The autobio(other)graphical narration

Authors

  • Lucrecia Requena Investigadora independiente
  • Jean Luiz Palavicini Investigador independiente

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.30027

Keywords:

autobiographical narration, experience, interiority, otherness, extimate

Abstract

     The autobiographical narrations is a genre that, as a recurring topic in the field of living arts and literature, has made it possible to think of the subject from a performative construction of self. Taking a distance from a certain tradition that has shown us personal narrative experiences that are isolated, self-absorbed or separated from the other, this brief essay intends to be based on a perspective in which the subject is constructed, narrated, and manifested by itself in community, establishing itself as subjectivity mixed to other subjectivities. Considering we are located here, we will take the notion of “extimité”, a neologism created by Jacques Lacan, since it allows us to think of a posible connection between the inside and the outside, the intimate or the self with others ideas that usually had been considered as its antipodes, the improper, the external, the unconnected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucrecia Requena, Investigadora independiente

Lucrecia Requena
(Córdoba, Argentina). Licenciada en Artes Visuales (FA - UNC) y Posgraduante en Estudios de la performance (FA - UNC). Artista dedicada a la práctica de la performance. Cuenta con exposiciones en ámbitos nacionales e internacionales. Desarrolla tareas docentes en el Curso de Nivelación de Artes Visuales, dicta talleres y clínicas de arte visuales de manera independiente.

Jean Luiz Palavicini, Investigador independiente

Jean Luiz Palavicini
(Paraná, Brasil). Investigador independiente, Profesor y Licenciado en Filosofía por la USP (BR) y Posgraduante en Estudios de la performance (FA - UNC). Ha sido investigador becado en el Museo de Arte Contemporáneo de San Pablo (MAC-USP), además de haber desempeñado tareas en la área de arte-educación en diversas otras instituciones como en IAC (Instituto de Arte Contemporáneo) y Bienal de San Pablo.

References

Agamben, G. (2007). Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. 2a. ed. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Benjamin, W. (1994). O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. En Magia e técnica, arte e política. 7 ed. São Paulo: Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1994). Experiência e Pobreza. En Magia e técnica, arte e política. 7ed. São Paulo: Editora Brasiliense.

Brea, J. L. (2008). El Tercer Umbral (Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural). Murcia: Cendeac.

Duero, G. D; Limón, G.A. (2007). “Relato autobiográfico e identidad personal: un modelo de análisis narrativo”. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, volumen (2), pp. 232-275. Madrid: Antropólogos Iberoamericanos en Red. Recuperado de http://www.aibr.org/

De Freitas Chediak Seganfredo, G. y Scheinkman Chatelard, D. (2014). “Das Ding: o mais primitivo dos êxtimos”. Cad. Psicanál. CPRJ, Rio de Janeiro, v. 36, n. 30, pp. 61-70.

Garramuño, F. (2009). La experiencia opaca: literatura y desencanto. 1a ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Lacan, J. (2007). El Seminario VII: La ética del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Nancy, J-L. ( 2008). Las Musas. Buenos Aires: Amorrortu.

Staroselsky, T. (2015). “Consideraciones en torno al concepto de experiencia en Walter Benjamin”. X Jornadas de investigación en Filosofía, 19 al 21 de agosto, Ensenada, Argentina. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7648/ev.7648.pdf

Published

2021-09-01

How to Cite

Requena, L., & Palavicini, J. L. (2021). The autobio(other)graphical narration. Artilugio, (7), 253–264. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.30027

ARK