Proyecto de guion desde niños/as de la historia para niños/as del presente
Scriptwriting project from children of history for children of today
Keywords:
accessibility, inclusion, childhoods, museography, publicAbstract
In this paper, we present the results obtained from the diagnosis, design as well as the implementation of a new museographic script accessible to children in the Museum of the Foundational Area of the city of Mendoza (Argentina). We start from paradigms that prioritize inclusion and accessibility, placing emphasis on the integral experience of visitors to the museum. To this end, we considered different variables to be taken into account in the Museum of the Foundational Area, including the need to adapt its spaces, installations and proposals to make them child-friendly, given that this is a regular visitor public. This means rethinking aspects of its museography, thinking about the comforts that should be offered to both children and their families, tolerating the different ways of being and acting, expanding communication channels and resources, ensuring a pleasant treatment that takes their experience in the museum to the most optimal and meaningful level possible.
References
Bárcena, J. R. y Schávelzon, D. (1991). El Cabildo de Mendoza. Arqueología e Historia para su recuperación. Municipalidad de Mendoza.
Chiavazza, H. (2011). El Área Fundacional de Mendoza. En: Temas y problemas de la Arqueología Histórica. Tomo II: 45-65. Editado por M. Ramos, A. Tapia; F. Bognanni; M. Fernández; V. Helfer; C. Landa; M. Lanza; E. Montanari; E. Néspolo y V. Pineau. Programa de Arqueología Histórica y Estudios Pluridisciplinarios (PROARHEP). Departamento de Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Luján. 2010. ISBN 978-987-27349-2-3.
Espinosa Ruiz, A. y Bonmatí Lledó, C. (2014). Accesibilidad, inclusión y diseño para todas las personas en museos y patrimonio. Actas del II Congreso Internacional de Educación y Accesibilidad. Museos y Patrimonio. En y con todos los sentidos: hacia la integración social en igualdad: 57-73.
González de Langarica, F.; González de Langarica, M.; Llamazares E. y Balmaceda, C. (2021). Módulo 1: Ideas, palabras y acciones. Una reflexión inicial sobre la accesibilidad. En Curso virtual Museos Accesibles. Partir de lo posible. Cuarta edición y actualización de contenidos (2021). Área Formación y Redes de la Dirección Nacional de Museos y la Dirección Nacional de Gestión Patrimonial, Secretaría de Patrimonio Cultural, Ministerio de Cultura de la Nación.
Navarro Rojas, O. (2011). Ética, museos e inclusión: un enfoque crítico. Museo y territorio Nº4: 49-59.
Solano Fernandez-Sordo, Z. (2015). Educación y Accesibilidad. Dos caras de la misma moneda en el Museo del Traje. Revista de Museología 62: 46-56.
Zavala, L. (2012). Antimanual del museólogo. Hacia una museología de la vida cotidiana. D.F. México: UAM. CONACULTA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EducaMuseo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.