Critical readings on the american Baroque

Authors

  • José Alberto Barisone Universidad Nacional de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22692

Keywords:

Baroque, criricism, Spanish America, history, literature

Abstract

Baroque aesthetics has moulded artistic and literary production during the period in which the colonial order was consolidated in Spanish America. But apart from its peak in the 17th. century, it has had various derivations in the 20th century through recognition and reinforcement of its meaning carried out by a group of writers.

Besides the critical and historiographical problems that Baroque presents to literary scholars, we have to add the process of appropriation, adaptation and reshaping which this aesthetics has undergone in Latin America. Our hypothesis is that the ‘Indias Baroque’ produced not only great creative works but also plural theoretical proposals through the period,

We propose to approach a selection of texts in the historiographical, critical and theoretical mood referring to Baroque in different times and various perspectives. The chosen corpus include the ‘ Apology in favour of Don Luis de Góngora’ by Espinosa Medrano, opinions by Juan María Gutiérrez and Rubén Darío in the 19th century and the proposals made by Alfonso Reyes, Pedro Henríquez Ureña and Mariano Picón-Salas in the 20th century.

We propose to make a metacritical journey in order to give a historical character to opinions developed about Baroque in Latin America.

Author Biography

  • José Alberto Barisone, Universidad Nacional de Buenos Aires
    Dr. en Letras, Prof. Titular de Literatura Hispanoamericana I y II, Fac. de Filosofía y Letras – UCA. Jefe de Trabajos Prácticos de Literatura Latinoamericana I “A”, Fac. Filosofía y Letras – UBA.

References

Acosta, Leonardo (1984) El barroco de Indias y otros ensayos. Cuadernos Casa de las Américas, Nº 28, La Habana.

Alberdi, Juan Bautista (1886) Obras Completas. T. 2. La Tribuna Nacional, Buenos Aires.

Barcia, Pedro Luis (1999) Historia de la historiografía literaria argentina desde los orígenes hasta 1917. Ediciones Pasco, Buenos Aires.

Beverley, John (1988) “Nuevas valoraciones sobre el barroco”. En Revista de Crítica Literaria Latinoamericana. Año XIV, Nº 28, Lima, pp. 115-127.

Bustillo, Carmen (1996) Barroco y América Latina. Un itinerario inconcluso. Monte Ávila, Universidad Simón Bolívar, Caracas.

Carilla, Emilio (1946) El gongorismo en América. Facultad Filosofía y Letras, UBA, Bs.As.

_____________ (1973) La literatura barroca en Hispanoamérica. Amaya, Buenos Aires.

Carpentier, Alejo (1976) Tientos y diferencias. Calicanto Editorial, Buenos Aires.

Celorio, Gonzalo (2001) “El barroco en el Nuevo Mundo, arte de contraconquista”. En Ensayo de contraconquista. Tusquets, México, pp. 75-105.

Cevallos, Francisco Javier (1995) “Imitatio, aemulatio, elocutio: hacia una tipología de las poéticas coloniales”. En Revista Iberoamericana. Literatura colonial II. Sujeto y discurso barroco, Nros. 172-173. Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana, Universidad de Pittsburgh, pp. 501-515.

Chiampi, Irlemar (2000) Barroco y modernidad. FCE. México.

Darío, Rubén (1968) Poesías completas. (Edición, introducción y notas de Alfonso Méndez Plancarte). Aguilar, Madrid.

Egido, Aurora (1990) Fronteras de la poesía en el Barroco. Barcelona, Crítica.

Espinosa Medrano, Juan (1982) Apologético. (Selección, prólogo y cronología: Augusto Tamayo Vargas). Biblioteca Ayacucho, Caracas.

Fernández Moreno, César Comp. (1972) América Latina en su literatura. FCE. México.

Fuentes, Carlos (1975) Terra nostra. Joaquín Mortiz, México.

Gutiérrez, Juan María (1865) Estudios biográficos y críticos sobre algunos poetas sudamericanos anteriores al siglo XIX. Imprenta del Siglo, Buenos Aires.

__________________ (1957) Escritores coloniales americanos. Raigal, Buenos Aires.

Henríquez Ureña, Pedro (1947) Historia de la cultura en la América Hispánica. FCE. México.

__________________ (1949) Las corrientes literarias en la América Hispánica. FCE. México.

__________________ (1989) La utopía de América. (Prólogo de Rafael Gutiérrez Girardot. Compilación y Cronología de Ángel Rama y Rafael Gutiérrez Girardot). Biblioteca Ayacucho, Caracas.

__________________ (2000) Ensayos. (Edición crítica. Coordinadores: José Luis Abellán y Ana María Barrenechea). Colección Archivos, Editorial Sudamericana, Madrid.

Hopkins Rodríguez, Eduardo (1998) “Apologético”. En Diccionario Enciclopédico de las Letras de América Latina, Biblioteca Ayacucho-Monte Ávila, Caracas, pp. 270-279.

Lezama Lima, José (1969) “La curiosidad barroca”. En La expresión americana. Alianza, Madrid, pp. 45-81.

Maravall, Antonio (1975) La cultura del barroco. Ariel, Barcelona.

Márquez Rodríguez, Alexis (1991) El barroco literario en Hispanoamérica. Tercer Mundo, Bogotá.

Maturo, Graciela (2011) El humanismo en la Argentina Indiana y otros ensayos sobre la América Colonial. Biblos, Buenos Aires.

Moraña, Mabel (1998) “Barroco y conciencia criolla” y “Colonialismo y construcción de la nación criolla en Sor Juana Inés de la Cruz”. En Viaje al silencio. Exploraciones del discurso barroco. UNAM, México, pp. 25-61.

Paz, Octavio (1982) Sor Juana o las trampas de la fe. FCE. México.

Picón-Salas, Mariano (1985) De la conquista a la independencia. FCE. México.

Reyes, Alfonso (2007) Letras de la Nueva España. FCE. México.

Sarduy, Severo (1987) Ensayos generales sobre el Barroco. FCE, Buenos Aires.

Sequeira, Diego Manuel (1945) Rubén Darío criollo. Guillermo Kraft, Buenos Aires.

Published

2018-12-15

How to Cite

Critical readings on the american Baroque. (2018). Recial, 9(14). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22692

Similar Articles

61-70 of 355

You may also start an advanced similarity search for this article.