Scientific Literacy at the Kindergarten and its Link with Teaching Conception and Practice

Main Article Content

Julieta Farina

Abstract

The Doctoral Thesis plan to obtain the degree of Doctor in Teaching of Natural and Exact Sciences is presented. The aim is to investigate about Scientific literacy at the kindergarten in Alto Valle, Río Negro Province. The research proposal is made up of two socio-constructivist methodological strategies. The extensive strategy tries to characterize the science conceptions of kindergarten teachers in exercise by means of a questionnaire that will be solved by them. The extensive strategies are expressed under the action-research framework, using strategies of semi-structured in-depth interviews and participant observation of the implementation of a didactic sequence, carried out in classrooms. It is expected to contribute to the curricular discussions of the Teacher Training and the Kindergarten.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Farina, J. (2020). Scientific Literacy at the Kindergarten and its Link with Teaching Conception and Practice. Journal of Biology Education, 23(2), 45–51. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v23.n2.29741
Section
Tesis

References

Abramowski, A. (2006). Un amor bien regulado: los afectos magisteriales en la educación. En Frigerio, G. y Diker, G. (comps.). Educar: figuras y efectos del amor. Buenos Aires: del estante editorial.

Acevedo, J.A. (2004). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1): 3-16.

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario, Argentina: Laborde Editor.

Adúriz Bravo, A. (2011). Concepto de modelo científico: una mirada epistemológica de su evolución. En: Galagovsky, L (coord.) Didáctica de la Ciencias Naturales. El caso de los modelos científicos. Buenos Aires, Argentina: Lugar Editorial S.A.

Antelo, E. (2010). Maestros a la obra. Revista laberintos, 4(9).

Cañal, P. (2006). La alfabetización científica en la infancia. Aula de Infantil, 33: 5-9.

de Alba Villaseñor, V. y Ramos de Robles, L.S. (2020). Modelización científica escolar para explorar el sistema circulatorio en Educación Infantil. Enseñanza de las Ciencias 38(1): 105-125.

De Pro, A. (2009) ¿Qué investigamos en Didáctica de las Ciencias Experimentales en nuestro contex¬to educativo? Investigación en la Escuela, 69: 45-59.

Diseño Curricular para la Educación Inicial. (2019). Ministerio de Educación y Derechos Humanos de Río Negro, Viedma, Argentina.

Elkin, D. (1999). La educación errónea. Niños preescolares en riesgo. México: Fondo de Cultura Económica.

Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación. 5ª ed. Madrid: Ediciones Morata.

García, M. y Domínguez, R. (2014). La enseñanza de las Ciencias Naturales en el nivel inicial. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Gonçalves, S.; Segura, A. y Mosquera, M. (2014). Didáctica de las Ciencias Naturales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Bonum.

Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. 5ta ed. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores.

Harlen, W. (1998) Enseñanza y aprendizaje de las Ciencias. Madrid, España: Ediciones Morata.

Kaufman, M. (1997). Caracterización de los modelos didácticos en enseñanza infantil en relación con el tratamiento de contenidos conceptuales. El ejemplo del ciclo de plantas. Investigación en la escuela, 33: 47-58.

Machado, E. (2017). Las prácticas de enseñanza de las Ciencias Naturales en Educación inicial: estudio de tres instituciones privadas. Tesis de Maestría. Universidad ORT Uruguay.

Malajovich, A. (2006). El nivel inicial. Contradicciones y polémicas. En: Experiencias y reflexiones sobre la educación inicial. Una mirada latinoamericana. Buenos Aires: Siglo XXI.

Núcleos de Aprendizajes Prioritarios Nivel Inicial. (2004). Ministerio de Educación de la Nación. Buenos Aires, Argentina.

Pujol, R.M. (2003). Didáctica de las ciencias en la educación primaria. Madrid, España: Síntesis Educación.

Romera, M.J. (2014). La investigación-acción en didáctica de las ciencias: perspectiva desde las revistas españolas de educación. Enseñanza de las Ciencias, 32(1): 221-239.

Spektor-Levy, O.; Kesner, Y. y Mevarech, Z. (2013). Science and Scientific Curiosity in Pre-school. The teacher’s point of view. International Journal of Science Education, 35(13): 2226-2253. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2011.631608