The Gender Roundtable of the Faculty of Arts: a trajectory of learning and the exercise of rights in university life

Authors

  • Daniela Coseani Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Artes. Mesa de género y Poblaciones Prioritarias
  • Daniela Bustos Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Artes. Mesa de género y Poblaciones Prioritarias

Keywords:

Inequalities/Violences, Discrimination, Dissident Identities, Gender, Institutional Approach

Abstract

In this article we present the work experience of the Gender and Priority Populations Committee of the Faculty of Arts of the National University of Córdoba in addressing gender inequalities/violence at the university and the theoretical, methodological, and ethical frameworks from which we intervene. We present the device from its creation and the actions and challenges of its beginnings, passing through the first constructions of data. We then analyze the reconfigurations that took place during the pandemic, with the challenges and trials carried out by the team. And, finally, we offer some reflections on post-pandemic work and the current situation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bonavitta, Paola; Maritano, Ornella; de Garay Hernandez, Jimena; Coseani, Daniela; Menoyo, Sofía; Segura, Gisela; deAngeli, Melina; Muñoz Rodriguez, Luisa Fernanda; Saab, Delfina; Presman, Clara; Sarmiento, Laura; Gastiazoro, María Eugenia; y Colombero, Luciana. (2019). “¿Universidad Arcoíris? Desandar binarismos y heteronormas.” Artículo de coautoría. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Volumen 7, N°7. Consejo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales y el Instituto de Investigaciones Sociales – UNAH. 85-100. 2019. ¿Universidad arco iris? Desandar binarismos y heteronormas en la UNC

Honorable Consejo Superior de la Facultad de Artes (2017) Res. 182/2017 Digesto UNC

Honorable Consejo Superior de la Universidad Nacional de Córdoba (2011).Ordenanza 9/11 Derecho a la identidad de género. Modificada por Ordenanza 5/21. HCS – UNC. 2021

Honorable Consejo Superior de la Universidad Nacional de Córdoba (2015). Res. 1011/2015 Plan de Acciones y herramientas para prevenir, atender y sancionar las violencias de género en el ámbito de la UNC.

Informe 2018-2019. Mesa de Género y Poblaciones Prioritarias, Facultad de Artes.

Ley N°26743 de Identidad de género (2012)

Ley Micaela N°27499 Capacitación obligatoria en la temática de género y violencia contra las mujeres. 2019

Schnell, Rocío; y Coseani, Daniela. Universidad ¿desde y para quién? Escapar de la heteronormatividad binaria. RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 17(17), Pág 103-114. 2021. Universidad ¿desde y para quién? Escapar de la heteronormatividad binaria.

Tenenbaum, Tamara (2022) Entrevista a Sara Ahmed “Algunas feministas terminan siendo parte del problema porque las instituciones recompensan a las personas que callan”. El DiarioAr. Entrevista de Tamara Tenenbaum a Sara Ahmed.

Published

2023-12-08

How to Cite

The Gender Roundtable of the Faculty of Arts: a trajectory of learning and the exercise of rights in university life. (2023). Polémicas Feministas, 7, 1-14. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/polemicasfeminista/article/view/42212

Similar Articles

51-60 of 87

You may also start an advanced similarity search for this article.