Pedagogical strategies of audiovisual teaching mediated by digital technologies (Faculty of Arts, UNC, 2020-2021)

Authors

Keywords:

Pedagogical strategies, University entrance, Audiovisual education, Pandemic, Digital technological mediation

Abstract

The public emergency established in Argentina by the COVID-19 pandemic determined the so-called “preventive and compulsory social isolation”. This way began the dictation of the first year of the Bachelor of Film and Audiovisual Arts (Faculty of Arts, National University of Córdoba). In this framework, TIC were imposed as the only possibility to teach the subjects. This exploratory-descriptive work had the objective of analyzing, on the one hand, the emergence of teaching-learning proposals mediated by digital resources and, on the other, its impact on student evaluations. The context required a synchronous approach, which resulted in a mixed research design: non-experimental, without deliberate manipulation of variables, and qualitative, focused on understanding the phenomenon from the perspective of participants. The results indicate that the promotion of interaction facilitated participation, produced confidence, cohesion, motivation and a feeling of general satisfaction in students. The main conclusion is that the didactic-pedagogical design allows to materialize the necessary social and academic integration at this stage. Within the framework of inclusive and democratizing objectives that public policies enunciate, curricular and programmatic definitions can effectively collaborate with the continuity of higher studies, improving the rates of entry, permanence and graduation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Victoria Inés Suárez, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciada en Cine y Televisión por la Universidad Nacional de Córdoba y Magíster en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad Internacional de Andalucía. Actualmente cursa el Doctorado en Artes de la Facultad de Artes y se desempeña como profesora adjunta y asistente en materias de la Licenciatura de Cine y Artes Audiovisuales, de la misma institución. Además de las actividades académicas, de investigación y extensión, se dedica a la realización audiovisual.

References

Aparici, R., Campuzano, A., Ferrés, J. y García Matilla, A. (2010). La educación mediática en la escuela 2.0.

http://antoniocampuzano.es/wp-content/uploads/2015/04/La-Educaci%C3%B3n-Medi%C3%A1tica-en-la-Escuela-2.0.pdf.

Apple, M. W. (2010). Global crises, social justice, and education. Routledge.

Area, M., San Nicolás Santos, B., y Sanabria Mesa, A. (2018). Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), pp. 179-198. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20666.

Arias, M. F. y Lastra, K. (2019). Políticas de inclusión en la universidad argentina: El caso de las becas y el bienestar estudiantil en la Universidad Nacional de San Martín. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1), pp. 246-280. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35551.

Arias, M. F., Mihal, I., Lastra, K. y Gorostiaga, J. (2015). El problema de la equidad en las universidades del conurbano bonaerense en Argentina. Un análisis de políticas institucionales para favorecer la retención. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(64), pp. 47-69. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000100004&lng=es&tlng=es.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2006). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo Veintiuno Editores.

Chiroleu, A. (2014). Políticas públicas de Educación Superior en América Latina: ¿democratización o expansión de las oportunidades en el nivel superior? Espacio Abierto, 22(2), pp. 279-304. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12226914006.

Chiroleu, A. (2018). Democratización e inclusión en la universidad argentina: sus alcances durante los gobiernos Kirchner (2003-2015). Educação em Revista, 34. https://doi.org/10.1590/0102-4698176003.

Da Porta, E., Llimós, G., Palmero, P. y Plaza Schaefer, V. (2020). Aproximación a los entornos virtuales para la enseñanza - Módulo 1. Recursos y estrategias para enseñar en la virtualidad. Facultad de Ciencias Sociales, UNC.

Dussel, I. y Trujillo Reyes, B. F. (2018). ¿Nuevas formas de enseñar y aprender? Las posibilidades en conflicto de las tecnologías digitales en la escuela. Revista Perfiles Educativos, 40, IISUE-UN. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.Especial.59182.

Freire, P. (1996). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo Veintiuno Editores.

García de Fanelli, A. (2015). La cuestión de la graduación en las universidades nacionales de la argentina: Indicadores y políticas públicas a comienzos del siglo XXI. Propuesta Educativa, 43, pp. 17-31.

http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852015000100004&lng=es&tlng=es.

Garrison, D. R., Anderson, T. y Archer, W. (2000). Critical Inquiry in a Text-based Environment: Computer Conferencing in Higher Education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), pp. 87-105. http://dx.doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6º ed.). McGraw-Hill, Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Marques Graells, P. (2011). Los medios didácticos. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB. http://peremarques.pangea.org/medios.htm.

Martin, M. M. (2020). Módulo 2: Perspectivas pedagógico-didácticas en la enseñanza universitaria en entornos virtuales. Pedagogía crítica y didáctica en la enseñanza digital. Ministerio de Educación de la Nación.

Parrino, M. C. (2014). Factores intervinientes en el fenómeno de la deserción universitaria. Revista Argentina De Educación Superior, 8, pp. 39-61. https://revistas.libertadores.edu.co/index.php/TesisPsicologica/article/view/214.

Silva Laya, M. (2011). El primer año universitario: Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles educativos, 33(spe), pp. 102-114.

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500010&lng=es&tlng=es.

Tedesco, J. C., Aberbuj, C. y Zacarías, I. (2014). Pedagogía y democratización de la universidad. Aique.

Tinto, V. (1998). El abandono en los estudios superiores: una nueva perspectiva de las causas de abandono y su tratamiento. Cuadernos de planeación universitaria, 2. UNAM.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Pedagogical strategies of audiovisual teaching mediated by digital technologies (Faculty of Arts, UNC, 2020-2021). (2023). Avances, 32, 327-345. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/41679