. https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n19

Bustamante, M. (2008). Challenges of interdisciplinarity in universities. En IAI Newsletter, 2. Disponible en http://www.iai.int/files/communications/n ewsletter/2008/issue_2_2008.pdf

Cabot, E.A. (2014) Una aproximación a la concepción de ciencia en la contemporaneidad desde la perspectiva de la educación científica. Ciência & Educação, 20 (3): 549-560. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300003

Cardona, M.G. (2020). La interdisciplinariedad en la enseñanza de las ciencias (INTERDISCIPLINARITY IN SCIENCE TEACHING). Ciência&Educação. Disponible en: http://webdelprofesor.ula.ve/humanidades/marygri/documents/PPD/Interdisciplinariedad.pdf

Casanova Cardiel, H. (2020). Presentación. En IISUE, Educación y Pandemia: una visión académica (pp. 10-17). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Díaz Barriga, A. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantearse su significado. En IISUE, Educación y Pandemia: una visión académica: 19-29.

Gómez, M.C.S. (2015). La dicotomía cualitativo-cuantitativo: posibilidades de integración y diseños mixtos. Campo Abierto. Revista de Educación, 1 (1): 11–30.https://mascvuex.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/1679

Kansabedian, M. (2016). Una propuesta interdisciplinaria para el abordaje de la Educación Sexual Integral (ESI) desde el espacio de Tutorías. Conferencias de la Universidad Nacional de Córdoba, VI Coloquio Interdisciplinario Internacional "Educación, Sexualidades y Género". <http://conferencias.unc.edu.ar/index.php/gyc/4gys/schedConf/presentations>.

Leme, F.B.M. (2009). Educación Ambiental y Turismo: una formación holística, interdisciplinaria y de futuros educadores. Estudios y Perspectivas en Turismo, 18(1): 92-106.

León Rivera, E.A. (2013). La interdisciplinariedad y su incidencia en el aprendizaje significativo en los estudiantes de los sextos años de educación general básica de la escuela fiscal de la ciudad de México. Trabajo de Investigación previa a la obtención del Grado Académico de Magíster en Diseño Curricular y Evaluación Educativa. Ambato-Ecuador 2013 TEMA. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/12345 6789/5312

Martín Díaz, M.J. (2002). Enseñanza de las ciencias ¿Para qué? Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1 (2): 57-63.

Mailhou, M. y Sabao Domínguez, V. (2018). Para un abordaje transversal de la ESI en el espacio curricular de Formación Ética y Ciudadana: reflexiones surgidas desde el trabajo en formación docente. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(13). https://doi.org/10.35305/rece.v1i13.32

Morín, E. (2020) Lo que el coronavirus nos está diciendo. Festival de incertidumbres| Revista Ignorante. Disponible en: http://rededitorial.com.ar/revistaignorante s/festival-de-incertidumbres/

Pedroza, R. y Argüello, F. (2002). Interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en los modelos de enseñanza de la cuestión ambiental. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 15: 286-299. https://www.moebio.uchile.cl/15/pedroza_resumen.html

Posada Álvarez, R. (2004). Formación superior basada en competencias, interdisciplinariedad y trabajo autónomo del estudiante. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1): 1-33. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie3512870

Rueda-Gómez, L.K. (2020). Estrategia educativa remota en tiempos de pandemia. Magister, 32(1): 93-96. https://doi.org/10.17811/msg.32.1.2020.93-96

Sotolongo, P.L. y Delgado, C. J. (2006). La complejidad y el diálogo transdisciplinario de saberes. Capítulo IV. En CLACSO, La revolución contemporánea del saber y la complejidad social.

Van del Linde, G. (2007). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 4 (8): 11-13.

Zavala Arnal, C.M.Z. y Salinas, J.R. (2017). La Interdisciplinariedad En El Aula De Educación Secundaria: Una Investigación A Través De La Opinión Del Profesorado De Las Áreas De Música, Lengua Castellana y Literatura y Ciencias Sociales. European Scientific Journal ESJ, 13(19): 281-291. Disponible en: https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n19