Synthesize the boundless. A possible dialogue between the artists Liliana Maresca and Soledad Dahbar

Authors

  • Cecilia Casablanca National Scientific and Technical Research Council image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38660

Keywords:

Extractivism, Anthropocene, Colonial heritage, Ecopoetics

Abstract

The current environmental collapse manifests itself in various ways according to the historical and territorial particularities of each place. The long history of destruction and looting of natural assets in Latin America constitutes a possible reading key for understanding the processes of commodification of nature through extractivist and neo-extractivist dynamics.

In this framework, visual productions recover many of the critical elements from their own repertoires that point out, warn or denounce established narratives. This article aims to reconstruct the historical and material ties of the productions of contemporary artists Liliana Maresca and Soledad Dahbar around the extractive issue, proposing possible formal and symbolic dialogues between the responses implemented.

On tune with Jason Moore's (2020) remarks about the need to incorporate a long-term temporality into the analysis of the Anthropocene, the contribution refers to think about the historical and material continuities in the current configuration of critical visual responses, relevant when it comes to dispute the ways of formulating the problem in order to build creative alternatives from there that overcome impotence in the face of so much destruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cecilia Casablanca, National Scientific and Technical Research Council

Doctoranda en Historia en la Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales de la Universidad de San Martín. Becaria CONICET, con dependencia en el Centro de Investigaciones en Arte y Patrimonio. Investiga la problemática socioambiental en las producciones artísticas y los activismos en el arte contemporáneo en la Argentina. 

References

Alonso, R. (2018). La visionaria y genial Lola Mora. Pionera, mujer en minería y petróleo. Salta: Ed. Mundo.

Azcuy Ameghino, E. (2014). El descubrimiento de la Conquista. En G. Gresores, Reflexiones sobre historia social desde nuestra América. Buenos Aires: Ed. Cienflores.

Basualdo, E. (2018). Endeudar y fugar. Un análisis de la historia económica argentina de Martínez de Hoz a Macri. Buenos Aires: Siglo XXI.

Dahbar, S. (2019). Dossier de obra. La arte. Recuperado el 04/04/2022 de https://laartecontemporanea.com/soledad-dahbar/.

Dahbar, S. (2020). Paisajes negros [ponencia]. III Jornadas de Estéticas y Políticas Nuestroamericanas Artes de la Visualidad. Encuentro II. Universidad Nacional de Avellaneda, Buenos Aires.

Escobar, T. (2020). Aura latente. Estética/Ética/Política/Técnica. Buenos Aires: Tinta Limón.

Feinsilber, L. (1991, 28 de febrero). La Conquista vista por los plásticos. Ámbito Financiero, p. 18.

Gainza, M., Hakel, L., Villa, J. (2016). Liliana Maresca. Buenos Aires: Museo de Arte Moderno.

Galeano, E. (2017). Las venas abiertas de América latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Hasper, G. (Comp.) (2006). Liliana Maresca. Documentos. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Lauría, A. (1997). Articulación entre arte, medios y discurso crítico en la obra de Liliana Maresca. Arte y recepción. VII Jornadas de Teoría e Historia de las Artes (pp. 293-298). Buenos Aires: Centro Argentino de Investigadores en Artes. Recuperado el 04/07/2022 de http://www.caia.org.ar/docs/Laur%C3%ADa.pdf

Lauría, A. (2008). Muestra de Liliana Maresca en el Museo Castagnino. Revista Ramona. Recuperado el 04/07/2022 de http://www.ramona.org.ar/node/19121.

Lebenglik, F. (1991). Liliana Maresca. En La Conquista. 500 años, 40 artistas [catálogo de exposición]. Centro Cultural Recoleta. Buenos Aires, Argentina.

Maresca, L. et al. (1991). La Conquista. 500 años. 40 artistas. [catálogo de exposición]. Buenos Aires: Centro Cultural Recoleta.

Moore, J. (2020). El capitalismo en la trama de la vida. Ecología y acumulación del capital. Madrid: Ed. Traficantes de Sueños.

Rolf Art (2021). La Conquista 1991. Res, Marcos López, Adriana Miranda y Archivo de Liliana Maresca [catálogo de exposición]. Recuperado el 04/07/2022 de https://rolfart.com.ar/exhibition/la-conquista-xxi-rolf-art/.

Stein, S. J. y Stein, B. (1970). La herencia colonial de América Latina. México: Siglo XXI.

Ulloa, A. (2017, mayo-agosto). Dinámicas ambientales y extractivas en el siglo XXI: ¿es la época del antropoceno o del capitaloceno en América latina? Desacatos, 54 Recuperado el 04/07/2022 de DOI: https://doi.org/10.29340/54.1740

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2017000200058.

Published

2022-09-01

How to Cite

Casablanca, C. (2022). Synthesize the boundless. A possible dialogue between the artists Liliana Maresca and Soledad Dahbar. Artilugio, (8), 109–122. https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38660

ARK