Creatures in the Water Made of Plants and Plastics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38679

Keywords:

Walk, Inmersion, Ground

Abstract

The present work rehearses a writing based on the performance practice “Pasear: prácticas para la interacción social”, Preludio platform project (Centro de Producción e Investigación en Artes, Universidad Nacional de Córdoba). The proposal “Pasear...” consists of a collective walk or stroll along the banks of the Suquía River in Córdoba. This action is activated through a series of guidelines and invitations that keep the group of walkers connected with each other. These guidelines are crossed by restrictions and protocols established by the government for health care.

We start from the collaborative work between two projects (Walk and Artistic imaginations around the ends and revivals) and open a precarious interstitial space of writing in the midst of sympoietic paths, aesthetic practices and politics of displacement, movement. We rehearse the immersion, statement and slogan of Preludios's invitation to these walks, as a writing practice. Can this writing appear as a form of immersion? What atmosphere takes place between these bodies in movement, while they walk, while they write?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucía Disalvo, Universidad Provincial de Córdoba

Su quehacer artístico se desarrolla en torno a la danza desde 2006 cultivando diferentes formas y roles –dirección, interpretación, docencia–, en trabajos y procesos de creación independientes y colaborativos en la ciudad de  Buenos Aires y, desde 2016, en Córdoba junto a artistas locales. Participó en festivales nacionales e internacionales, recibió becas y subsidios para el desarrollo de sus propias creaciones, entre las cuales se destacan Sopla, La Pelota y Cavar, esta última, beneficiada con el  Fondo Estímulo de la Municipalidad de CBA 2019, Beca FNA 2018 y Nominada a los Premios Provinciales de Teatro 2021. Actualmente forma parte del equipo Cabra Cru, un espacio de formación en danza llamado Mecánicas al Borde e integra la Plataforma Preludio. 

Marcela Cecilia Marín, National University of Córdoba

Correctora Literaria, Licenciada en Letras Modernas y Doctora en Letras (FFYH-UNC). Becaria doctoral (2012-2017) y posdoctoral (2018-2021) CONICET. Desde 2019, es profesora asistente en Teorías de los Discursos Sociales II, Escuela de Letras, FFYH-UNC. Desde 2020, cursa la Maestría en Estéticas Latinoamericanas Contemporáneas UNDAV. 

References

Apontes, A. (Dir.) (2011). Un día, todos los días [documental]. Argentina: Secretaría de Extensión - Universidad Nacional de Córdoba (Programa Derecho a la Cultura). Recuperado el 29/08/2022 de https://youtu.be/oF4AuUiKFXE.

Bardet, M. (2012). Pensar con mover. Un encuentro entre danza y filosofía. Buenos Aires: Cactus.

Bardet, M. (2018). Excursus ¿Cómo hacernos un cuerpo? [entrevista a Suely Rolnik]. En V. Gago et al., 8M Constelación Feminista ¿Cuál es tu lucha? ¿Cuál es tu huelga? Buenos Aires: Tinta Limón.

Bazán, C. (2015). Isla de los patos (Historias de agua) [paisaje sonoro]. Recuperado el 23/10/2020 de https://soundcloud.com/claudio-bazan/isla-de-los-patos-historias-de-agua.

Careri, F. (2002). El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gilli.

Catrileo, D. (2020). Río herido. Santiago de Chile: Edicola.

Coccia, E. (2017). La vida de las plantas. Una metafísica de la mixtura (G. Milone, trad.). Buenos Aires: Miño y Dávila.

de la Cadena, M.; Vicuña, C. y Marambio, C. [The Museum of Modern Art] (2020, 9 de septiembre). Cumbre Aconcagua (the Aconcagua summit) | Part 3 | La memoria del agua (The Memory of Water) | MoMA. [video de conferencia virtual]. Recuperado el 29/08/2022 de https://youtu.be/C-zuzTCibeo.

Dunayevich, A. (Dir.) (2021). El Grito del Suquía [documental]. Argentina: El Camboyano Producciones y la Asociación Civil El Ágora. Recuperado el 29/08/2022 de https://youtu.be/BxBRxbxnZEY.

Freytag, L. (Dir) (2010). Ser comechingón. Un documental sobre la identidad de un pueblo y su reconocimiento [documental]. Argentina: Luciana Freytag Producciones audiovisuales. Recuperado el 29/08/2022 de https://youtu.be/1YfR3XPhs0w.

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema (H. Torres, trad.). Buenos Aires: Consonni.

Le Bretón, D. (2014). Caminar. Elogio de los caminos y de la lentitud. Buenos Aires: Waldhuter.

Ludueña. D. J. (Dir.) (2021). Canchira, la huella del Comechingón [documental]. Argentina: Área Audiovisual de la Prosecretaría de Comunicación Institucional de la Universidad Nacional de Córdoba / Proyectos de Transferencia de Resultados de Investigación y Comunicación Pública de la Ciencia (ProTRI) - Ministerio de Ciencia y Tecnología de la Provincia de Córdoba. Recuperado el 29/08/2022 de https://youtu.be/lY-SXtVnUKU.

Nancy, J-L. (2013). La partición de las artes. Valencia: Pre-Textos.

Schafer, M. (1976). El mundo del sonido, los sonidos del mundo. París: El Correo de la UNESCO.

Scott, E. (2019). Caminantes. Buenos Aires: Godot.

Vinciguerra, L. (2020). La semiótica de Spinoza. Buenos Aires: Cactus.

Published

2022-09-01

How to Cite

Disalvo, L., & Marín, M. C. (2022). Creatures in the Water Made of Plants and Plastics. Artilugio, (8), 165–181. https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38679

ARK