La subversión del relato en La muerte de un hombrecito

Authors

  • Lucia Feuillet Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v5.n5-6.9589

Keywords:

literary technique, crime, social-relations, fiction

Abstract

In this paper we analyze the novel La muerte de un hombrecito, written by Juan Carlos Martelli, from the point of view of literary technique from the construction of the narrative voice. The text in question is structured on the basis of reflection on the working tool of the writer, language as means of literary production. The inability to build a monadic true, the unveiling of the fictional character of every story, the strategies underlying the literary hoax, are some of the writing problems that develops a narrator's as bourgeois as criminal. The chairman of a winery attracted to the underworld of crime will be the voice that structures the fiction upon ambiguity, putting at risk the reader's confidence in the omnipotence of narrative figure. This analysis that tries to think of literature as production or practice is linked to a reading of the detective genre from the concept of crime as social production branch, to deploy the meanings of literary works in terms of their "living social connections" (Benjamin, 2012) . Thus, the organizations that support the national legal and illegal businesses in the moment the dictatorship ends set the coordinates of a crime narration crossed by betrayal at both the history and construction of discourse.

Author Biography

  • Lucia Feuillet, Universidad Nacional de Córdoba
    Lic. en Letras Modernas. Doctoranda en Letras en la FFyH-UNC. Becaria de CONICET-IDH. Integra equipos de investigación “Escritura, género, otredad e identidad…” dirigido por Jorge Bracamonte y María del Carmen Marengo y “Políticas de la vida, normalización y proliferación de monstruos…”, dirigido por María Lidia Fassi (CIFFyH).

References

Amar Sánchez, Ana María (2000) Juegos de seducción y traición. Literatura y cultura de masas. Beatriz Viterbo Editora, Buenos Aires.

Benjamin, Walter (2012) “El autor como productor”. En Escritos políticos. Abada Editores, Madrid, pp. 89-111.

Chandler, Raymond (1970) El simple arte de matar. Editorial Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires.

Cortázar, Julio (2013) Rayuela. Alfaguara, Buenos Aires.

Eagleton, Terry (2013) Marxismo y crítica literaria. Buenos Aires, Paidós.

Feuillet, Lucía (2011) Dinero y delito: la tradición materialista en la lectura/escritura pigliana del género policial . Córdoba, Alción.

Genette, Gérard (1989) Figuras III. Lumen, Barcelona.

Huebe, Leonardo “Juan Carlos Martelli el escritor que hizo literatura con el futuro” (2013 junio 20). [On line] Télam: Suplemento cultural, Buenos Aires. Disponible en: www.telam.com.ar (consultado el 29-08-14).

Jameson, Frederic (1974) “Chapter two. Versions of a Marxist Hermeneutic”. En Marxism and Form. Twentieth Century Dialectical Theories of Literature, Princeton, New Jersey, Princeton University Press, pp. 60-83.

Lafforgue, Jorge (2003) Cuentos policiales argentinos. Alfaguara, Buenos Aires.

Lejeune, Philippe (1975) El pacto autobiográfico y otros estudios. Megazul-Endymion, Madrid.

Ludmer, Josefina (2011) El cuerpo del delito. Un manual. Eterna Cadencia, Buenos Aires.

Martelli, Juan Carlos (1969) Getsemaní. Carlos Pérez Editor, Buenos Aires.

--- (1975) Gente del Sur. Editorial Sudamericana, Buenos Aires.

--- (1977) El cabeza. Ediciones Corregidor, Buenos Aires.

--- (1986) Los muros azules. Emecé, Argentina.

--- (1997) Melgarejo. Libros Perfil, Buenos Aires.

--- (1997) Los tigres de la memoria. Ediciones Corregidor, Buenos Aires.

--- (1992) La muerte de un hombrecito. Editorial Planeta, Buenos Aires.

--- (2000) French y Beruti. Los patoteros de la patria. Ediciones Atril, Buenos Aires.

Marx, Karl (1973) El capital. Crítica de la economía política. “Tomo primero”. Editorial Ciencias Sociales. Instituto Cubano del libro, La Habana.

--- (1974) Teorías sobre la plusvalía. Tomo I. Editorial Cartago, Buenos Aires.

Marx, Karl-Engels, Friederich (2005) La ideología alemana. Buenos Aires, Santiago Rueda Editores.

Piglia, Ricardo (2001) Crítica y ficción. Buenos Aires, Anagrama.

Voloshinov, Valentín N. (2009) El marxismo y la filosofía del lenguaje. Ediciones Godot, Buenos Aires.

Published

2014-12-01

Issue

Section

General topic articles

How to Cite

La subversión del relato en La muerte de un hombrecito. (2014). Recial, 5(5-6). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v5.n5-6.9589

Similar Articles

41-50 of 370

You may also start an advanced similarity search for this article.