Express Road
Contributions to the urban cultural and natural heritage of Ushuaia (Tierra del Fuego, AeIAS)
Keywords:
End of the World Museum, cultural and natural heritage, presidio, Prisoners' Trail, Tierra del FuegoAbstract
In this communication the Archeology Workshop "Caminito Expreso" is disclosed, which is part of the Educational Program "Exploring the Museum of the End of the World", Department of Extension Museum of the End of the World (Secretary of Culture, Government of Tierra del Fire AeIAS). Said workshop, aimed at various audiences, including primary and secondary level students and family groups, is one of the proposals that are carried out outside the institution's facilities, but is closely linked to the main sample of the Foundational Headquarters of the Museum. The use of the trail within an Extension activity accounts for other ways in which museums can participate in the dissemination of local histories, as well as in the enhancement, care and preservation of the local Cultural and Natural Heritage, of great importance for the inhabitants of Ushuaia and Tierra del Fuego.
References
Conforti, M. E. (2010). Educación no formal y patrimonio arqueológico. Su articulación y conceptualización. Intersecciones en Antropología 11(1), 103-114.
Díaz Cabeza, M. C. (2010). Criterios y conceptos sobre el patrimonio cultural en el siglo XXI.Universidad Blas Pascal. Serie Materiales de enseñanza 1(1), 1-25.
Endere, M. L. (2007). Management of Archaeological Sites and the Public in Argentina Oxford, Inglaterra: BAR Publishing.
González Monfort, N. (2006). El valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. (Tesis Doctoral no publicada) Universitat Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.
Hernández Balada, A.; Barandica Pairet, E.; y Quintela González, J. (2009). Ciudad, educación y valores patrimoniales. Un compromiso de Municipios de la RECE. Didáctica de las ciencias sociales, Geografía e Historia 59, 38-46.
Lazzaroni, A. (2007a). Propuesta de uso para el espacio Sendero de los Presos. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Departamento Turismo. Sede Ushuaia. Manuscrito.
Lazzaroni, A. (2007b). Monte Susana: historia del tren de los presos de Ushuaia. Colección del Presidio. Ushuaia: Editorial Utopias.
Llamazares, E.; Pugliese, M.; Palmeyro, J.; Elgarte, M., y Bronstein, V. (2018). Museos Circulares: reflexiones sobre museos, escuelas y comunidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Cultura de la Nación.
Programa de Extensión (2022). Explorando el Museo del Fin del mundo. Nuestro Patrimonio como Fuente de Conocimiento. Departamento de Extensión, Museo del Fin del Mundo. Ushuaia.
Ortuño Molina, J.; Molina Puche, S.; Sánchez Ibáñez, R.; Gómez Carrasco, J. (2012). El patrimonio en la escuela. La contribución del área de Didáctica de las Ciencias Sociales. En O. Fontal Merillas, P. Ballesteros Valladares y M. Domingo Fominaya (Coords), I Congreso Internacional de Educación Patrimonial Mirando a Europa: estado de la cuestión y perspectivas de futuro, 94-103. España: Instituto del Patrimonio Cultural de España (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte) y Observatorio de Educación Patrimonial.
Palacios, L y Estepa Giménez, J. (2016). “El patrimonio como instrumento para la formación de la ciudadanía crítica y participativa”. Investigación en la escuela 89, 35-48.
Prats, L. (1998). El concepto de patrimonio cultural. Política y sociedad 27(1), 63-76.
Troncoso, C. (2013). La estetización de la Quebrada de Humahuaca (Jujuy, Argentina): turismo, patrimonio y adecuaciones del lugar para el consumo turístico. Ería 91, 167-181.
Urry, J. (1996). O olhar do turista. Lazer e viajens nas sociedades contemporâneas. São Paulo:
Studio Nobel.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EducaMuseo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.