Interpellations of memory. How it is remembered in museums, schools and judgments

Authors

  • María Virginia Saint Bonnet Instituto Universitario de Gendarmería Nacional (IUGNA) / Instituto Superior de Formación Docente y Técnica “Zarela Moyano de Toledo”

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34555

Keywords:

Memory, Argentina, Museums, Schools, Judgments

Abstract

This paper explores the category of memory and problematizes its incidence in three different spheres (museums, educational institutions, and legal testimonies offered in the court by victims of State terrorism during the last civic-military dictatorship in Argentina) that have in common the activation of remembrance as an imperative for social coexistence. Memory does not only imply a temporary category that recovers some historical landmarks from the past and discards other minor events, but also incorporates certain frames of reference —cultural, social, anthropological— that make it possible to frame individual memories in collective experiences. Making memory becomes a decisive project for the future, in which it will be necessary to establish —with criterion, forcefulness and lucidity— what to repeat and what to discard of the lived events so that the reality is not obtained in cyclical movements and recurrent sufferings. It is in this sense that memory can be thought of as a utopia, but also as a fundamental guiding principle of justice to avoid violence and inequality. Making memory stands as a political practice in different areas of public and community life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Virginia Saint Bonnet, Instituto Universitario de Gendarmería Nacional (IUGNA) / Instituto Superior de Formación Docente y Técnica “Zarela Moyano de Toledo”

Profesora y Licenciada en Letras Modernas, Magíster en Culturas y Literaturas Comparadas, doctoranda en Ciencias del Lenguaje por la UNC. Se desempeña como docente de nivel superior en IUGNA y en IFD Zarela Moyano de Toledo. Integra el equipo de investigación “Cartografía literaria del Cono Sur” de la Facultad de Lenguas, UNC, y el Programa “Estudios sobre la Memoria” del CEA, UNC. Ha publicado libros y numerosos artículos de investigación.

References

Bajtin, M. (1989). Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela. En Teoría y estética de la novela [H. Kriúkova y V. Kazcarra, trads.]. Madrid: Taurus.

García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas, poderes oblicuos. Méjico D. F.: Grijalbo.

Jelin, E. (2002). ¿De qué hablamos cuando hablamos de memoria? Historia y memoria social. En Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Montenegro, A. (2015). La construcción de una generación hamletiana. Emiliano Bustos y Nicolás Prividera. En C. Palacios y P. Von Stecher (Comps.), Discurso, Memoria, Identidad: intervenciones sobre los fenómenos de la violencia, (pp. 26-36). Buenos Aires: Biblioteca Nacional: Recuperado el 2021, 7 de julio de https://www.academia.edu/24371414/Entre_el_relato_entero_y_el_relato_agujereado._Insistencias_reformulaciones_y_olvidos_en_la_construcci%C3%B3n_de_una_memoria_en_Infancia_Clandestina.

Mosquera, G. (2007). Arte y política: contradicciones, disyuntivas, po-sibilidades. Esfera Pública, marzo 2007. Recuperado el 2021, 7 de julio de https://esferapublica.org/nfblog/arte-y-poltica-contradicciones-disyuntivas-posibilidades/.

Nietzsche, F. (1996). Sobre verdad y mentira en sentido extramoral [L. M. Valdés, trad.]. Madrid: Tecnos.

Reati, F. (1992). Nombrar lo innombrable. Buenos Aires: Ed. Legasa.

Ricoeur, P. (2005). Desafío y felicidad de la traducción. En Sobre la traducción [P. Willson, trad.] Buenos Aires: Paidós.

Traverso, E. (2008). De la memoria y su uso crítico. Puentes, 24, pp. 6-21.

Published

2021-09-01

How to Cite

Saint Bonnet, M. V. (2021). Interpellations of memory. How it is remembered in museums, schools and judgments. Artilugio, (7), 226–237. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34555

ARK