Professorship, Open Workshop, People’s School: Attempts for teaching engraving in Cordoba (1936-1943)

Authors

  • Ana Sol Alderete Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Engraving, Modern art, Academy, Art of Cordoba, Artist groups

Abstract

This paper aims to identify the specific role played by different initiatives for teaching engraving in Cordoba, within a broader study about modern art in the city, between 1936 and 1943. The Provincial Academy of Fine Arts, although by then it had been open for four decades, didn’t have space, nor equipment, nor specialized staff to teach and learn engraving techniques. Instead, different groups and artist associations took on the task of opening workshops, schools and journals dedicated to the discipline, and demanded recognition in official institutions for their work and innovations. In addition, the artists conceptualized the potentialities graphic arts had to synthesize forms and ideas. This features would indicate that engraving was at the core of a modern experience characterized for a constructive volition, which is to say related to the project of tie up new forms and artistic institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alderete, A. S. (2019). La Asociación de Pintores y Escultores de Córdoba: arte moderno, emprendimientos institucionales y compromiso social entre 1937 y 1945 [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/16506.

Dolinko, S. (2012). Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación, 1955-1973. Buenos Aires: Edhasa.

Gorelik, A. (2003). Notas sobre la actualidad de la vanguardia. En Centro Cultural Rector Ricardo Rojas. Vanguardias argentinas (pp. 135-139). Buenos Aires: Libros del Rojas.

Otero, R. (2017). Artistas en tránsito: viajes, tradición y renovación en las artes plásticas de Córdoba durante los años ‘20. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de https://ediciones.unq.edu.ar/516-artistas-en-transito.html.

Rocca, M. C. (2018). Artistas y reformistas en la cultura de Córdoba (1933-1943). Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.

Rocca, M. C. y Romano, C. (2017). Las artes visuales y la ciudad de Córdoba durante el sabattinismo. Debates acerca de la autonomía artística y comunal (1937-1943). Avances, (26), pp. 247-260. Córdoba: CePIA, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.

Romano, C. (2014). Mauricio Lasansky. Proyecto Culturas Interiores. Un archivo de la cultura de Córdoba [proyecto de investigación]. Recuperado de https://culturasinteriores.ffyh.unc.edu.ar/consulta.php?p=1WFRDJUV5A22.

Romano, C. (2017). El arte nuevo de Mauricio Lasansky: contextos de su producción artística inicial. Separata (Segunda época), (20). Recuperado de http://ciaal-unr.blogspot.com/.

Romano, C. (2019). Alberto Nicasio Laserre. Proyecto Culturas Interiores. Un archivo de la cultura de Córdoba [proyecto de investigación]. Recuperado de https://culturasinteriores.ffyh.unc.edu.ar/consulta.php?p=BWFZDJFT5ID2.

Willliams, R. (2015). Sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Professorship, Open Workshop, People’s School: Attempts for teaching engraving in Cordoba (1936-1943). (2021). Avances, 30. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/33491