Becoming animal in the Argentine narrative and theater of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38663

Keywords:

Dystopias, Becomings, Animality, Biological connections, Contemporary art

Abstract

From technological developments, climate change and the effects of globalization, the representation of the animal as the Other exhibits changes in relation to the modern conception of humanity. From that separation that accentuated the difference between human beings and animals –real or imaginary– we observe representations in some productions of contemporary art –we will take examples from narrative and theater– that propose mixtures, unions, and connections between species that, in turn, give rise to relocations and transformations that produce new meanings or else, generate reformulations with respect to the traditional ones. Dystopias, monstrous emergencies, irruption of the sinister, revision of taboos, are some of the axes that we recognize in a series of recent fictional productions, which allow us to postulate a paradigm shift that contains a disturbing vision of the present and even more, of the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana B. López, National University of the Arts

Profesora y Licenciada en Letras, Doctora en Artes (área Teoría e Historia de las Artes) por la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Ejerce como profesora titular en el grado, en posgrados y en el Doctorado en la UNA. Autora de numerosas publicaciones nacionales e internacionales. Investigadora teatral. Directora de proyectos de investigación y de tesistas de doctorado, maestría y especialización. Evaluadora de proyectos de investigación y referato de varias publicaciones. Directora de la revista digital del Departamento de Artes Dramáticas, Territorio teatral (www.territorioteatral.org.ar).

References

Agamben, G. (2006). Lo abierto. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Aira, C. (1999). El congreso de literatura. Buenos Aires: Tusquets.

Arias, L. (2001). La escuálida familia. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Bizzio, S. y Guebel, D. (1994). Dos obras ordinarias: La China. El amor. Rosario: Beatriz Viterbo.

Borges, J. L. y Guerrero, M. (1966). Manual de zoología fantástica. México: Fondo de Cultura Económica.

Braidotti, R. (2015). Lo posthumano. Barcelona: Gedisa.

Coccia, E. (2017). La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura. Buenos Aires: Miño y Dávila editores.

Coccia, E. (2021). Metamorfosis. Buenos Aires: Cactus.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1978). Kafka: por una literatura menor. México: Era.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Despret, V. (2018). ¿Qué dirían los animales… si les hiciéramos las preguntas correctas? Buenos Aires: Cactus.

Fernández, J. (2015). La crueldad de los animales (primer menemismo). Buenos Aires: UNA Dramáticas.

García Wehbi, E. (2012). Hécuba o el gineceo canino. En Botella en un mensaje. Obra reunida (pp. 245-268). Córdoba: Alción editora/Ediciones Documenta.

Haraway, D. (1999). La promesa de los monstruos: Una política regeneradora para otros inapropiados/bles. Política y sociedad, 30, pp. 121-163.

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao: Consonni.

Houellebecq, M. (2021). H. P. Lovecraft. Contra el mundo, contra la vida. Barcelona: Anagrama.

Lehmann, H. T. (2003). Teatro Posdramático. Murcia: CENDEAC.

López, L. (2015). Shakespeare: un bestiario.”, En Shakespeare minor. Topologías IV. (pp. 75-86). Buenos Aires: Departamento de Artes Dramáticas (UNA).

López, L. (2020). Reconfiguraciones de lo femenino en las representaciones de sirenas. En S. Kroll y C. Castro Filho (Eds.), Escenificaciones del mito en el contexto hispánico: de los siglos de oro a las vanguardias teatrales (pp. 105-115). Madrid: Sindéresis.

Lovecraft, H. P. (2015). La llamada de Cthulhu. En Obras completas. Vol. 2 (pp. 9-47). Buenos Aires: Díada.

Molina, J. (2005). Madre de lobo entrerriano. En Dramaturgia roja. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Orwell, G. (2002). Rebelión en la granja. Madrid: Editora Nacional.

Schweblin, S. (2018). El hombre sireno. En Pájaros en la boca y otros cuentos. Buenos Aires: Literatura Random House.

Schweblin, S. (2018). Kentukis. Buenos Aires: Literatura Random House.

Schweblin, S. (2019). Distancia de rescate. Buenos Aires: Literatura Random House.

Vanoli, H. (2015). Cataratas. Buenos Aires: Literatura Random House.

Published

2022-09-01

How to Cite

López, L. B. (2022). Becoming animal in the Argentine narrative and theater of the 21st century. Artilugio, (8), 123–135. https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38663

ARK

Most read articles by the same author(s)