Creative Drift: the calculation of the unpredictable

Authors

  • Paula FernándezCaputo Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

Keywords:

Direction, Drift, Deviation, Creative processes, Pedagogy

Abstract

In this writing I analyze Creative Drift (DC): a resource that seeks to encourage and enrich the practice of theater directing through three instances of sensitive inquiry: Drift, Deviation and Derivative. First, I propose to review the urban drifts that the Situationists will carry out; to then focus on the description of drift and deviation: two instances of the same phenomenon that make it possible to collect sensitive materials and generate game hypotheses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2004). Guy Debord. Variaciones sobre un palíndromo [manuscrito sin publicar]. Clase dictada en seminario autogestivo Play. Cronache dall’epoca del trionfo dello spettacolo. Roma, Italia.

Barba, E. (2010). Quemar la casa: Orígenes de un director. Buenos Aires: Catálogos.

Castellucci, C. y Castellucci, R. (2017). Los peregrinos de la materia. Madrid: Continta me tienes.

Debord, G. (1999). Teoría de la deriva. En Vol. I: La realización del arte: Textos de Internationale Situationniste #s 1-6 (1958-61). Madrid: Literatura Gris. Recuperado de: https://sindominio.net/ash/is0209.htm

Santilli, J. (2017). Algo sobre los procesos creativos [sin publicar]. Ficha de cátedra: Sistemas escénicos. Escuela Orillas del Quequén.

Solnit, R. (2020). Una guía sobre el arte de perderse, Buenos Aires: Fiordo.

Merleau-Ponty, M. (2002). El mundo de la percepción. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Katún, M. (2006). Escritos 1975–2005. Buenos Aires: Colihue.

Kartún, M. (20 de abril de 2020). En el taller: “Teatro desarmable” con Mauricio Kartún. Blog de Antonio Rojano. Recuperado de: https://antoniorojano.wordpress.com/2020/04/20/en-el-taller-teatro-desarmable-con-mauricio-kartun/.

Kent, D. (2019). El «respectador» ante la liminalidad de la experiencia teatral [conferencia]. Ciclo de Conferencias del Instituto de Artes del Espectáculo “Dr. Raúl H. Castagnino”: “Poéticas de liminalidad en el teatro”. Buenos Aires, Argentina.

Kent, D. (2018). La experiencia teatral: apuntes para un «respectador» [sin publicar].

Rodari, G. (1983). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de inventar historias. Barcelona: Imprenta Juvenil.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

21-30 of 89

You may also start an advanced similarity search for this article.