Trial, error and reconfiguration. The emerging creative work during the pandemic in Mexico City

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38629

Keywords:

Creative work, Precarity, Pandemic, Sustainability, Resilience

Abstract

This text reviews the emerging ways that creative sector workers have put into practice to produce their resources for their livelihood and creative pursuits over two years of the pandemic. The authors claim that some of the working skills and traits that resulted from the need to maintain social distancing transcended the emergency and are part of everyday life, especially those linked to digital technologies. Through qualitative analysis of interviews, quantitative data from public sources and reviewing of latest bibliography on the matter we identified different moments in which sanitary measures settled the pace of changes, adjustments, and innovations for creative work in the Metropolitan Area of Mexico City. A sector that before the pandemic was already characterized by work flexibility as condition of the labor market; during the crisis created new forms of interaction, production, and promotion of its creative work; and for whom an important consequence from the pandemic is the exacerbation of precarious working conditions in a reconfiguration that favors inequality in the access to resources and opportunities for the development of their professional career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ahtziri Eréndira Molina Roldán, University of Veracruz

Es investigadora en el Centro de Estudios, Creación y Documentación de las Artes de la Universidad Veracruzana. Sus temas de investigación incluyen Comunidad artística, Consumo Cultural y Gestión Cultural. Actualmente coordina el caso mexicano de la investigación No Longer Poor, Not Yet Middle Class: New Consumer Cultures in the Global South, financiado por la Western Sydney University, Australia. Es miembro del SNI y presidenta de la Red Universitaria de Gestión Cultural, México y de la Red Latinoamericana de Investigación en Artes.

Web personal https://www.uv.mx/cecda/ahtziri-molina-roldan/

Bianca Garduño Bello, National University of San Marcos

Es profesora en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos e investigadora independiente. Sus temas de investigación incluyen Comunidad Artística, Disciplinas Artísticas y Educación Superior. Ha participado en la coordinación de eventos académicos de Red Universitaria de Gestión Cultural y colabora con la Western Sydney University, Australia en el proyecto No Longer Poor, Not Yet Middle Class: New Consumer Cultures in the Global South.

References

Bulloni, M. (2020). Precariedad del trabajo en los campos de las artes y la cultura: sus contradicciones, heterogeneidades y desigualdades. Un abordaje de la industria audiovisual argentina. Revista Latinoamericana de Antropología Del trabajo, 4(8), pp. 4-27. Recuperado el 01/08/2022 de http://www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/737

Comunian, R., & England, L. (2020). Creative and cultural work without filters: Covid-19 and exposed precarity in the creative economy. Cultural Trends, 29(2), 112–128. https://doi.org/10.1080/09548963.2020.1770577 DOI: https://doi.org/10.1080/09548963.2020.1770577

Del Marmól, M. y Díaz, J. (2021). Trabajo artístico y pandemia: estrategias de acción colectiva de actores y actrices de teatro en La Plata durante el 2020 y 2021. Trabajo y Sociedad, XXIII(38), pp. 141-162. Recuperado el 01/08/2022 de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1514-68712022000100141&lng=es&tlng=es.

De la Calle, L., y Rubio, L. (2010). Clasemediero: Pobre no más, desarrollado aún no. México: Centro de Investigación para el Desarrollo.

Galicia, M (2020, 20 de octubre). Cecilia Sotres: La pandemia ha agudizado la precarización de los artistas en México. PURATINTAPURA. Recuperado el 01/08/2022 de https://puratintapura.blogspot.com/2020/10/cecilia-sotres-la-pandemia-ha-agudizado.html.

Guadarrama, R. et al. (2021). América Latina: trabajadores creativos y culturales en tiempos de pandemia. Revista Mexicana de Sociología, 83, pp. 39-66. Recuperado el 01/08/2022 de http://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/60168.

Hlebovich, L. (2021). Precariedad y pandemia: Estrategias de supervivencia de las artes escénicas platenses. En M. Di Gregori y F. López (Coords.), Contagios y contiendas. Hacer ciencia, arte y filosofía en pandemia (pp. 117-131). La Plata: Edulp.

Mauro, K. (2020). Arte y trabajo: indagaciones en torno al trabajo artístico y cultural. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(8), pp. 1–17. Recuperado el 01/08/2022 de http://www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/739/586.

Moguillansky, M. (2021). La cultura en pandemia: de las políticas culturales a las transformaciones del sector cultural. Ciudadanías. Revista de Políticas Sociales Urbanas, (8). Recuperado el 01/08/2022 de http://revistas.untref.edu.ar/index.php/ciudadanias/article/view/1127.

Simonetti, P. y Cestau, V. (2021). Escenas y escenarios de la pandemia. Una mirada a la situación del sector artístico‐cultural montevideano. Trabajo y Sociedad, XXIII(38), pp. 125-140. Recuperado el 01/08/2022 de https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/38%20DOSSIER%20ARTE%202%20SIMONETTI%20Escenas%20y%20escenarios%20de%20la%20pandemia.pdf

Published

2022-09-01

How to Cite

Molina Roldán, A. E., & Garduño Bello, B. (2022). Trial, error and reconfiguration. The emerging creative work during the pandemic in Mexico City. Artilugio, (8), 136–154. https://doi.org/10.55443/artilugio.n8.2022.38629

ARK