The plateau as landscape. Sensitive emancipation of the North Patagonian territory in Julieta Sacchi’s artwork

Authors

  • Gustavo Javier Cabrera Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET) / Universidad Nacional de Río Negro. Escuela de Arquitectura, Arte y Diseño. https://orcid.org/0000-0001-5721-2387

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34549

Keywords:

Landscape, Contemporary art, Site specific, Local scenes, Artealisation

Abstract

The aim of this work is to analyze the scope of the concept of landscape as applied to the North Patagonian plateau territory, by considering artist Julieta Sacchi’s work of art called Museo meseta (‘Plateau Museum’) (2010, 2015). Sacchi’s site specific artistic experience took place in the outskirts of Balsa Las Perlas, a small village located on the margins of Limay river, near the densely inhabited city of Neuquén. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Javier Cabrera, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET) / Universidad Nacional de Río Negro. Escuela de Arquitectura, Arte y Diseño.

Profesor de Artes Plásticas (INSA) y Especialista en Producción de Textos Críticos y de Difusión Mediática de las Artes (UNA). Cursa el Doctorado en Artes de la UNC como becario del CONICET. Investiga en la Universidad Nacional de Río Negro. Integra PH. Plataforma Horizontal. Laboratorio de estéticas contemporáneas. Sus producciones versan sobre la potencia política del dibujo en el arte contemporáneo.

References

Giunta, A. (2020). Contra el canon. El arte contemporáneo en un mundo sin centro. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gómez, P. P. (2010). La paradoja del fin del colonialismo y la permanencia de la colonialidad. Revista Calle 14, (4)4, pp. 26-39. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1225.

Guasch, A. M. (2010). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza Editorial.

Krauss, R. E. (2002). La escultura en el campo expandido. En H. Foster (Coord.), La posmodernidad (pp. 59-74). Barcelona: Kairós.

Lois, C. (2010). Paisajes toponímicos. la potencia visual de los topónimos y el imaginario geográfico sobre la Patagonia en la segunda mitad del siglo XIX. En F. R. Oliveira y H. Mendoza Vargas (Coords.), Mapas de la mitad del mundo. La cartografía y la construcción territorial de los espacios americanos. Siglos XVI al XIX (pp. 317-34). Lisboa/Ciudad de México: Centro de Estudios Geográficos, Universidad de Lisboa e Instituto de Geografía, UNAM.

Maderuelo, J. (2008). La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Ediciones Akal.

Masotta, C. (2008). Frankenstein en la Patagonia. Imaginación arqueológica y territorio en las primeras fotografías de la región. VII Jornadas de Arqueología de la Patagonia. Sociedad Argentina de Antropología (SAA) e Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano (INAPL, Secretaría de Cultura de la Nación). Ushuaia, Argentina.

Mignolo, W. (2010). Aiesthesis decolonial. Revista Calle, 14(4), pp. 11-25. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/1224/1634.

Nogué, J. (1985). Geografía humanista y paisaje. Anales de geografía de la Universidad Complutense, (5), pp. 93-107.

Nogué, J. (2010). El retorno al paisaje. Enrahonar, (45), pp. 123-136. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://revistes.uab.cat/enrahonar/article/view/v45-nogue.

Penhos, M. (2016). Las fotografías del Álbum de Encina Moreno y Cía (1883) y la construcción de la Patagonia como espacio geográfico y paisaje. Huellas. Búsquedas en Artes y Diseño, (9), pp. 65-80. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://bdigital.uncu.edu.ar/8707.

Ribas, D. (2015). SITE SPECIFIC: algunas reflexiones desde el sur de Latinoamérica. Revista Farol, 9(9), 31-48. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://doi.org/10.47456/rf.v1i9.11360

Risso, J. L. (2012). Estado Nación, Conquista del Desierto e imágenes de(l) nos-otros. Una propuesta de lectura sobre (re)presentaciones identitarias en Argentina. Jornadas Internacionales de Problemas Latinoamericanos. Universidad Nacional de Cuyo Mendoza. Mendoza, Argentina.

Roger, A. (2014). Breve tratado del paisaje. Madrid: Biblioteca nueva.

Sánchez, F. M. (2017). La construcción visual de la nación y sus otros. Imágenes y alteridades en la Patagonia Argentina. Memoria y Sociedad, (21)43, pp. 86-103. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6365648.

Tell, V. (2017). Sombras (y opacidades) de la fotografía en las campañas de 1879 y 1882-83. En M. I. Rodríquez y J. E. Vezub (Coords.), Patrimonios Visuales Patagónicos. Territorios y sociedades. Edición sobre el acervo patrimonial del Museo Roca: los álbumes fotográficos de Antonio Pozzo y Encina, Moreno y Cía. (pp. 31-48). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Cultura de la Nación. Recuperado el 2021, 5 de julio de https://issuu.com/minculturaar/docs/pvp_completo.

Published

2021-09-01

How to Cite

Cabrera, G. J. (2021). The plateau as landscape. Sensitive emancipation of the North Patagonian territory in Julieta Sacchi’s artwork. Artilugio, (7), 96–114. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34549

ARK

Most read articles by the same author(s)