Critical resources for approaching visual historical acquis from a decolonial perspective

Authors

  • Natalia Estarellas Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30019

Keywords:

Criticism, Acquis, Decolonial, Public, Visual

Abstract

This essay seeks to highlight problems, outline particularities and propose critical resources for the interpretation and "con-formation" of archives on visual acquis, artistic practices and interventional processes in the public space of the recent past and the time that takes place. Within the framework of Latin American visual cultural studies, the proposal seeks to encourage interpretation strategies that promote critical decolonial readings of creative practices in the public space.

The "hegemonic- associative" logics that structured the archivable, their ways of systematizing and organizing information to be "safeguarded", constitute fundamental epistemic-philosophical problems and questions for decolonial theory and practice. The interest in the discourses that actors that orbit around non-hegemonic aesthetics, and that interrelate senses from disciplinary, ontological and discursive, border and interstitial crosses, are necessary for the visualization of the multiple alternative forms of visuality that coexist with the dominant visual and interpretive paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Estarellas, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Escultura (FA). Doctoranda en Artes y Becaria Doctoral CONICET (CePIA- UNC). Profesora Asistente Interina de Escultura I, Profesora Adscripta de Arte Argentino y Latinoamericano (2016-2020) y de Antropología del Arte (FA-UNC). Desde el 2013  integra equipos de investigación subsidiados por SeCyT- UNC. Se destacan: “Diccionario de Artistas Plásticos de Córdoba”; “Experiencias digitales: Subjetividades, Arte y Cultura Contemporánea” y “Arte Popular. Problemáticas epistemológicas descolonizadoras”.

References

Bovisio, M. A. y Penhos M. (2010). Arte Indígena. Categorías, Prácticas, Objetos. Cap. “La ´invención´ del arte indígena en la Argentina”, pp. 33-54. Córdoba: Encuentro Grupo Editor & Editorial Brujas.

Castilla, A. (2010). El museo en escena. Política y cultura en América Latina. Cap. La memoria como construcción política, pp. 15-35. Buenos Aires: Paidós.

Colombres, A.; Escobar, T. & J. A. (1991). Hacia una teoría americana del Arte. Buenos Aires: Ediciones del Sol.

Dickie, G. (2005 [1984]). El Círculo del Arte. Traducción castellana de Sixto J. Castro. Barcelona: Paidós.

Escobar, T. (2010). Arte indígena: zozobras, pesares y perspectivas. En M. A. Penhos, Arte Indígena. Categorías, Prácticas, Objetos, pp. 17-32. Córdoba: Encuentro Grupo Editor & Editorial Brujas.

Escobar, T. (2010). Los desafíos del Museo. El caso del Museo del Barro. En A. Castilla, El museo en escena. Política y cultura en América Latina, pp. 167-183. Buenos Aires: Paidós.

Fanon, F. (2009). Los condenados de la Tierra. Buenos Aires: F.C.E.

Foucault, M. (1976 [1990]). La vida de los hombres infames. Ensayos sobre desviación y dominación. Selección de Fernando Alvarez - Uría y Julia Várela. Madrid: De la Piqueta.

Giunta, A. (2002). Arte, sociología del. En C. Altamirano (dir.), Términos críticos de sociología de la cultura, pp. 1-7. Buenos Aires: Paidós.

Giunta, A. (2014). ¿ Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires: Fundación arteBA.

Hellemeyer, M. (2010). Arte Indígena o el triunfo del evolucionismo. En M. A. Penhos, Arte Indígena. Categorías, Prácticas, Objetos, pp. 55-72. Córdoba: Encuentro Grupo Editor & Editorial Brujas.

Kush, R. (2015 [1971]). El pensamiento indígena y popular en América. Córdoba: Tierra del Sur.

Kush, R. (2016 [1962]). América Profunda. Nono: Cleta Ediciones.

Kush, R. (1976). geocultura del hombre americano. Editorial Fundación Ross.

Martí, J. (2005 [1891]). Nuestra América. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Munilla Lacasa, M. L. (1999). Siglo XIX. 1810-1870. En J. E. Burrucúa, Nueva Historia Argentina. Arte, Sociedad y Política, pp. 105-160. Buenos Aires: Sudamericana.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Rivera Cusicanqui, S. (2010). Chi´ixinakax utxiwa. una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Córdoba: Cleta Ediciones.

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch’ixi desde la historia andina. Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón.

Vilar, G. (2000). El desorden estético. Barcelona: Idea Books.

Wechsler, D. B. (2000). Desde la Otra Vereda: Momentos en el Debate Por un Arte Moderno en la Argentina, 1880-1960. Buenos Aires: Archivos del CAIA.

Williams, R. (2009 [1977]). Marxismo y literatura. fragmentos. Buenos Aires: Ed. Las Cuarenta.

Published

2020-09-01

How to Cite

Estarellas, N. (2020). Critical resources for approaching visual historical acquis from a decolonial perspective. Artilugio, (6), 43–58. https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30019

Issue

Section

Reflexiones

ARK