Dossier presentation: Inscriptions, traces, transfers. Intermediate spaces in Argentine arts and literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n9.2023.42240

Keywords:

dossier, intermedial perspective, argentine literature, argentine art, cultural field

Abstract

This dossier aims at discussing Argentine arts and literature both from a theoretical perspective and from a significant set of canonical productions, and other more contemporary ones, that run through the Argentine cultural field of the 20th and 21st centuries. The articles that compose the dossier highlight the heuristic value of the intermedial conception when approaching artistic phenomena in their material, mediatic, semiotic and historical dimensions. Just as art and literature are capable of productively questioning theory, providing elements to mobilize a questioning of sedimented assumptions and categories, an intermedial approach can bring into focus little explored or little visible aspects of the mediations and contacts that already operated between these disciplinary fields, from their very emergence, not as a way to abolish distinctions but to generate a new plethora of tensions, correspondences and spheres of conflict.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Fernanda Pïnta, National Scientific and Technical Research Council

    Dra. en Historia y Teoría de las Artes (UBA). Investigadora Adjunta del CONICET. Profesora de grado y posgrado en la Universidad Nacional de las Artes (UNA). Autora, entre otros trabajos, de Teatro expandido en el Di Tella. La escena experimental argentina en los años sesenta (2013). Se desempeña, asimismo, como editora (revistas telondefondo y Otra Parte y la colección de ensayo breve en eBook Objetos Personales) y curadora (Archivo Oral de Arte Latinoamericano, Mínimo Teatral y Escuela Serena, entre otras exhibiciones).

  • María Stegmayer, University of Buenos Aires

    Socióloga y Doctora en Ciencias Sociales por la UBA. Investiga en el IIGG de la Facultad de Ciencias Sociales (UBA) y en el Área Transdepartamental de Crítica de Artes (UNA). Dicta clases en las carreras de Sociología (UBA), Diseño Gráfico (UBA), Artes Visuales (UNA) y seminarios de posgrado en diversas universidades nacionales. Dirige la colección de ensayo breve en eBook Objetos Personales, para Ubu Ediciones.

References

Barthes, R. (2004). Lo neutro. Notas de cursos y seminarios en el Collège de France, 1977-1978. Ciudad de México: Siglo XXI.

Méchoulan, E. (2017). Intermedialidad, o cómo pensar las transmisiones. Fábula. La recherche en littérature. Creación, intermedialidad, dispositivo. http://www.fabula.org/colloques/document4278.php.

Prieto, J. (2017). El concepto de intermedialidad: una reflexión histórico-crítica. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, V(1), invierno. http://www.pasavento.com/pdf/09_0PRESENTACION.pdfpp.9-10.

Rajewsky, I. (2005). Intermediality, intertextuality and remediation: a literary perspective on intermediality. Intermédialités, 6, otoño. https://www.erudit.org/fr/revues/im/2005-n6-im1814727/1005505ar/.

Published

2023-09-01

How to Cite

Dossier presentation: Inscriptions, traces, transfers. Intermediate spaces in Argentine arts and literature. (2023). Artilugio, 9, 97-105. https://doi.org/10.55443/artilugio.n9.2023.42240