The Political Dimension of Art Interventions in Casa Azul-Periferia de Arte

Authors

Keywords:

Art, Politics, Colective Practices, Urban intervention, Graffiti

Abstract

This paper explores the intersections between art and politics proposed by the cycle of art interventions developed in the cultural
space Casa Azul-Periferia de Arte in San Luis city, between 2020 and 2021. Different actors intervene in the analyzed interventions,
deploying experimental communities to make visible and give a collective response to hate speech and practices. We emphasize
the aesthetic strategies put into play to elaborate and subvert violent discourses, focusing on those poetic mechanisms that destabilize hegemonic representations, in this case, the normative discursive constructions of genres. Through experimentation with
diverse materials, language configurations in different media and unprecedented social links, the aforementioned practices disarm
and reformulate the hierarchical models of masculinity and femininity, their expressions and desires, spread by hegemonic cultural forms of the social field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andrés González, Universidad Nacional de San Luis

    Licenciado en Artes Plásticas, Profesor en Artes Visuales y Magíster en Arte Latinoamericano por la Universidad Nacional de Cuyo. Actualmente se desempeña como docente de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis y el Instituto de Formación Docente Continua de Villa Mercedes. Desde 2016 integra proyectos de Investigación Consolidados sobre temas relativos al arte, la cultura visual y la comunicación.

References

Bajtin, M. (2003). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Alianza.

Bürger, P. (1987). Teoría de la vanguardia. Ediciones Península.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

De Lauretis, T. (1989). Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction (pp. 1-30). Mc. Millan Press.

Farneda, P. (2014). Prácticas de sí: subjetividades contemporáneas en las expresiones artísticas trans actuales en Buenos Aires [tesis de doctorado, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires]. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/2800.

Giunta, A. (2009). Poscrisis. Arte argentino después de 2001. Siglo XXI.

Huyssen, A. (2006). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Adriana Hidalgo.

Kozak, C. (2008, octubre). No me resigno a ser pared. Graffitis y paredes en la ciudad artefacto. La roca de crear, 2. Instituto de las Artes de la Imagen y el Espacio.

Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Adriana Hidalgo.

Laddaga, R. (2010). Estética de laboratorio. Adriana Hidalgo.

Longoni, A. (2010). Arte y Política. Políticas visuales del movimiento de derechos humanos desde la última dictadura: fotos, siluetas y escraches. Aletheia, 1(1). https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ATHv01n01a13.

Longoni, A. (2011). Catálogo de la muestra Roberto Jacoby. El deseo nace del derrumbe. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Prévot, C. (2010). Políticas identitarias. En M. Ferrer (Dir.), Grupos, movimientos, tendencias del arte contemporáneo desde 1945 (pp. 247-251). La marca editora.

Richard, N. (1993). Masculino/Femenino: Prácticas de la diferencia y cultura democrática. Francisco Zegers.

Richard, N. (2007). Fracturas de la memoria. Arte y pensamiento crítico. Siglo XXI.

Richard, N. (2011). Lo político en el arte: arte, política e instituciones. E-misférica, 6(2). http://hemi.nyu.edu/hemi/en/e-misferica-62/richard.

Sontag, S. (1984). Notas sobre lo ‘camp’. En Contra la interpretación y otros ensayos (pp. 355-376). Seix Barral.

Published

2023-07-07

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Political Dimension of Art Interventions in Casa Azul-Periferia de Arte. (2023). Avances, 32, 175-192. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/41615