The acting direction as a relational device
Problematización de los procesos creativos de Todo explota un domingo y Destrepando-Llevo todo conmigo.
Keywords:
Actoral direction, Relational device (dispositif), OperationsAbstract
In this text I problematize the practical acting direction as a relational device based on the axes of artistic and subjectivity relationship. Later I reflect on two creative processes, understanding the rehearsal as a device in which it is ultimately the relationship that leads.
Downloads
References
Aguada Bertea, V. (2020). Dirección Actoral. Operaciones en el teatro contemporáneo de Córdoba Capital [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/16973.
Argüello Pitt, C. (2009). El nosotros infinito. Creación colectiva y dramaturgia de grupo. Cuadernos de Picadero, (23), pp. 3-5.
Argüello Pitt, C. (2015). Dramaturgia de la dirección de escena. México: Paso de Gato.
Badiou, A. (2015). Elogio del amor. Buenos Aires: Paidós.
Barba, E. (1987). Más allá de las islas flotantes. México: Gaceta.
Barthes, R. (2014). Fragmento de un discurso amoroso. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
De Marinis, M. (2005). En busca del actor y del espectador. Comprender el teatro II. Buenos Aires: Galerna.
Deleuze, G. (2015). La subjetivación. Curso sobre Foucault. Tomo III. Buenos Aires: Cactus.
Derrida, J. (2011). El tocar, Jean-Luc Nancy. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Dubatti, J. (2014). Filosofía del Teatro III. El teatro de los muertos. Buenos Aires: Atuel.
Foucault, M. (2008). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets.
Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión.
Foucault, M. (2014). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Jacoby, R. (2011). El deseo nace del derrumbe. Roberto Jacoby. Acciones, conceptos, escritos. Barcelona: Ediciones de La Central, Adriana Hidalgo Editora, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Red Conceptualismos del Sur.
Jacoby, R. y Krochmalny, S. (Eds.) (2007). Tecnologías de la amistad 3. Banquetes de artistas y filósofos. Ramona, (69), s/d.
Merleau-Ponty, M. (1993). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Planeta-Agostini.
Merleau-Ponty, M. (1971). La prosa del mundo (F. Pérez, trad.). Madrid: Taurus.
Nancy, J.-L. (2016). Corpus. Madrid: Arena Libros.
Pavis, P. (2003). Diccionario del teatro: dramaturgia, estética, semiología. Buenos Aires: Paidós.
Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Castellón: Ellago Ediciones.
Serres, M. (2011). Variaciones sobre el cuerpo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Scher, E. (2005). Producir en grupo. Una historia que se repite. Revista Picadero, (13), pp. 8-11.
Ure, A. (2012). Sacate la careta. Ensayos sobre teatro, política y cultura. Buenos Aires: Biblioteca Nacional de la República Argentina.
Valenzuela, J. L. (2009). La risa de las piedras. Grupo y creación en el teatro de Paco Giménez. Buenos Aires: Instituto Nacional del Teatro.
Valenzuela, J. L. (2011). La actuación. Entre la palabra del otro y el cuerpo propio. Neuquén: Educo
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.