Towards Community Audiovisual Training-Creation: Methodological Considerations of an Intervention through Cinema
DOI:
https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45969Keywords:
cinema, art education, communities, workshops, audiovisualAbstract
This study analyzes, from a methodological perspective, an intervention experience framed within the project of society outreach “Training for the creation of sound and visual community stories” within the University of Cuenca. This Intervention was developed through an audiovisual training-creation processes aimed at five communities, including groups, parishes and neighborhoods of Cuenca and its surroundings. The intervention set out to be reinforced by strengthening the capacities of community participants, through the exploration of basic audiovisual production tools and techniques that will allow them to narrate their own stories. This methodological reflection, based on the challenges and lessons learned from the process, follows a trajectory that previously went through experiences primarily of training or primarily of creation, until consolidating a method of approach and intervention that contributes to audiovisual training-creation in community settings.
Downloads
References
Alcoff, L. (1991-1992). The Problem of Speaking for Others. Cultural Critique, 20, pp. 5-32.
Alharbi, M., Tan, Y. y Lo, C.-S. (2020). Foodways, community, and film-making: a case study of funds of knowledge in higher education. Higher Education Pedagogies, pp. 310-323. https://doi.org/10.1080/23752696.2020.1841569
Brandt, H., Freedman, D., Friedman, D., Choi, S., Seel, J., Guest, M. y Khang, L. (2016). Planting healthy roots: Using documentary film to evaluate and disseminate community-based participatory research. Family and Community Health, 39(4), pp. 242-250. 10.1097/FCH.0000000000000120
Consejo de Educación Superior del Ecuador (2022). Reglamento de Régimen Académico. Quito: Consejo de Educación Superior del Ecuador.
Gamba, C. (2014). Entre la teoría y el método. Reflexiones a propósito de la investigación en danza. En C. Sanabria y A. Avila (Eds.), Pensar con la danza (pp. 133-144). Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano-Ministerio de Cultura de Colombia. 10.13140/RG.2.1.5069.9369
García-Huidobro, R. y Hoecker, G. (2022). Prácticas de mediación de artistas y artistasdocentes en Chile. Artes relacionales como formas de enseñanza. Perspectiva Educacional, 61(1), pp. 78-99.
García-Huidobro, R. y Montenegro, C. (2021). El proceso de mediación en los proyectos pedagógicos. Artistas-docentes como creadores-as de relación a través de las artes. Revista Colombiana de Educación, 82, pp. 83-106.
González Rodríguez, A. y Martínez Hermida, M. (2020). Una metodología de la formación para el audiovisual participativo europeo: Media Fellow. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 3(13), pp. 130-137.
Gumucio Dagron, A., Álvarez W., P., Ávila Pietrasanta, I., Campodónico, H., Robert Carelli, V., Guanche Pérez, J., Licea Jiménz, I., De Miranda, N., Quiroga San Martin, C. y Rocha, J. (2014). El cine comunitario en América Latina y el Caribe. La Habana: Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano.
Kong Montoya, A. (2016). Ante la brecha digital: El cine comunitario como herramienta de educación. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 28(72), pp. 121-134. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/vie
López Muñoz, J. (2017). El cine Comunitario como herramienta de Expresión Cultural, Social y Simbólica. En D. d. Plata (Ed.), XVI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata.
Quintar, A., González, L. y Barnes, C. (2014, abril-junio). PRODUCCIÓN AUDIOVISUAL COMUNITARIA: UNA DEMOCRATIZACIÓN DEL RELATO. Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación, 1(42), pp. 360-375.
Riverón Cabrera, D., Mora Mojena, A. y Vázquez Montero, Y. (2020). La estructura metodológica de la actividad programada en la educación preescolar. Hologramática, 3(33), pp. 157-176.
Salcedo, R. (2023). Bitácora de Trabajo del Director del Proyecto de Vinculación Formación para la creación de relatos comunitarios sonoros y visuales 2022-2023 [material inédito]. Cuenca: Universidad de Cuenca.
Sedeño-Valdellós, A. (2012, agosto-octubre). Cine social y autoría colectiva; prácticas de cine sin autor en España. Razón y Palabra, 1(80). http://www.razonypalabra.org.mx/N/N80/M80/11_Sedeno_M80.pdf
Touriñán, J. M. y Sáez, R. (2006). La metodología de investigación y la construcción del conocimiento de la educación. Revista Galega do Ensino, 14(48), pp. 377-410.
Universidad de Cuenca (2024). Vinculación. https://www.ucuenca.edu.ec/vinculacion/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Salcedo Martínez, María Teresa Galarza-Neira, Geovanny Narváez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.